Ga naar inhoud
Vespaforum.be

remlicht springt steeds


Deduivelhemzelve

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik rijd met een P125x uit 79 (eerste inschrijving 81) en ik heb een probleem met mijn remlicht. Om de een of andere misterieuze reden springt dat lampje binnen de week. Als het eenmaal kapot is dan gaat mijn achterlich ook uit als ikop de rempedaal duw. Is dit normaal en kan ik hier iets aan doen want aan dit tempo verslijt ik 52 bulbkes per jaar en da wordt kostelijk.

Mijn Vespa werkt op 6v en ik heb voor het remlicht een lampje van 10w en voor het achterlicht een 5w lampje gestoken. Het maffe is dus dat het 10w lampje doorbrand.

Als er iemand mij kan helpen, graag.

Merci

Floris

PS: de kop is er af, ik heb vandaag mijn eerste accident gedaan, vannachter in een auto zijn gat gereden, (wat houd ik toch van trommelremmen) en nu is mijn spatbord volledig opgefrommeld.

Link naar reactie
p125x 1981 en 6 volt, geloof ik nooit, ik zou 12 v steken als ik van u was.Mijn p125x van 78 werkt al op 12v

Ik heb daar al eens 12v lampjes ingestoken maar dat werkt ook niet. Trouwens, mijn multimeter geeft ook duidelijk 6v aan en ook in de handleiding van zo'n model staat duidelijk 6v. Dus daar lligt volgens mij t probleem ni. Toch bedankt.

Link naar reactie

Merci Teddy, jammer geneg gaat het niet over mijn achterlicht want dat werkt perfect. Het is het filament van t remlicht dat steeds doorbrandt. Ni direct maar na een tijdje rijden meestal na een dag of 4-5. En zoals René in die topic zegt staat het remlicht los van het achterlicht. Wat ik dan wel zeer vreemd vind is dat mijn achterlicht dooft wanneer ik mijn rem intrap. En dit enkel wanneer het remlicht kapot is. Thx anyway.

Link naar reactie
Wat ik dan wel zeer vreemd vind is dat mijn achterlicht dooft wanneer ik mijn rem intrap. En dit enkel wanneer het remlicht kapot is.

Het fenomeen is mij niet onbekend: ook bij mijn Sprint gaat het achterlicht uit bij het remmen als het stoplicht stuk of niet aanwezig is. Heb er geen uitleg voor, maar je bent dus niet alleen.

Ik hou deze thread dan ook in de gaten.

Ciao! B.

FYI: In de "fanalino" van mijn Sprint zit er een 6v10w stoplicht en 6v10w achterlicht.

Link naar reactie

Hi Floris,

Waarschijnlijk was uw profiel niet ingevuld toen ge de vraag stelde want ik geef op vragen van onbekenden geen antwoord. Electriciteit van de Vespa is mijn dada, en zou zeker een antwoord gegeven hebben.

Ofwel, en dat is ook heel goed mogelijk, was ik aan het zeveren op een of andere topic omdat er geen serieuze vragen waren.

Goed. To de point

Dat ENKEL uw remlicht springt is op een PX met 12 volt en goede stabilisator NIET mogelijk.

Daarom eerst een vraag. Staat onder de linkse bil, links van het reservewiel, een aluminiumen geval met koelribben? met 3 aansluitingen? Indien met batterij zijn er 5 aansluitingen.

Kijk eens en laat het me weten.

René

Link naar reactie

Beste René,

ik rijd met een p125x prima serie (origineel zonder pinkers) en deze werkt op 6v ipv 12v. Onder mijn linker bil heb ik geen ding met koelribben enkel een plastic bakje met daarin de pinkerrelais en een soort batterypack (ziet eruit als 5 bijeen-getapete duracells) en verder een obscuur schakelaartje waarmee je alle electriciteit kan uitzetten.

Link naar reactie

Floris, rekening houdend dat ge origineel geen pinkers hebt is het een van deze twee schema’s. zie http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... p125x.html

· European - 6V Points ignition no key, battery or indicators

· European - 6V CDI ignition with key & no indicators

Maar iets verder zegt dat er wel een pinkerrelais is? en geen pinkers?

Ik heb het serienummer nodig om vast te stellen welk model het is. Het type en serienummer staat op de motor ingeslagen een beetje verstoken achter de pijp die naar de uitlaatpot loopt. Zie mijn bibberig kadertje waarin het serienummer staat.

Floris.JPG

Link naar reactie

René, ik kijk vanavond even naar dat serienummer op het motorblok. Mijn VIN ken ik uit mijn hoofd: VNX1T54425(01) volgens scooterhelp een vespa van 1979. Er zijn achteraf pinkers opgezet door de vorige eigenaar. Dat kan je zien omdat bij mij de pinkers niet uitgefreesd zijn uit het beenschild maar ertegenaan gevezen zitten. Ik heb die pinkers er vooraan afgezwierd maar achteraan laten zitten. Wat mij er trouwens aan herinnerd, die pinkers werken ook niet maar de relais werkt wel. Soms werkt de rechterpinker echter wel maar dan zwakjes. Sorry dat ik ineens al mijn electriciteitsproblemen aankaart maar nu dak uw aandacht heb René profiteer ik ervan. THX

Ik zal hier trouwens vanavond ook een foto posten van die obscure pinkerdoos van mij. ik vraag mij namelijk af hoe correct die is. Ze ziet er mij nogal bricolage uit.

Link naar reactie

Floris,

Het elektrisch schema van 6 volt Vespa’s is op zijn minst onorthodox te noemen. De logica is er ver te zoeken.

Een lamp uitdoen door de spanningsbron kort te sluiten is mogelijk, maar is niet logisch. Als daarbij spoelen in serie gezet worden en de schakelaars zijn niet duidelijk getekend is het foutzoeken een ware rebus.

Om de fout van uw achterlicht op te lossen stel ik voor om de schakeling te vereenvoudigen door één draad te verleggen. Namelijk de gele draad die loopt van de ontstekingsplaat en in het bakelieten schakeldoosje toekomt.

Momenteel is deze draad tezamen met 3 andere gele verbonden in het doosje.

Verleg de bewuste draad naar de massa.

Het eenvoudigste is deze gele draad met een schroevendraaier los te maken en bij de zwarte draden vast te schroeven. http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... Points.pdf

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Beste René,

allereerst een gelukkig Nieuwjaar en bedankt voor de elektro hulp. Ik ben terug begonnen sleutelen aan mijn Vespa en zit met een aantal vraagjes. Hoe lost het verleggen van de gele draad zoals hierboven beschreven, mijn probleem van het remlicht op? Ik probeer namelijk meteen ook inzicht in de elektrische wirwar te krijgen en volgens mij heeft die gele draad enkel invloed op het achterlicht en niet het remlicht.

Ben momenteel aan mijn derde bulb en ik stuit altijd op hetzelfde probleem, na een paar dagen een zwart geblakerd bulbje van het remlicht. Ik denk nu dat hij teveel stroom krijgt als ik rem aan een te hoog toerental. Kan dit? En is hier iets aan te doen?

Bedankt

Floris

Link naar reactie

De wensen voor 2007 zijn natuurlijk wederkerig Floris.

Vergeet alles wat ik tot nu toe vertelde. Haal het standlicht 6v5w uit de koplamp en steek er een lamp in waarvan het filament is doorgebrand.

Steek als achterlicht een 6v10watt. Rem blijft 6v10watt.

De schakeling zal wel niet meer origineel zijn maar zo te horen is er in de loop der tijd al het een en ander veranderd.

Die ingenieur die deze Vespa’s maakte was voor zijn tijd mechanisch sterk maar elektrisch zeer zwak.

Laat het resultaat eens weten.

René

Link naar reactie
  • 2 weken later...

René, ik heb even uitgetest wat je me hierboven hebt aangeraden en het resultaat is dat alle lampjes gesprongen zijn behalve mijn groot licht vooraan. Ik merkte al op dat mijn achterlicht hard brandde toen ik een kapotte bulb in het standlicht had gestoken. Niet veel later tijdens het rijden sprongen rem- en achterlicht.

Nu brand dus enkel nog mijn grootlicht vooraan.

PS: als enkel mijn remlicht stuk is en ik rem, dan gaat mijn achterlicht uit maar ook mijn voorste standlicht. Geen idee hoe het komt maar lijkt mij vreemd.

groeten Floris

Link naar reactie

Hi Floris

Mijn conclusie is dat de schakeling niet origineel meer is.

Rem, stop, stand en achterlicht staan paralel. Dit kan niet goed werken!

Ik vrees dat er ooit een batterij in stond of dat de draden in de verbindingsdoos verwisseld werden.

De rem moet op een spoel appart staan!

Het achterlicht dat maar 5 watt is mag paralel op het groot licht aangesloten worden. Een standlicht heb je niet nodig!

Het is wat moeilijk van op afstand maar als we niks doen gebeurt er niks en blijven de lampjes springen. Nu ook, maar wie weet komt het eens goed

Groetjes

René

Link naar reactie

Beste René, dat van die batterij kan wel eens juist zijn. Ik heb in die obscure pinkerdoos een soort batterypack gevonden (zie het als 5 D batterijen aan elkaar getaped) maar die zijn volgens mij al zo oud dat daar nog maar weinig stroom meer uit te persen valt. Bedenk dat mijn vespa origineel geen pinkers had en dat de vorige eigenaar(s) die er hebben laten opzetten. In goede dagen werkt er 1 pinker en die kan dan zelfs, af en toe, heel even blijven pinken als de motor stil ligt.

Ik denk dat ze 2 elektrische systemen dooreen gemixt hebben. Is er een mogelijkheid waarop ik die hele elektrische rommel er af kan zwieren en zelf opnieuw beginnen? Ik denk dan ook aan het steken van een nieuwe en iets minder bricolage batterij oplossing.

Rene, alvast erg bedankt voor de moeite. Misschien moet ik deze lente maar eens naar de kust afzakken met de wesp.

groetjes Floris

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Normaal zitten deze bijgeleverd bij voetremschakelaar. Zo zou hij er ongeveer moeten uitzien (afhankelijk van het type):

http://www.sip-scootershop.com/Products/18163700/Brake+light+switch+PIAGGIO.aspx

De plaatjes worden langs beide uiteinden in de binnenzijde van de schakelaar geschoven en maken contact als je remt.

Opgelet: naargelang het model van vespa moet je eentje hebben met gesloten of open contact!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...