Ga naar inhoud
Vespaforum.be

gaskabel + vitessen blokkeren bij vriesweer


EriX

Aanbevolen berichten

Ik heb al een aantal keren iets vies meegemaakt met mijn PX125 disc.

Ik rijd dagelijks met deze moto naar mijn werk. Het is mijn enige vervoer dus ik doe serieus wat kilometers per week/maand/jaar. Sinds deze winter heb ik steeds een terugkerend probleem, wat ik dus vorige winter niet had.

Telkens als de temperatuur onder nul gaat (-2 tot -5) heb ik het probleem dat mijn gaskabel blijft vaststeken en dat ik niet meer kan schakelen. De boel loopt gewoon vast. Het probleem lost zich op als ik de vespa een uurtje binnen in de warmte zet. Nu heb ik o.a. al WD40 op mijn kabels gespoten, zowel van binnen als buiten en dit help maar helaas maar voor even. Het is echt freaken als je 100km/u aant rijden bent en plots merk je dat je gas blijft hangen en je niet meer uit 4de vitesse geraakt. Nu heb ik vorig jaar ook in de winter gereden en vroeger ook met mijn PK50Xl en toen heb ik dit probleem nooit ondervonden. Nu heb ik al van verschillende mensen andere verhalen gehoord maar niets van al die zaken helpt. Een eerste was dus dat er water in mijn kabels kon zitten, dus heb ik alles vervangen zowel kabel als huls, ingespoten met WD40 maar nog steeds is er het probleem. Dan was er iemand dat me wist te zeggen dat de olie verdikt bij koud weer en daardoor de koppelingsplaten vastgeraken, maar wat dan met de gaskabel? Dan was er weer iemand die zei dat de nieuwe PX'en in Kroatië worden gemaakt en dat daar slechte metaallegeringen worden gebruikt voor de motor zodat deze gemakkelijker uitzetten en krimpen bij extreme weersveranderingen. Heeft er iemand hier een verklaring voor en/of oplossing? Ik was vorig weekend bij scootermarket en daar heeft iemand ook al dit probleem gehad. Vermits ik dagelijks rijd is het echt niet meer leuk om soms kilometers te voet te moeten omdat de boel gewoon blokkeert. Is hier iets aan te doen of is het gewoon een ziekte van de nieuwe PX'en?

Graag raad hierover.

Grtz

EriX

Link naar reactie

Ik rij ook al de hele winter naar het werk met een nieuwe px. Woon wel aan de kust dus heel veel vriesdagen zijn er eigenlijk nog niet geweest. Ik heb echter nog geen problemen ondervonden, ook niet bij de vriestemperaturen van de laatste dagen.

Zou het niet helpen om gewoon met een haardroger een minuutje er op te blazen? Ik zeg maar iets...

Link naar reactie

KLinkt inderdaad toch als vocht in uw kabels. Door wat voor kabels zijn ze vervangen? Met of zonder teflon? (Teflon in de buitenkabels is aan te raden.) Misschien eens proberen om de binnenkabels flink in te vetten. Kan me niet voorstellen dat bijv. de carb bevriest zo vlak boven de motor afgedekt door zijbult en carbhuis.

Link naar reactie

Ik heb de kabels vervangen door de standaardkabels die er insteken bij aankoop, dus ik denk zonde teflon. Is dat trouwens niet redelijk prijzig kabels met teflon? Ik zal eens bij scootermarket passeren voor nieuwe kabels met teflon en dan uitproberen of dit werkt.

De binnenkabels heb ik ingespoten met WD40 voordat ik ze er opnieuw heb ingestoken. Ze hadden me WD40 aangeraden omdat dit beter zou zijn dan invetten...

Ik heb het probleem ook telkens als ik al een tijdje in de koude aan het rijden ben en dus niet als ik start, tenzij de moto al 2 u buiten in de koude stond. De moto staat ook elke avond in een garage dus lekker warm...

Hoe kan er eigenlijk vocht in mijn kabels terechtkomen; Ik spuit mijn moto nooit af maar was hem met een sponsje... Het is ook niet zo dat ik er een emmer water over heen kieper, want ik droog alles af met een zeemvel.

Hopelijk helpen de teflon kabels. Alvast bedankt voor de raad...

Grtz

Erik

Link naar reactie

@ Dave

Ik ga dit weekend zoiezo een nieuwe carburator opzetten; heb er al een tijdje een DR 177cc kit opstaan. heb net een sito plus erop gezet en moet nu nog mijn 24/24 carbu plaatsen. Zal dan zien of de oude carbu wat verwrongen is... Maar dan is dit enkel het probleem van de gas en nog steeds niet van de vitessen hé

@ hayes

Met haardroger bezig zijn terwijl ik aan het rijden ben, klinkt heel acrobatisch. Ik heb het probleem meestal op een moment als ik al aan het rijden ben. Als ik 's morgens vertrek kom ik uit mijn garage en heb ik het probleem dus niet...

Hopelijk kom ik tot een oplossing of ander moet ik gewoon hopen op beter weer, maar normaal is het toch niet dat dit zich telkens voordoet als het vriest...

Allemaal hartelijk dank voor de reacties. Ik kan toch weer even vanalles uitproberen ondertussen

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik smeer kabels steeds in met dik kogellager vet, mokkakleurig..

WD-40 is volgens mij waardeloos, is te dun en verliest eigenschappen na een tijdje geloof ik zelfs. Is goed om iets dat vastzit, los te krijgen.

Ikzelf rij ook dagelijks, vespa slaapt binnen maar staat in de dag buiten (werk)

en mijn kabels gaan soepel.

Teflon zorgt vooral voor langere levensduur v/d kabel, maar goede kwalitatieve smering blijft van belang!!

Link naar reactie

Hallo,

Ik heb een oudere vespa en vrijdag met de vrieskou en lichte sneeuwval had ik het zelfde probleem.

Vermoedelijk omdat ik nu niet zoals anders de kleine baantjes nam,maar de grote wegen (deze zijn gestrooid)

Op dat moment rij je lang in dezelfde versnelling en op dezelfde snelheid.

Beweging in een koude van -3 of nog lager zorgt ervoor dat de vriesteemperaturen tot een -7 of -10 gaan. Dit probleeem had men vroeger met oude wagens ook als de motor niet warm genoeg had kon de motor in beweging bevriezen.

Ik denk dat dit de reden is.

Dus vaak schakelen en gas terugnemen en bijgeven is de beste hulp denk ik.

Maar het doet in elke geval erg vies als je merkt dat niets reageert.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Mijn gaskabel bleef daarnet ook hangen/ komt zeer traag terug. Dit was vorige week nog niet.De koude zal er toch iets mee te maken hebben. Mijn versnellingen gaan min of meer normaal.

Kan ik de gaskabel smeren zonder gans dat ding te demonteren en hoe dan?

WD40 zou niet goed zijn en lagervet krijg ik er zo niet in geprustst.

Link naar reactie

misschien ligt het niet aan de kabels zelf maar aan de stukjes in je stuur(soort trechtertje) waar de kabels netjes inpassen. Misschien dat door de kou deze zo hard versmallen en de kabel dus dicht nijpen...?

Link naar reactie

Hehe, ik had begin deze week net hetzelfde met mijn Sprint. 'k was ook gaan rijden met de vrieskou en na een tijdje wilde het schakelen niet meer lukken. Koppeling bleek idd bevroren te zijn. Had het eerst niet door en dacht dat de kabel niet goed was aangespannen, maar toen ik wilde bijdraaien sprong mijn regelvijs stuk, vermoedelijk ook van de koude.

Ondertussen alles opgelost met veel dank aan Classicscooter Jan.

Link naar reactie

Ik had het zelfde probleem ( met mijn mountainbike, maar komt op zelfde neer ).

Ik heb redelijk wat geel smeervet aan mijn kabels gedaan,dan kabels in gaine gestoken.

tot nu toe geen probleem meer mee gehad.

ciao !

Link naar reactie
Hoe kan er eigenlijk vocht in mijn kabels terechtkomen; Ik spuit mijn moto nooit af maar was hem met een sponsje... Het is ook niet zo dat ik er een emmer water over heen kieper, want ik droog alles af met een zeemvel.

Hopelijk helpen de teflon kabels. Alvast bedankt voor de raad...

Vocht komt altijd en overal mee in aanraking denk ik.

Zie: waterdamp in lucht, zeker bij regenweer, heeft geen moeite om zich tussen de speling van buiten en binnenkabel te 'settelen', en in de winter te condenseren tegen de iets koudere kabel waardoor vocht ontstaat, wat dan ook kan bevriezen.

misschien ligt het niet aan de kabels zelf maar aan de stukjes in je stuur(soort trechtertje) waar de kabels netjes inpassen. Misschien dat door de kou deze zo hard versmallen en de kabel dus dicht nijpen...?

Uit te sluiten om dat aluminium trechtertje met dat kleine gaatje zodanig te laten krimpen heb je een behoorlijk temperatuur verschil nodig, vééél meer dan 25°C

Volgens mij zal een telfon kabel een beetje werken (lagere wrijvingscoëfficiënt etc), maar een dikke hoop stroperig vet (kogel lager vet zoals al aangehaald is) zou de oplossing moeten geven: het isoleert, stoot vocht af en zorgt voor een nog lagere wrijvingscoëfficiënt en bovendien blijft het beter hangen id kabel dan WD-40.

Alsjeblief maden.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...