Lupolex Geplaatst: 20 april 2014 Delen Geplaatst: 20 april 2014 Vorige week heb ik mijn eerste Vespa gekocht. Ik wilde deze al heel lang en vond een leuke opknapper die nog op kenteken moest worden gezet. Volgens de verkoper is de scooter in originelestaat en komt motornummer met frame overeen. Ik ben nu een aantal dagen aan het sleutelen en heb mijn twijfels over de 'originele' staat van de scooter. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb al wat relevante topics doorgelezen, maar kan geen antwoord vinden op de problemen die ik met de scooter heb. Het gaat om een Vespa met frame V5X2T dus een PK 50S, maar met motornummer V5X1M wat bij een PK 50 hoort volgens scooterhelp.com. Wat vinden jullie hiervan? Komt dit vaker voor of is er door een vorige eigenaar een ander blok onder gezet? Het gaat om een Elestart Lusso met knipperlichten. Op de scooter zit geen remlicht, claxon, grootlicht e.d. De scooter start en rijdt goed. Toen ik de scooter kocht zat er geen accu in, dus heb deze toen met de kickstart gestart en heb de elektra niet gechecked(geen accu). Een paar dagen geleden ben ik begonnen met het klaarmaken voor de keuring. Ik heb bij SIP een accu, banden, knipperlichten en lampjes besteld en deze gemonteerd. Het viel mij op dat de lampjes van deknipperlichten 12v zijn en de doorgebrande lampjes van de voorlicht en achterlicht 6v zijn. Klopt dit? Ik kan dit in geen enkel schema van scooterhelp.com vinden. Na de montage van de accu deden de knipperlichten het en hoorde ik het startrelais klikken, maar sloeg de startmotor niet aan. Ik heb de startmotor bekeken en zag dat er geen voedingsdraad naartoe liep. Na het volgen van de voedingsdraad van het startrelais zag ik dat deze draad was verbonden met de aarde bij een schroef. De eerste alarmbellen gingen af... Ik sloot de draad aan op de startmotor, hoorde het relais klikken maar er gebeurde niets. De startmotor rechtstreeks op de accu aangesloten en de startmotor sloeg aan. Het relais opengemaakt en bleek van binnen doorgebrand. De motor stond aan en ik schakelde de verlichting in. De verlichting ging even aan, maar viel gelijk uit. Beide lampjes bleken doorgebrand. Na meting met de multimeter blijkt dat er, afhankelijk van de toeren van de motor, 30-60 volt spanning op de fittingen staat. Ik ben gaan zoeken en lezen op dit forum en kwam bij de spanningsregelaar uit. De spanningsregelaar werkt waarschijnlijk niet. De spanningsregelaar is een type met 3 aansluitingen wat volgens SIP bij een vespa zonder accu hoort. Zie foto. Dit is ook raar aangezien er op de kabelboom een aansluiting voor de accu zit en de kabelboom er netjes uitziet. Hoort deze spanningsregelaar wel bij dit type scooter? Om de spanningsregelaar te controleren heb ik de spanning op accu gemeten met lopende en niet lopende motor. Spanning bleef gelijk op 12.6 volt op de accu. Mijn vermoeden is dus de spanningsregelaar. Hoe kan ik deze nog meer controleren? Ik heb wat vragen over de kabelboom, want kan mijn type kabelboom niet vinden bij de elektrische schema’s op scooterhelp.com. Vrijwel bij alle schema’s van de vespa PK staat een claxon, remlicht en grootlicht beschreven. Ik heb geen claxon, remlicht en grootlicht en bij mijn knipperlichtrelais zitten 4 aansluitingen ipv 3 aansluitingen. Hoort deze kabelboom wel bij deze scooter? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het oplossen van de problemen, alvast bedankt.Vr. groet Lex Link naar reactie
sindo Geplaatst: 21 april 2014 Delen Geplaatst: 21 april 2014 check hier eens : http://www.scooterhelp.com/manuals/pk.service.manual/pk.service.manual.r.pdf, er bestaat blijkbaar een type met mixed 6v/12v, maar dan zonder batterij. Link naar reactie
Lupolex Geplaatst: 21 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2014 check hier eens : http://www.scooterhelp.com/manuals/pk.service.manual/pk.service.manual.r.pdf, er bestaat blijkbaar een type met mixed 6v/12v, maar dan zonder batterij. Ja die komt nog het meest in de buurt en gebruik ik nu ook. Echter heb ik geen grootlicht en claxon . Ik ga vanmiddag de kabelboom tot de stator volgen en kijken welk type stator ik heb. Link naar reactie
larscobbaut Geplaatst: 21 april 2014 Delen Geplaatst: 21 april 2014 welk land staat er op jouw gelijkvormigheidsattest? Komt hij uit italië of uit Duitsland? In het verleden ook nog vespas gezien die uit Duitsland kwamen en die anders in elkaar zaten. Link naar reactie
Lupolex Geplaatst: 22 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 22 april 2014 Het is een Nederlandse Vespa. Ik heb gister de stator gedemonteerd en doorgemeten. De weerstanden van de stator komen overeen met waarden uit de fabriekshandleiding. Deze moet dus functioneren. Bij het aansluiting op de kabelboom van het frame kwam ik erachter dat de aansluiting niet overeen komt. Uit de stator komen 3 draden voor de bobine en 3 draden voor de kabelboom van het frame. De stekker van de kabelboom heeft echter 5 draden. De rode en gele draad van de kabelboom krijgen dus geen spanning en deze zorgen(in de meeste schema's) voor verlichting en het opladen van de accu. De stekker aansluiting zit zo gedraaid dat de groene uitgang van de stator nu aangesloten is op de gele draad van de kabelboom. Dit zorgt dus voor de hoge spanning bij mijn verlichting.Klopt dat deze stator niet bij mijn kabelboom hoort? Welk type stator heb ik volgens jullie nodig? Link naar reactie
Lupolex Geplaatst: 28 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 28 april 2014 ik heb inmiddels een tweedehands stator en spanningsregelaar gemonteerd en de kabelboom aangepast. Alles werkt. Bedankt Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.