Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Metaliseren


Iso Geerto

Aanbevolen berichten

@supervespa: google al ontdekt? dat leert je t volgende over metaliseren:

Voor het metaliseren kunnen verschillende metaallegeringen zoals zink, zink-aluminium, aluminium, etc. gebruikt worden. Deze metaallegeringen worden in draadvorm aangeleverd. Doormiddel van een elektrische vlamboog wordt de draad gesmolten, waarna deze met perslucht op het oppervlak geblazen wordt. De metaaldeeltjes slaan tegen het oppervlak waar ze vrijwel direct afkoelen en aan de ondergrond hechten. Bij deze techniek is een goed uitgevoerde voorbehandeling van belang, de ondergrond moet tot Sa 3 gestraald worden om een goede hechting van de metaaldeeltjes te verkrijgen.

En danny van scootermarket heeft hierover ook ns op n topic gereplyed - check zoekfunctie...

@iso geerto: lang geleden (peis jaar of 8) ns laten doen voor 3.500 bfr. Lijkt me sowieso heel scherpe prijs, zeker als t gaat om n volledige vespa! Bij Marc Pattyn laten doen? Die kan trouwens vree goe en goedkoop poederlakken! (gebruikt voor yamaha xs-frame)

Link naar reactie

is dat niet galvaniseren dan,

Link naar reactie

Galvaniseren is volgens mij een metaal aanbrengen op galvanische manier. In een bad dat elektrisch geleidend is gemaakt met zwavelzuur. Dit procédé wordt gebruikt om iets te verkoperen of verzilveren.

Maar het woord galvaniseren wordt ook gebruikt/misbruikt voor ‘warm verzinken’ of onderdompelen in vloeibaar zink.

Metalliseren zoals Stijn zo mooi uitlegt ken ik niet.

René

Juist Geert! Ik weet dat Stijns metaliseren bestaat maar kan geen voorbeeld aanhalen.

Sorry voor de verwarring ik was mijn bericht aan het bewerken.

Link naar reactie

is dat niet galvaniseren dan,ik bedoel zoals ze bij audi,opel en volkswagen nu de plaat behandelen.

Is toch ook verzinkt.

Link naar reactie

Echt galvaniseren, dus elektrolitisch met zink moet kunnen en zal natuurlijk mooi glad zijn.

Als Geert het over ruw heeft bedoelt hij warm verzinken, dat inderdaad ruw is.

De verwarring komt omdat het woord galvaniseren voor beide procédés gebruikt wordt.

Slaapwel

Link naar reactie

Ik geloof dat het in de auto industrie vooral te doen over het de legering van het staal dat ze tegenwoordig gebruiken, tot 1995 was het praktisch zuiver staal, en dit roest vrij vlug bij blootstelling aan de omgeving, de legering die ze tegenwoordig gebruiken is meer roest bestendig. Ik het mijn farro basso ook laten metaliseren, dus metalisee overbrengen op het plaat dmv een vlam. Ik moet er wel bij vermelden dat dit moelijker is naar afwerking toe dan wanneer er na het zandstralen een gewone antiroestlaag wordt opgezet.

IMG_0729.jpg

Een voorbeeld is bv dat je op metalisee niet meer met tin kan werken, of je moet op die plaats de metalisee wegslijpen, en dat is niet echt de bedoeling.

Ik had daar 65€ voor betaald, wat dus een zeer goede prijs is en het was zeer goed gedaan.

Metaliseren geeft uiteraard geen glad oppervlak, dat vraagt wat extra werk naar het klaarmaken voor de basislak. Anderzijds heeft een ruw oppervlak een beter hechting.

tot zover mijn kleine bijdrage

Link naar reactie

een laag roodbruin is meestal genoeg, epoxy dient eerder als een isolatielaag.

Als je bv een vespa hebt die niet gezandstraald dient te worden, maar je weet niet precies welk type lak er op hangt, dan gebruik je best een epoxy laag als scheiding tussen de oude en de nieuwe lak, anders zou je wel eens een veraasend effect kunnen krijgen tussen de verschillende lagen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...