Ga naar inhoud
Vespaforum.be

deuk herstellen


Hayes

Aanbevolen berichten

Heb vanmorgen een deuk in m'n rechterbil gereden. In die van m'n px dus... Der zit een lichte deuk in en de verf is in enkele strepen afgeschuurd :-(

Kan ik di deuk zelf uitkloppen (voorzichting langs de binnekant met een rubberen hamer?) Die verf zou ik kunnen retoucheren, maar zal ik dan niet binnen de korste keren met roest zitten? 't Zou belachelijk zijn om hiervoor direct een nieuwe bil te steken, maar ik wil ook niet met een roestbakkie rondrijden.

Link naar reactie

tja hoe kunnen wij nu weten of jij dat zelf kan uitkloppen ? dat hangt van je

uitdeukcapaciteiten ( 20 punten waard in scrabble) af ...

Als je dat nog nooit gedaan hebt zal het resultaat waarschijnlijk tegenvallen

dus ofwel laat je het door een carrossier doen ofwel doe je het zelf en neem je

een minder resultaat voor lief ...

Link naar reactie

Een deuk klop je uit met een speciale hamer en een tas, daarna zal er zowiezo plamuur op moeten, spuitplamuur en grondlaag En dan is hij klaar voor de lak.

En op een bil zou ik niet retoucheren, gewoon een volledige paintjob geven.

Link naar reactie

IS dat een "deukje", of is't een "DEUK"?, hangt ervan af hoe handig je bent, bekijk het zo: de deuk is er, je kan er alleen maar op verbeteren, probeer het, mislukt 't, ga dan naar een carrossier en laat hem afwerken...

Link naar reactie

Sorry mannen, ik ben niet akkoord om er meteen op te gaan kloppen. Dat is pas als het echt niet anders kan.

Als je klopt op metaal, ga je het pletten. Op de plaats waar je klopt, wordt het metaal dus dunner. Akkoord dat dit met een rubberen hamer minder erg is dan met een stalen hamer, maar het blijft te vermijden. Als je een verdunde plek hebt in een volledige plaat, dan krijg je bubbels (omdat het materiaal op die plek is uitgerokken). Die bubbels krijg je nooit meer weg. Vergelijk het met een latex balonnetje: als die maar flauwtjes opgeblazen is en je knijpt er met twee vingers in, dan krijg je op die plek ook een ribbel. Bij een ballon herstelt die ribbel zich grotendeels omdat latex elastisch is, maar met ijzer is dat niet het geval.

Uitdeuken doe je best door te duwen; druk van binnenuit de deuk terug naar buiten. Gebruik hiervoor materiaal dat zachter is dan het ijzer van de bil (blote handen is best, desnoods hulpmiddelen als een stuk zacht hout of hard plastiek, maar altijd met ronde vormen). Duw zoveel mogelijk de deuk eruit en werk van buiten naar het middelpunt toe.

Als je met de resterende krassen kunt leven, volstaat retoucheren. Als het perfect moet zijn, dan treed ik Stanman bij dat je zult moeten plamuren en beter niet retoucheert, maar volledig herspuit (als het zo nauw steekt).

Link naar reactie

Eens de deuk erin zit, is het materiaal al uitgerokken en dus ook al 'verdund', en met het terug te duwen krijg je het sowieso nooit terug plat.

Als het een kleine deuk is (bijv 2 op 3cm) dan kan je deze met hamer en een tegengewicht 'voorzichtig' terugkloppen, is de deuk te groot (bijv 20 op 30cm) dan heb je professionele hulp nodig, want zo'n ronding krijg je er zelf als amateur nooit zelf juist terug in, laat staan dat het nog vlak zou zijn...

Link naar reactie

De deuk is zo'n 15 op 7-8 cm, maar de krassen zijn serieus.

DSC01802.jpg

DSC01803.jpg

Ik kan gerust leven met en niet perfecte bil. Alleen zou ik die liever laten herspuiten als me dat op temijn een volledig nieuwe bil bespaart.

Ik heb geen ervaring met dergelijke herstellingen, dus ik laat het beter doen dan.

Link naar reactie

Dat duw je er met de hand uit

@ coco blijkbaar heb je geen idee wat uitdeuken met een hamer juist inhoud, of hoe het gedaan wordt

@ speedracer, als het materiaal gerokken is krijgt het plaat een klikklak effect, dan moet je de deuk opwarmen en schrikken, maar zo te zie ga dit hier niet het geval zijnat is op 30 min hersteld, met plamuren en schuren inclusief.

Link naar reactie

wacht dan gewoon even...

je kan gerust zo blijven rond rijden...

zo op t eerste zicht zit er ook niet meteen een roestrisico in...

ik persoonlijk laat ook al mijn carosseriewerk over aan een carossier...

tenzij een ietsiepietsie blutsje...

chaqu'un son truc he...

Link naar reactie

Mijn eigen doeme schuld. Ik ben verhuisd dit weekend en moet nu via een hek buitenrijden, ongeveer 80-100cm breed. Onder dat hek staat een stukje betonplaat van 30-40 cm hoog. Dat steekt een beetje verder uit (links en rechts)dan het hek dat er bovenop staat. Ik heb dus te vroeg gedraaid en hoorde een leuk schrepend geluid :-(

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...