Deduivelhemzelve Geplaatst: 16 november 2006 Delen Geplaatst: 16 november 2006 Hallo, Ik rijd met een P125x uit 79 (eerste inschrijving 81) en ik heb een probleem met mijn remlicht. Om de een of andere misterieuze reden springt dat lampje binnen de week. Als het eenmaal kapot is dan gaat mijn achterlich ook uit als ikop de rempedaal duw. Is dit normaal en kan ik hier iets aan doen want aan dit tempo verslijt ik 52 bulbkes per jaar en da wordt kostelijk. Mijn Vespa werkt op 6v en ik heb voor het remlicht een lampje van 10w en voor het achterlicht een 5w lampje gestoken. Het maffe is dus dat het 10w lampje doorbrand. Als er iemand mij kan helpen, graag. Merci Floris PS: de kop is er af, ik heb vandaag mijn eerste accident gedaan, vannachter in een auto zijn gat gereden, (wat houd ik toch van trommelremmen) en nu is mijn spatbord volledig opgefrommeld. Link naar reactie
stanman Geplaatst: 16 november 2006 Delen Geplaatst: 16 november 2006 p125x 1981 en 6 volt, geloof ik nooit, ik zou 12 v steken als ik van u was.Mijn p125x van 78 werkt al op 12v Link naar reactie
Deduivelhemzelve Geplaatst: 17 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2006 p125x 1981 en 6 volt, geloof ik nooit, ik zou 12 v steken als ik van u was.Mijn p125x van 78 werkt al op 12v Ik heb daar al eens 12v lampjes ingestoken maar dat werkt ook niet. Trouwens, mijn multimeter geeft ook duidelijk 6v aan en ook in de handleiding van zo'n model staat duidelijk 6v. Dus daar lligt volgens mij t probleem ni. Toch bedankt. Link naar reactie
teddy kgb Geplaatst: 17 november 2006 Delen Geplaatst: 17 november 2006 http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=82937 via de zoekfunctie, yourz, teddy kgb Link naar reactie
Deduivelhemzelve Geplaatst: 17 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2006 Merci Teddy, jammer geneg gaat het niet over mijn achterlicht want dat werkt perfect. Het is het filament van t remlicht dat steeds doorbrandt. Ni direct maar na een tijdje rijden meestal na een dag of 4-5. En zoals René in die topic zegt staat het remlicht los van het achterlicht. Wat ik dan wel zeer vreemd vind is dat mijn achterlicht dooft wanneer ik mijn rem intrap. En dit enkel wanneer het remlicht kapot is. Thx anyway. Link naar reactie
Benni Geplaatst: 21 november 2006 Delen Geplaatst: 21 november 2006 Wat ik dan wel zeer vreemd vind is dat mijn achterlicht dooft wanneer ik mijn rem intrap. En dit enkel wanneer het remlicht kapot is. Het fenomeen is mij niet onbekend: ook bij mijn Sprint gaat het achterlicht uit bij het remmen als het stoplicht stuk of niet aanwezig is. Heb er geen uitleg voor, maar je bent dus niet alleen. Ik hou deze thread dan ook in de gaten. Ciao! B. FYI: In de "fanalino" van mijn Sprint zit er een 6v10w stoplicht en 6v10w achterlicht. Link naar reactie
René Geplaatst: 21 november 2006 Delen Geplaatst: 21 november 2006 Hi Floris, Waarschijnlijk was uw profiel niet ingevuld toen ge de vraag stelde want ik geef op vragen van onbekenden geen antwoord. Electriciteit van de Vespa is mijn dada, en zou zeker een antwoord gegeven hebben. Ofwel, en dat is ook heel goed mogelijk, was ik aan het zeveren op een of andere topic omdat er geen serieuze vragen waren. Goed. To de point Dat ENKEL uw remlicht springt is op een PX met 12 volt en goede stabilisator NIET mogelijk. Daarom eerst een vraag. Staat onder de linkse bil, links van het reservewiel, een aluminiumen geval met koelribben? met 3 aansluitingen? Indien met batterij zijn er 5 aansluitingen. Kijk eens en laat het me weten. René Link naar reactie
Deduivelhemzelve Geplaatst: 22 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2006 Beste René, ik rijd met een p125x prima serie (origineel zonder pinkers) en deze werkt op 6v ipv 12v. Onder mijn linker bil heb ik geen ding met koelribben enkel een plastic bakje met daarin de pinkerrelais en een soort batterypack (ziet eruit als 5 bijeen-getapete duracells) en verder een obscuur schakelaartje waarmee je alle electriciteit kan uitzetten. Link naar reactie
René Geplaatst: 22 november 2006 Delen Geplaatst: 22 november 2006 Floris, rekening houdend dat ge origineel geen pinkers hebt is het een van deze twee schema’s. zie http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... p125x.html · European - 6V Points ignition no key, battery or indicators · European - 6V CDI ignition with key & no indicators Maar iets verder zegt dat er wel een pinkerrelais is? en geen pinkers? Ik heb het serienummer nodig om vast te stellen welk model het is. Het type en serienummer staat op de motor ingeslagen een beetje verstoken achter de pijp die naar de uitlaatpot loopt. Zie mijn bibberig kadertje waarin het serienummer staat. Link naar reactie
Deduivelhemzelve Geplaatst: 22 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2006 René, ik kijk vanavond even naar dat serienummer op het motorblok. Mijn VIN ken ik uit mijn hoofd: VNX1T54425(01) volgens scooterhelp een vespa van 1979. Er zijn achteraf pinkers opgezet door de vorige eigenaar. Dat kan je zien omdat bij mij de pinkers niet uitgefreesd zijn uit het beenschild maar ertegenaan gevezen zitten. Ik heb die pinkers er vooraan afgezwierd maar achteraan laten zitten. Wat mij er trouwens aan herinnerd, die pinkers werken ook niet maar de relais werkt wel. Soms werkt de rechterpinker echter wel maar dan zwakjes. Sorry dat ik ineens al mijn electriciteitsproblemen aankaart maar nu dak uw aandacht heb René profiteer ik ervan. THX Ik zal hier trouwens vanavond ook een foto posten van die obscure pinkerdoos van mij. ik vraag mij namelijk af hoe correct die is. Ze ziet er mij nogal bricolage uit. Link naar reactie
René Geplaatst: 26 november 2006 Delen Geplaatst: 26 november 2006 Floris, Het elektrisch schema van 6 volt Vespa’s is op zijn minst onorthodox te noemen. De logica is er ver te zoeken. Een lamp uitdoen door de spanningsbron kort te sluiten is mogelijk, maar is niet logisch. Als daarbij spoelen in serie gezet worden en de schakelaars zijn niet duidelijk getekend is het foutzoeken een ware rebus. Om de fout van uw achterlicht op te lossen stel ik voor om de schakeling te vereenvoudigen door één draad te verleggen. Namelijk de gele draad die loopt van de ontstekingsplaat en in het bakelieten schakeldoosje toekomt. Momenteel is deze draad tezamen met 3 andere gele verbonden in het doosje. Verleg de bewuste draad naar de massa. Het eenvoudigste is deze gele draad met een schroevendraaier los te maken en bij de zwarte draden vast te schroeven. http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... Points.pdf Link naar reactie
Deduivelhemzelve Geplaatst: 9 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2007 Beste René, allereerst een gelukkig Nieuwjaar en bedankt voor de elektro hulp. Ik ben terug begonnen sleutelen aan mijn Vespa en zit met een aantal vraagjes. Hoe lost het verleggen van de gele draad zoals hierboven beschreven, mijn probleem van het remlicht op? Ik probeer namelijk meteen ook inzicht in de elektrische wirwar te krijgen en volgens mij heeft die gele draad enkel invloed op het achterlicht en niet het remlicht. Ben momenteel aan mijn derde bulb en ik stuit altijd op hetzelfde probleem, na een paar dagen een zwart geblakerd bulbje van het remlicht. Ik denk nu dat hij teveel stroom krijgt als ik rem aan een te hoog toerental. Kan dit? En is hier iets aan te doen? Bedankt Floris Link naar reactie
PX van de sluze Geplaatst: 9 januari 2007 Delen Geplaatst: 9 januari 2007 als uw remlicht steeds springt, haal de veer eruit. Link naar reactie
René Geplaatst: 9 januari 2007 Delen Geplaatst: 9 januari 2007 De wensen voor 2007 zijn natuurlijk wederkerig Floris. Vergeet alles wat ik tot nu toe vertelde. Haal het standlicht 6v5w uit de koplamp en steek er een lamp in waarvan het filament is doorgebrand. Steek als achterlicht een 6v10watt. Rem blijft 6v10watt. De schakeling zal wel niet meer origineel zijn maar zo te horen is er in de loop der tijd al het een en ander veranderd. Die ingenieur die deze Vespa’s maakte was voor zijn tijd mechanisch sterk maar elektrisch zeer zwak. Laat het resultaat eens weten. René Link naar reactie
Deduivelhemzelve Geplaatst: 22 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 januari 2007 René, ik heb even uitgetest wat je me hierboven hebt aangeraden en het resultaat is dat alle lampjes gesprongen zijn behalve mijn groot licht vooraan. Ik merkte al op dat mijn achterlicht hard brandde toen ik een kapotte bulb in het standlicht had gestoken. Niet veel later tijdens het rijden sprongen rem- en achterlicht. Nu brand dus enkel nog mijn grootlicht vooraan. PS: als enkel mijn remlicht stuk is en ik rem, dan gaat mijn achterlicht uit maar ook mijn voorste standlicht. Geen idee hoe het komt maar lijkt mij vreemd. groeten Floris Link naar reactie
René Geplaatst: 22 januari 2007 Delen Geplaatst: 22 januari 2007 Hi Floris Mijn conclusie is dat de schakeling niet origineel meer is. Rem, stop, stand en achterlicht staan paralel. Dit kan niet goed werken! Ik vrees dat er ooit een batterij in stond of dat de draden in de verbindingsdoos verwisseld werden. De rem moet op een spoel appart staan! Het achterlicht dat maar 5 watt is mag paralel op het groot licht aangesloten worden. Een standlicht heb je niet nodig! Het is wat moeilijk van op afstand maar als we niks doen gebeurt er niks en blijven de lampjes springen. Nu ook, maar wie weet komt het eens goed Groetjes René Link naar reactie
Deduivelhemzelve Geplaatst: 23 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2007 Beste René, dat van die batterij kan wel eens juist zijn. Ik heb in die obscure pinkerdoos een soort batterypack gevonden (zie het als 5 D batterijen aan elkaar getaped) maar die zijn volgens mij al zo oud dat daar nog maar weinig stroom meer uit te persen valt. Bedenk dat mijn vespa origineel geen pinkers had en dat de vorige eigenaar(s) die er hebben laten opzetten. In goede dagen werkt er 1 pinker en die kan dan zelfs, af en toe, heel even blijven pinken als de motor stil ligt. Ik denk dat ze 2 elektrische systemen dooreen gemixt hebben. Is er een mogelijkheid waarop ik die hele elektrische rommel er af kan zwieren en zelf opnieuw beginnen? Ik denk dan ook aan het steken van een nieuwe en iets minder bricolage batterij oplossing. Rene, alvast erg bedankt voor de moeite. Misschien moet ik deze lente maar eens naar de kust afzakken met de wesp. groetjes Floris Link naar reactie
Troglodyte Geplaatst: 3 juli 2009 Delen Geplaatst: 3 juli 2009 Over het achterlicht. Ik ben men Vespa aan het herspuiten, daardoor heb ik hem uit elkaar moeten halen, en toen kwam ik twee kabels tegen met plaatjes aan richting achterrem. Maar die waren nergens aangesloten. Wie iemand wat ik ermee moet doen? Dank bij voorbaat Troglodyte Link naar reactie
nero Geplaatst: 3 juli 2009 Delen Geplaatst: 3 juli 2009 Dat zijn de remcontacten, ttz in de voetremschakelaar (die onder de rempedaal zit) horen die thuis. Goed om nog eens een oude topic van René boven te halen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Troglodyte Geplaatst: 7 juli 2009 Delen Geplaatst: 7 juli 2009 En waar moeten die juist komen in die voetremschakelaar? En hoe ziet die voetremschakelaar eruit? Want ik weet niet of ik die heb.. Sorry voor de misschien wat domme vragen, maar het is de eerste keer dat ik men achterrempedaal uit men vespa haal. grtz Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 juli 2009 Delen Geplaatst: 7 juli 2009 Normaal zitten deze bijgeleverd bij voetremschakelaar. Zo zou hij er ongeveer moeten uitzien (afhankelijk van het type): http://www.sip-scootershop.com/Products/18163700/Brake+light+switch+PIAGGIO.aspx De plaatjes worden langs beide uiteinden in de binnenzijde van de schakelaar geschoven en maken contact als je remt. Opgelet: naargelang het model van vespa moet je eentje hebben met gesloten of open contact! Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.