Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX125e choke probleem


stevenvd

Aanbevolen berichten

Heren en dames,

ondertussen al heel wat kilometers achter de rug met mijn PX125e uit '83, maar 1 probleem blijft. Zolang choke uitgetrokken is er geen probleem. Indien choke dicht, zelfs na een kwartier rijden, valt hij uit bij lage toeren (remmen voor licht, trage bocht...), zelfs als ik koppeling inhoudt.

Ik zag ergens op het forum dat dit mogelijk aan carburator/naftfilter kan liggen. Naftfilter gewoon vervangen? Wat kan ik doen aan carb?

En vooral: hoe schadelijk is dit voor de motor als ik met choke open rijdt?

Mijn excuses mocht dit al paar keer zijn gepost, laatste die ik vond was in 2009 en ging over 'instant stilvallen'...

Dank!

Link naar reactie

Ik weet niet hoe het chokesysteem bij een PX-carbu werkt, maar bij oldies en smal frames wordt de luchttoevoer verminderd waardoor je sneller een brandbaar mengsel in je cilinder krijgt zoadat je kan starten.

Als je carbu volgens dit systeem werkt krijg je teveel lucht met de choke ingeduwd. Er kunnen 2 oorzaken zijn, luchtregelvijs niet goed afgesteld of de motor trekt ergens valse lucht.

Eerste oorzaak: controleer hoever je luchtregelvijs is uitgedraaid (normaal bij een dellorto zou dit ongeveer 1,5 à 2,5 toeren moeten zijn.

de oorzaak: controleer de carbudichtingen,de bouten van de cilinderkop. Als je daar geen fout vind is een lekke oliekeerring mogelijk de oorzaak. In het laatste geval ga je best over tot een revisie van de motor.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...