Mahieu Geplaatst: 12 september 2006 Delen Geplaatst: 12 september 2006 Hallo, ik restaureer een Vespa 50 Special van '78, maar heb enkele probleempjes om alles aan te sluiten, namelijk de draden die uit de motor komen (2x3 draden), die naar de bobijn, de regelaar, en naar de verlichting gaan, kan iemand voor mij enkele duidelijke close up fotos maken, en naar mijn e-mail adres sturen, van de aansluitingen met vermelding kleur v/d draden a.u.b, ik weet dus niet welke draden naar waar moeten? motor, bobijn, regelaar,enz... het is een V5A4M motor, motor met vier versnellingen alvast bedankt, groeten Luc Link naar reactie
teddy kgb Geplaatst: 12 september 2006 Delen Geplaatst: 12 september 2006 Kan je het antwoord op je vraag hier dan ook posten Luc, of doorsturen naar mijn mailadres? heb thuis nog net dezelfde 50 special staan die ooit eens zal gerestaureerd worden... Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 12 september 2006 Delen Geplaatst: 12 september 2006 zelfde voor mij aub Link naar reactie
el diablo Geplaatst: 14 september 2006 Delen Geplaatst: 14 september 2006 het probleem is dat die kleuren vd bedrading vaak nogal verschillen die rode/witte/groene draad op de foto bij de cilinder zijn die die naar de bobijn gaan die andere 3 draden die uit het blok komen bij de ontsteking vandaan en moeten naar de draadboom dit kunnen zijn een dikke gele/blauwe /rode draad (maar kan ook groen of ipv rood zijn of een zwarte ipv... ...etc) maar die dikke gele draad is de draad voor de verlichting -claxon die rode(of groene of blauwe) draad is meestal de aan-uit draad en die zwarte dan de min het beste is gewoon om een schema van een PK naast die van een Special te houden en zo te kijken welke aansluitingen er gemaakt moeten worden ik heb het zelf nu al diverse malen gedaan en het ging altijd weer om andere kleuren draden hetzij vd ontsteking ,hetzij van de draadboom uit het frame op bijv:www.scooterhelp.com of www.smallframes.com kun je goed de schema's vinden veel succes philip Link naar reactie
Mahieu Geplaatst: 15 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2006 daartussen zit nog de regulator, gaan daar de drie draden(rood/wit/groen) niet eerst naartoe(maar welke kleur naar welke klem), en van de regulator ééntje naar de bobijn(de bobijn heeft maar één aansluitklem+de bougiekabel) Link naar reactie
el diablo Geplaatst: 18 september 2006 Delen Geplaatst: 18 september 2006 nee hoor die bobijn word apart gevoed door die drie lange draden uit het blok (van de ontsteking) door de witte/rode/groene draad die spanningsregelaar zit apart eerst komen er een paar draden uit de ontsteking die samen gaan in die ronde stekker die zwarte draad die daar inzit moet naar de massa(-) van de kabelboom en tevens moet die op die zwarte vd spanningsregelaar de plusdraad van de ronde stekker die voor de verlichting zorgt (meestal een wat dikkere draad met een rode of blauwe kleur) moet dan op de +B van de spanningsregelaar (rode sticker op de foto) ------------------------------------------------------------------------------------ deze draad voedt nu alleen de spanningsregelaar met piekspanningen deze worden omgezet in de regelaar naar C deze geeft nu een mooie constante spanning ,waarbij de verlichting mooi brand in plaats van doorbrand ------------------------------------------------------------------------------------ die witte sticker C vande spanningsregelaar gaat nu op de "groene" draad vd kabelboom (in ieder geval de draad die de verlichting aanstuurt) en dan ben je eigenlijk klaar maar nogmaals die drie lange draden met die schuifstekkers die moeten alleen naar de Bobijn(bobine/bobina) dan moet ie compleet functioneren het mooiste is wel ,dat men bij het blok ook een 3/4/5 polige stekker heeft van een PK draadboom ...welke precies op die ronde stekker van de ontsteking past (let wel op hoeveel pootjes er in die ronde stekker zitten) ik zal proberen of ik daar wat foto's van kan plaatsen alvast heel veel succes gr,philip Link naar reactie
Mahieu Geplaatst: 18 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 18 september 2006 alvast bedankt, graag ook een foto v/d bobijn, ik heb waarschijnlijk een verkeerde bobijn, deze heeft maar één aansluiting, en het moet er dus één zijn met drie aansluitingen? deze met één aansluiting zal voor een 50 special blok zijn zonder electr. ontsteking? ik zit dus met een PK blok met electr. ontsteking onder mijn 50 Special Luc Link naar reactie
el diablo Geplaatst: 18 september 2006 Delen Geplaatst: 18 september 2006 klopt die vd special heeft slechts 1 aansluiting en een bougiedraad die vd PK heeft er 3 en een bougiedraad foto zal ik op i-net zoeken gr philip Link naar reactie
Mahieu Geplaatst: 19 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 september 2006 de motor draait, nu de regulator er nog tussen plaatsen bedankt Philip groeten Luc Link naar reactie
el diablo Geplaatst: 19 september 2006 Delen Geplaatst: 19 september 2006 veel plezier Luc ;-) gr philip Link naar reactie
René Geplaatst: 19 september 2006 Delen Geplaatst: 19 september 2006 Luc, den nollander is niet helemaal juist met zijn uitleg Als er geen batterij is, zoals ik lees, zit je met de verkeerde regulator. Je hebt een kleiner exemplaar met 3 aansluitingen nodig. Niet getreurd de grote werkt ook. Je mag Rood(B+) en Wit© niet gebruiken. Met de twee G's en massa wordt de 12 volt begrensd. Met groen aan de massa te leggen schakel je de ontsteking uit. René Link naar reactie
Mahieu Geplaatst: 20 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2006 dus, de zwarte draad aan de mas(zwart) en de groene en blauwe draad aan G(grijs) en G(grijs) juist? Luc Link naar reactie
René Geplaatst: 20 september 2006 Delen Geplaatst: 20 september 2006 Zwart moet aan de massa dat heet ook chassis Als je de groene draad aan de massa=chassis=zwart legt valt de ontsteking weg, maw groen dient om de motor stil te leggen. Blauw die uit de motor komt is de ongeregelde voedingspanning die komt op G. Aan de andere G tak je de geregelde 12 volt af, voor de lichten, klaxon. René Link naar reactie
el diablo Geplaatst: 20 september 2006 Delen Geplaatst: 20 september 2006 inderdaad rene heeft het juist met die G en G aansluiting ,ik maakte daar een vergissing maar wbt die groene draad ,die is ook nog wel eens een andere kleur of soms zit er zelfs geen groene tussen zo is mij al een aantal keer in de praktijk opgevallen ?!? de special waarmee ik nu ook met een PK blok naar gent ben gereden heeft naar die 3 weg stekker een gele /rode /blauwe draad een andere PK motor daarbij heeft de ontsteking een witte /rode /zwarte draad bij allebij deze blokken gaat het om orginele ontstekingen waaraan nog aan geknutseld is en weer een ander PK 125 blok daarin heb ik een 4 spoels ontsteking met een 3 weg stekker waarbij de groene draad ->voor de verlichting is en de blauwe voor -> aan en uit het verschilt zo vaak dat een vergissing zo gemaakt is gr,philip Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.