Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa na lang stilstaan : motor naar de vaantjes ??


vespinaprima

Aanbevolen berichten

Ik had een vespa PK50XL na jaren stilstaan een viertal weken geleden na de nodige moeite (carb uitkuisen, bougie vervangen ect... ) deftig opgestart gekregen en er zelf een ritje meegemaakt. Alles leek toen piccobello. Dan zet ik die vespa op het net om te verkopen, er belt een kandidaat koper en... daar was Murphy !!

De vespa zat blok vast. Dan bougie uitgedraait, druppel olie op de zuiger en opnieuw gekickt zonder bougie => zuiger zat niet vast. Dan proberen te starten met bougie en de motor sloeg na veel moeite aan, maar draaide zonder power, heel moeilijk draaiend te houden en acceleren gaat totaal niet. Wanneer ik kick zonder bougie komt er naar mijn gevoel wel heel veel benzine vrij. Ik denk in e richting van de oliekeerringen die versleten zijn en de motor blokkeerde en nu lekken, daardoor direct natte bougie en slecht draaien van de motor. Wat denken jullie ?? Waarom alle een 4 tal weken wel goed ging is me ook een raadsel. Misschien dat de door warmte uitzetting en daarna inkrimpen bij het afkoelen de genadeslag was voor de oliekeerringen?

Graag jullie ideeën, voordat het blokje open gaat.

Link naar reactie

vorig jaar had iemand een gelijkaardig probleem. Zelfde verhaal. Na het nodige wisselenvan carbu's etc, motor open gedaan en bleken de oliekeerringen thv de krukas lek.stuk/verduurd.

Ik heb zelf overigens ook 2 van die 50's staan het juist hetzelfde probleem.(iemand interesse om die te kopen ?) Nog niet aan toe gekomen dit uit te zoeken, maar zal heel waarschijnlijk hetzelfde probleem zijn.

Eigenlijk zie ik dus in uw geval 2 mogelijkheden :

- prijs laten zakken en hem in deze staat verkopen.

- motor open en dan zou ik ineens alle lagers, keerringen, koppelingsplaten vervangen en vooral dat asje van de gear-selector nakijken op lekken. Dan kun je je prijs met 200 euro laten stijgen en hem met een gerust hart verkopen.

Tip : de lagers van een PK50XL zijn heel standaard en kun je voor 1/3 van de prijs van SIP in een lagershop vinden.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...