Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK50XL trekt niet goed op.


wannes

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb ook een pk50xl die niet echt goed optrekt. wanneer de examens voorbij zijn ga ik men motor eens aanpakken, allemaal nieuwe dichtingen en een nieuwe cilinder en zuiger.

Het slecht optrekken komt volgens mijn omdat de compressie echt meer ok is, dat kan je makkelijk testen door je kickstarter eens naar beneden te drukken, normaalgezien voel je de pedaal dan zo schokken elke keer hij in het bovenste punt komt, dan is je compressie nog wel goed, bij mij ligt de kickstartpedaal bijna tegen de grond als een een vlieg op landt.

Een nieuwe originele cilinder vind je bij SIP, voor een kleine €90 denk ik, je hebt ook nog andere 50cc cilinders, ook bij sip, van DR en één van polini, die van polini (met 5 poorten) kost iets meer, omdat hier een cilinderkop bij is (met centraal bougiegat denk ik), de DR is iets goedkoper, de kit is ook zonder cilinderkop, omdat op deze cilinder de originele cilinderkop past.

Allebei die kits zijn goedkoper dan de originele, maar je zal dan wel je carbu en ontsteking moeten aanpassen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je cilinder nog zeer goed is, en dat het probleem zich ergens anders voordoet, carbu ofzo, maar als je die eens openschroeft en uitblaast, moet dat wel in orde zijn.

Happy scootering, Dennis

Link naar reactie

€95 voor de originele (Art.-nr. 24201500 bij SIP)

€88 voor de polini (Art.-nr. 14000910 bij SIP)

€67,60 voor de DR (Art.-nr. 10002000 bij SIP)

Zoals je ziet is de originele dus de duurste, origineel, dus aan je vermogen zal niets veranderen, je zal het verschil wel voelen denk ik omdat je nu met een versleten cilinder rondrijd (misschien).

Bij de 2 andere veranderen de prestaties wel, ik denk dat je met de polini meervermogenwinst doet, omdat die meer poorten heeft dan de DR en originele.

Alle 50CC cilinders zijn legaal, als je vespa maar niet sneller gaat dan 45, dus als je niet echt op zoek bent naar meer topsnelheid, zou ik gewoon de originele nemen.

De andere monteren en vb kleinere sproeiers steken om minder vermogen te hebben, is volgens mij een ticket eersteklas voor een vastloper. (kan mis zijn, misschien weet iemand hier meer van)

Mijn cilinder moet normaalgezien vandaag aankomen, ik heb voor de originele gekozen.

Groetjes!

Link naar reactie

@pk50 hoe vind je die prijzen? heb al op internet gezocht maar echt prijzen van onderdelen heb ik nog nergens gevonden.

Met mijn kickstarter zit het nog wel bon denk ik althans, ik heb nooit een brommer voor de deze gehad of nooit met iets anders genoeg gereden om te weten wanneer de kickstarter te weinig tegenwerkt. Ook is dat moeilijk om te omschrijven hé. 't is zo: ik voel duidelijk wanneer de cilinder omhooggaat, en kan er mijn been op laten rustig op laten liggen zonder hij naar beneden gaat, ma ja, da's ook weer een omschrijving waar weinig mee aan te vangen valt.

Mijn bedoeling is niet dat ik harder ga rijden maar vooral dat ik vinnig kan optrekken, als ik nu niet volle gas geef voor ik mijn koppeling los, trekt hij zelfs trager op dan fietsers. Ik kan met moeite er ook een wheelie uit trekken en áls het dan lukt is dat voorwiel direct terug op de grond. Heb ne maat met nen brommer en die moet zelfs oppassen met zijn koppeling of die zijn wiel hangt al in de lucht (ook 50cc) puch weliswaar

Link naar reactie

Euhm, van een originele PK50 niet te veel verwachten, en zeker geen wheelies... je zou er een zwaardere cilinder onder kunnen hangen (richting 75cc), maar dan nog. Die dingen zijn nu eenmaal niet vooruit te branden als je niet naar echt zwaardere cilinders gaat... En neen, kleinere sproeiers dan voorgeschreven zijn écht geen goed idee om snelheid te beperken, want dan rij je het ding inderdaad wsh vast op een keer... zoeken naar een pv/pk/px 125 (en meer) voor wheelies zou ik zeggen...

Link naar reactie

Op www.sip-scootershop.com vind je zowat alle onderdelen voor een pk50xl met prijzen erbij. De prijs van die cilinders is niet echt niets om van achterover te vallen denk ik zo, hoe nauwkeuriger iets is afgewerkt, hoe duurder.

Waar ik wel van opkeek was van het feit dat die originele duurder zijn dan die tuning-cilinders van DR en polini, maar dat zal dan weer komen doordat originele onderdelen een stuk duurder zijn.

Harder optrekken, zonder sneller te gaan is niet mogelijk denk ik, volg even mee:

Je wilt hard optrekken, dus je hebt veel vermogen nodig. Je komt in de buurt van de 50km/u, en opeens zou je dan minder vermogen moeten hebben, dus je carbu zou minder mengsel moeten doorlaten... aangezien die opbrengst van je carbu redelijk lineair is, kan dit niet, dus je gaat gewoon sneller.

De enige manier waarop dit kan, is door een andere eindverhouding te steken, of een andere tandwielenset op de 4e versnelling, dan trek je met veel vermogen tot 50, waarna je motor op volle toeren moet blijven draaien om die 50km/u aan te houden, niet echt aangenaam denk ik...

Als je niet sneller wilt gaan, is de enige reden om die DR of polini te nemen het feit dat ze een beetje goedkoper zijn, als je dan nog je carbu en ontsteking moet gaan aanpassen, dan denk ik dat ik me de moeite wel bespaar, en gewoon de originele neem, als het dan toch niet sneller moet.

Met veel hoogachting, De koning van Stabroek

Link naar reactie

oei oei oei,

waarop moet je letten??

Maak gewoon dat je op voorhand weet waar je aan begint.

En zorg dat(als hij draait) hij niet achteruit loopt.

lol

Link naar reactie

oei, dan kan'k er al beter niet aan beginnen... swat 'k ga het toch doen. Hij start echt als hij start duurt dat keilang eer het er een beetje deftig op begint te trekken. En 'k wil zien hoe mijne cilinder/piston druit ziet. Ofda'k ne nieuwe moet gaan kopen of niet. Iemand een idee hoe ge kunt zien of uw krukas versleten is?

Link naar reactie

@pk50: Dus bij artnr 14000910 (polini) zit een cilinderhuis, kop, en piston bij. ook de pakkingen? Kan ik dan ook voort met mijn carburateur? ik denk dat het een 16/16 is of een 17/17, ik twijfel. Trouwens super interessante site. kost idd niet echt zoveel om iets te bestellen.

Ik neem aan dat die cilinder ook gerodeerd moet worden. Hoe lang? Komt dat neer op niet te hard optrekken en geen 50 rijden?

Link naar reactie

Het is vrij simpel om te controleren of er spel op de krukas zit. Bij de niet draaiende motor het vliegwiel licht naar voor en naar achter bewegen. Hoor je een tikkend geluid, dan zit er waarschijnlijk speling op de krukas of op de rollagers. In beide gevallen moet de motorblok open! Een indicatie is ook als het onmogelijk wordt om de ontstekingstijd juist af te stellen. Een goede raad: als je geen ervaring hebt in motortechnieken, laat uw motor nazien en/of reviseren door een technieker met ervaring. Dit kan u veel ellende besparen, en op termijn ook geld. Misschien is alleen een slechte afstelling de oorzaak van uw miserie! En van en 50cc moet je nu eenmaal niet verwachten dat hij van 0km/u in 5 sec naar 100 km/u gaat. Als je sneller wilt rijden, zou je misschien beter je geld steken in een 125cc? mvg, pieter.

Link naar reactie

Wannes, die polini-set is inderdaad compleet, pakkingen inclusief weet ik niet, even kijken op de foto (soms meerdere), alles wat op de foto staat, zit in de set.

Hou er wel rekening mee dat een zwaardere cilinder, of een cilinder die meer toeren maakt, ook meer dorst heeft, pas je sproeiers dus aan.

Op een standaard pk50xl zit een 16-16, als je het bij 50cc houdt, kom je er volgens mij wel door enkel je sproeiers aan te passen.

Jammer dat je van zo ver komt, anders kon je hier je motor komen opensmijten, ik ga de mijne ook reviseren als men pakkingsset van SIP is aangekomen.

Ben er wel redelijk gerust in, ik studeer auto-mototechnologie en heb al wel wat motoren en versnellingsbakken open (later zelfs terug dicht !!!) gevezen.

Zal proberen een paar fototjes te maken, misschien dat je er iets mee bent.

Als je er toch al mee bezig bent, SUCCES ! en als je nog vragen hebt zijn er denk ik wel genoeg mensen hier die je kunnen verder helpen.

Happy scootering, Dennis

P.S. Check ook vespaforum.nl eens, daar zijn er een hoop topics specifiek over pk50xl en over mensen die hun motor wel uit elkaar, maar niet meer terug in elkaar krijgen.

Link naar reactie

aan nero,

Met dit weet je nog altijd niet of je krukas versleten is.

Het tikkend geluid kan zowel van de segmenten zijn als van de naaldlager in de zuiger.

Alsook de tandwielen,deze kan je ook horen.

Beste manier om dit te controleren is het blok opendoen denk ik,(weet ik)

Link naar reactie

om een idee te geven, in neutraal en als de motor laag draait, duurt het ook een 3 tal seconden eer de motor eerst wat op toeren komt en dan pas gaat het redelijk. Wat ook raar is, als ge in 4de 45 rijdt, houdt hij soms al sputterend in. Vooral met het van een brug afrijden merk je dat hard. Iemand een idee? Volgens mij, valse lucht

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...