Ga naar inhoud
Vespaforum.be

onaangename gevolgen van ne val


tigrotto

Aanbevolen berichten

Allez, binnenkort heb ik misschien wa meer tijd om te rijden ;-))

'k heb net bericht gehad van mijn werkgever dat mijn ontslagbrief onderweg is naar aanleiding van mijn langdurige afwezigheid/ziekte.

Voor degenen die het niet weten, ik was het slachtoffer van nen onfortuinlijke val op de puzzelrit van VCA, gevolg: sleutelbeen gebroken en nog altijd thuis. Normaal gezien kan ik eind volgende week wel terug gaan werken na een bezoekje aan de dokter, maar echt veel zin heb ik er nu niet in, na dat bericht!

Dus, wees voorzichtig, breek niets, want het kan onaangename gevolgen hebben ;-)

Link naar reactie

ik weet niet wat voor soort contract je hebt, maar tijdens ziekte ben je in principe altijd beschermd tegen ontslag.

een werkgever kan je dus niet ontslaan wegens ziekte of langdurige afwezigheid (zolang je doktersattesten hebt natuurlijk), tenzij hij/zij bereid is om de gepaste ontslagvergoedingen te betalen.

maar goed, hangt ook af van het soort contract (bepaalde duur, proeftijd, interim, ...)

Link naar reactie

Ik zou dat toch ook eens checken. Bij mijn weten kan je toch ook zomaar niet iemand ontslaan voor die reden (ziekte). Vakbond inschakelen me dunkt.

Succes met het hestel en toekomstige nieuwe job;

Ciao

Link naar reactie

Je kan pas ontslagen worden de eerste dag dat je terug gaat werken bij een contract van onbepaalde duur. Vakbond derop zetten en er blijven achter zitten... ..

Langdurig afwezig? Hoe lang zat je dan thuis met die breuk?

Succes!

Link naar reactie

wees gerust, ik heb me al voldoende geïnformeerd, het kan wel, staat op vacature-site en ik heb mijn bronnen bij mijn ex-collega's want ik heb hiervoor nog bij een sociaal secretariaat gewerkt en mochten er toch nog problemen opduiken ik ben aangesloten bij de vakbon

gelukkig en eerlijksheidshalve moet ik er aan toevoegen dat het niet al te erg vind, want ik was toch van plan ander werk te zoeken, dus kan ik in dit geval misschien nog eerder vertrekken in onderling overleg

@blen: thuis sinds de puzzelrit, half april, dus zo'n 7 weken bijna, 'k zal dus blij zijn als ik es terug kan rijden, op zoek naar ander werk dan ;-)

in alle geval bedankt voor jullie steun! 'k hoop de 16e es op de dageraadplaats te geraken, hopelijk mag ik dan terug rijden, maar dat zal de dokter me volgende week wel weten te vertellen en hopelijk zijn er nog mensen die niet naar Turijn geraken

zelf heb ik in ieder geval de indruk dat de breuk nu quasi genezen is, dus volgende week zal ik wel terug moeten gaan werken met enige tegenzin dus

Link naar reactie

voor wie het interesseert, zie hieronder copie van uitleg op vacature-site: het kan wel degelijk, zie vooral laatste regel en ik ben ervan overtuigd dat ze die wel zullen inroepen:

"Ontslag gedurende de eerste 6 maanden van je ziekteperiode?

Geen ontslagverbod

Tijdens de schorsing van de arbeidsovereenkomst wegens ziekte of ongeval geldt er principeel geen ontslagverbod. Indien er een geldige ontslagreden voorhanden is, belet niks dat je werkgever de arbeidsrelatie beëindigt. Hij kan dit doen door betekening van een opzeggingstermijn of door betaling van een verbrekingsvergoeding. Betekent de werkgever een opzeggingstermijn, dan begint deze pas te lopen na het einde van de schorsing van je arbeidsovereenkomst.

Geldige ontslagreden

Je werkgever kan in principe je ziekte of ongeval niet als ontslagreden inroepen. Doet hij dit toch, dan loopt hij het risico aan de werknemer een vergoeding wegens willekeurig ontslag te moeten betalen. Deze vergoeding stemt overeen met het loon voor 6 maanden en komt desgevallend bovenop de verbrekingsvergoeding. Een werknemer kan in dergelijk geval een schadevergoeding eisen wegens misbruik van ontslagrecht in hoofde van de werkgever. De bediende draagt wel zelf de bewijslast van dit misbruik. Zo’n schadevergoeding komt desgevallend ook bovenop de verbrekingsvergoeding.

Opgepast!

Ziekte of ongeval kan wel een geldige ontslagreden "

Link naar reactie
oeps stukje weggevallen, nl.einde van de uitleg en belangrijkste deeltje:

"Opgepast!

Ziekte of ongeval kan wel een geldige ontslagreden uitmaken wanneer dit de organisatie van het werk onmogelijk maakt."

Het is dan aan de werkgever om dit te bewijzen.

Eis dat ze de juiste reden op jouw C4 zetten, indien het een reden is die niet klopt met de werkelijkheid, klacht indienen bij de RVA.

Want uiteindelijk zal jij moeten uitleggen aan een volgende werkgever waarom je daar niet meer werkt. Als er dan op je C4 staat : "voldeed niet", "niet capabel" of iets dergelijks zit jij met de gebakken peren.

De RVA lacht trouwens niet met werkgevers die drogredenen op C4's zetten, en maar goed ook.

Link naar reactie

@Pascal: wees gerust ik zal mijn C4 goed nakijken! dat ze der dan maar opzetten 'om economische redenen', want voor mijn ongeval, had ik trouwens niet bijster veel werk, hun verklaring: algemene dip in de sector!

we zien wel, 'k moet mijn C4 nog krijgen en normaal nog 3 maanden opzeg doen, maar ik hoop voor die tijd allang iets anders gevonden te hebben, fingers crossed!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...