Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 50 Special V5B3T met V5A4M motor


Mahieu

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik restaureer een Vespa 50 Special van '78, maar heb enkele probleempjes om alles

aan te sluiten, namelijk de draden die uit de motor komen (2x3 draden), die

naar de bobijn, de regelaar, en naar de verlichting gaan,

kan iemand voor mij enkele duidelijke close up fotos maken, en naar mijn e-mail adres sturen,

van de aansluitingen met vermelding kleur v/d draden a.u.b, ik weet dus niet welke draden naar waar moeten?

motor, bobijn, regelaar,enz... het is een V5A4M motor, motor met vier versnellingen

alvast bedankt,

groeten Luc

imgp6167bp9.jpg

imgp6164nr1.jpg

Link naar reactie

het probleem is dat die kleuren vd bedrading vaak nogal verschillen

die rode/witte/groene draad op de foto bij de cilinder zijn die die naar de bobijn gaan

die andere 3 draden die uit het blok komen bij de ontsteking vandaan en moeten naar de draadboom

dit kunnen zijn een dikke gele/blauwe /rode draad (maar kan ook groen of ipv rood zijn of een zwarte ipv... ...etc)

maar die dikke gele draad is de draad voor de verlichting -claxon

die rode(of groene of blauwe) draad is meestal de aan-uit draad

en die zwarte dan de min

het beste is gewoon om een schema van een PK naast die van een Special te houden en zo te kijken welke aansluitingen er gemaakt moeten worden

ik heb het zelf nu al diverse malen gedaan en het ging altijd weer om andere kleuren draden

hetzij vd ontsteking ,hetzij van de draadboom uit het frame

op bijv:www.scooterhelp.com of www.smallframes.com kun je goed de schema's vinden

veel succes

philip

Link naar reactie

nee hoor die bobijn word apart gevoed door die drie lange draden uit het blok (van de ontsteking) door de witte/rode/groene draad

die spanningsregelaar zit apart

eerst komen er een paar draden uit de ontsteking die samen gaan in die ronde stekker

die zwarte draad die daar inzit moet naar de massa(-) van de kabelboom en tevens moet die op die zwarte vd spanningsregelaar

de plusdraad van de ronde stekker die voor de verlichting zorgt (meestal een wat dikkere draad met een rode of blauwe kleur) moet dan op de +B van de spanningsregelaar (rode sticker op de foto)

------------------------------------------------------------------------------------

deze draad voedt nu alleen de spanningsregelaar met piekspanningen deze worden omgezet in de regelaar naar C deze geeft nu een mooie constante spanning ,waarbij de verlichting mooi brand in plaats van doorbrand

------------------------------------------------------------------------------------

die witte sticker C vande spanningsregelaar gaat nu op de "groene" draad vd kabelboom

(in ieder geval de draad die de verlichting aanstuurt)

en dan ben je eigenlijk klaar

maar nogmaals die drie lange draden met die schuifstekkers die moeten alleen naar de Bobijn(bobine/bobina)

dan moet ie compleet functioneren

het mooiste is wel ,dat men bij het blok ook een 3/4/5 polige stekker heeft van een PK draadboom ...welke precies op die ronde stekker van de ontsteking past (let wel op hoeveel pootjes er in die ronde stekker zitten)

ik zal proberen of ik daar wat foto's van kan plaatsen

alvast heel veel succes

gr,philip

Link naar reactie

alvast bedankt,

graag ook een foto v/d bobijn,

ik heb waarschijnlijk een verkeerde bobijn,

deze heeft maar één aansluiting, en het moet er dus één zijn met drie aansluitingen?

deze met één aansluiting zal voor een 50 special blok zijn zonder electr. ontsteking?

ik zit dus met een PK blok met electr. ontsteking onder mijn 50 Special

Luc

Link naar reactie

Luc, den nollander is niet helemaal juist met zijn uitleg

Als er geen batterij is, zoals ik lees, zit je met de verkeerde regulator. Je hebt een kleiner exemplaar met 3 aansluitingen nodig. Niet getreurd de grote werkt ook.

Je mag Rood(B+) en Wit© niet gebruiken. Met de twee G's en massa wordt de 12 volt begrensd. Met groen aan de massa te leggen schakel je de ontsteking uit.

René

Link naar reactie

Zwart moet aan de massa dat heet ook chassis

Als je de groene draad aan de massa=chassis=zwart legt valt de ontsteking weg, maw groen dient om de motor stil te leggen.

Blauw die uit de motor komt is de ongeregelde voedingspanning die komt op G. Aan de andere G tak je de geregelde 12 volt af, voor de lichten, klaxon.

René

Link naar reactie

inderdaad rene heeft het juist

met die G en G aansluiting ,ik maakte daar een vergissing

maar wbt die groene draad ,die is ook nog wel eens een andere kleur of soms zit er zelfs geen groene tussen

zo is mij al een aantal keer in de praktijk opgevallen ?!?

de special waarmee ik nu ook met een PK blok naar gent ben gereden

heeft naar die 3 weg stekker een gele /rode /blauwe draad

een andere PK motor daarbij heeft de ontsteking een witte /rode /zwarte draad

bij allebij deze blokken gaat het om orginele ontstekingen waaraan nog aan geknutseld is

en weer een ander PK 125 blok daarin heb ik een 4 spoels ontsteking met een 3 weg stekker waarbij de groene draad ->voor de verlichting is en de blauwe voor -> aan en uit

het verschilt zo vaak dat een vergissing zo gemaakt is

gr,philip

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...