Ga naar inhoud
Vespaforum.be

uitleg 50cc


piejay

Aanbevolen berichten

Ik heb interesse om een vespa te kopen nl een 50cc uit '63 of iets jonger, maar ik vraag me af welke kosten ik nog zou hebben exclusief de aankoop en reparatie kosten?

Enkele vragen:

Zijn er speciale documenten voor een oldtimer nodig, of hoeft dit niet voor een 50cc?

Wegentaks?

Het verbruik van zon vespa per 100 km, ik vind ook nergens hoeveel liter je kan tanken,

hoeveel zou een verzekering kosten (is er een verschil met oldtimers?),

is het zo dat als een oldtimer brommer op de rollen gecontroleerd wordt dat hij sneller mag rijden dan de toegelaten 45 of is dit slechts een verzinseltje?

alvast bedankt

Link naar reactie

Is het zo dat sinterklaas nog bestaat of is dat een verzinseltje? Dat gelooft ge toch niet zelf zeker?

A propos heb er lang over gedaan om ene te zoeken zonder maar kan het nu zeggen: vul uw profiel in .Wegentaks?50cc? Hallooo Godzijdank neen.Verbruik: pak maar een reserve jerrycan vanachter op uwen bagage drager mee want ge zou verschieten.LOL

Link naar reactie

Ik heb eens wat rond gekeken en op een Duitse site vond ik het verbruik voor de vespa 50N van '63-'71 : 1 liter/65km en de Italiaanse versie heeft een tankinhoud van 5.6l met 1l reserve. Ik heb dit eens snel berekend en ik kom uit dat je met een volle tank (excl reserve) 364 km doet. Dit lijkt me een beetje overdreven of niet?

Link naar reactie

Kan ik dan aannemen dat in de tank max 6 liter kan en er ongeveer 200 km mee aflegt? Het verbruik zal wel al vermeerderd zijn door de jaren of heeft dat er niets mee te maken? 'k heb ook even gekeken op ethias.be en de verzekering voor een brommer kost €90, rechtsbijstand plus €42 , bestuurdersverzekering €62. Kan dit ergens goedkoper of is dit normaal tarief bij een brommer?

mvg piejay

Link naar reactie

ik heb een vespa 50/n: verbruik:

-ongeveer een 35-40 km per liter

-tank is 5.2l (inc. 0.7 liter reserve)

-je moet geen papieren hebben aangezien dit een oldtimer is (dog raad ik je dit wel aan want anders kan je geen brommerexamen hiermee afleggen)

- verzekering is een 150 euros per jaar (oldtimer is minder maar dan mag je niet naart buitenland en alleen op zondag etc rijden)

-je mag met geen brommer(50cc) sneller als 50 km/h rijden (tenzij motorrijbewijs of autorijbewijs)

Link naar reactie
-je moet geen papieren hebben aangezien dit een oldtimer is

- verzekering is een 150 euros per jaar (oldtimer is minder maar dan mag je niet naart buitenland en alleen op zondag etc rijden)

Comsman, wat bedoel je met "geen papieren nodig"? Welke papieren bedoel je dan? (interesseert me want ik heb ook zo'n oldtimer gkocht)

En wat de verzekering betreft, is dat zo beperkt? Ik dacht dat de oldtimerverzekering van Winterthür die je via de BFOV kunt krijgen een dekking geeft van 24 uur per dag, 365 dagen per jaar in alle landen die op de groene kaart staan? Of spreek jij over een andere maatschappij misschien?

Dank bijvoorbaat voor je reactie.

Link naar reactie
Kan een motorfiets genieten van de voordelen van een oldtimer?

Ik dacht dat dit enkel voor auto's was

René

O nee, ook motorfietsen. Surf maar eens naar de website van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen en klik in het hoofdmenu bovenaan op "Verzekeringen". Als ik me niet vergis staan er bij de "classic car insurance" een drietal tarieven voor motorfietsen, afhankelijk van d eleeftijd.

Voorwaarde voor aansluiting is lidmaatschap van een erkende oldtimerclub.

Link naar reactie

Enkele jaren geleden was er hier ook een discutie en ik heb volgende bewaard.

Welke voertuigen kunnen het statuut van Oldtimer bekomen ?

Personenauto's, auto's dubbel gebruik en minibussen die sedert >25jaar in het verkeer zijn gebracht. Lichte vrachtauto's, vrachtauto's en autobussen, evenals alle andere voertuigen dan bromfietsen en motorfietsen die sedert >30 jaar in gebruik zijn.

Let wel : !! Het statuut van Veteran-Oldtimer wordt NIET toegekend aan oude auto's die bestemd zijn voor het gewoon gebruik, zoals toerisme en zaken, vervoer van goederen, bezoldigd personenvervoer (ceremonies) enz … !!

Enkele jaren geleden was er hier ook een discutie en ik heb volgende bewaard.

Link naar reactie

René,

jullie spreken naast elkaar, er is een verschil tussen geklasseerd worden als oldtimer (met een bijbehorende oldtimer-nummerplaat beginnend met O) voor de DIV en geklasseerd worden als oldtimer voor uw verzekering om alzo in aanmerking te komen voor een goedkope(re) verzekering.

Ik vermoed dat om in aanmerking te komen voor een oldtimer-verzekering met je auto, je die auto als oldtimer moet inschrijven en de speciale nummerplaat moet aanvragen, maar voor een motor niet. Voor de DIV bestaan er geen oldtimer-motoren, en dus ook (bij mijn weten voorlopig toch) speciale oldtimer-nummerplaten, hoewel deze misschien wel onderweg zijn, want ondertussen zijn er wel al speciale garagisten-motornummerplaten.

Dde DIV heeft dan ook niets te zien met uw verzekering, je moet gewoon bewijzen dat je er één hebt (welke dan ook) om uw voertuig op de openbare weg te kunnen krijgen.

Link naar reactie

@coco: check de FAQ eens op deze site!

Daar staat mooi vermeld: Vanaf wanneer werd het gelijkvormigheidsattest ingevoerd ?

Technische eisen en reglementaire voorschriften van bromfietsen en motorfietsen zijn maar van toepassing voor de voertuigen in dienst gesteld vanaf 2 september 1971 (K.B. van 13.08.71). Voor deze datum moesten dergelijke voertuigen GEEN gelijkvormigheidsattest hebben.

En aangezien het hier om een 50cc-tje gaat, dus ook geen nummerplaten, enkel verzekeringspapieren (die dan uitgeschreven worden op t chassisnummer)

Link naar reactie

Ahaa Tommeke,

Ik denk dat mijn artikel uit de wettekst komt. Waardoor je met een motorfiets nooit het statuut van oldtimer kunt krijgen.

Maar als de verzekering zich hiervan niks aantrekt en een speciale prijs maakt voor "oldtimer", ja dan zit ik natuurlijk fout.

Maar dan moet ge uw scheurijzer waarschijnlijk als een echte oldtimer gebruiken. Iets wat bijna niemand doet!

Groetjes uit Oostende

René

Link naar reactie
Ahaa Tommeke,

(...knip...)Maar dan moet ge uw scheurijzer waarschijnlijk als een echte oldtimer gebruiken. Iets wat bijna niemand doet!

René, ik ben weliswaar Tommeke niet, maar ik wil toch even reageren als je dat goed vindt. Ik ben niet akkoord met wat je zegt, vergeef me. De wet bepaalt inderdaad (voor auto's) een aantal beperkingen als je die inschrijft als oldtimer (rijden tussen zonsopgang en zonsondergang, niet verder dan 25 km straal rond de standplaats, tenzijn naar toegelaten manifestaties en zo van die dingen), maar de verekering van de BFOV staat daar volledig los van; die verzekert je dag en nacht, ook in het buitenland.

Wat het buitenland betreft kunnen we trouwens kort zijn: daar is alleen de verzekering vna tel (buitenlandse politie heeft niks te maken met of je hier wel genoeg belasting betaalt). O-plaat is in het buitneland niet beperkt in gebruik.

Link naar reactie
Een Vespa kun je wel inschrijven als oldtimer.

Zelfs als je hem invoert als oldtimer betaal je maar 5% BTW in plaats van 21%.

Alleen met de nummerplaat weet ik niet hoe het werkt, als je een O-nummerplaat krijgt of een gewoon.

1. Een vespa en bij veralgemening een motorfiets kan tot op heden bij de DIV niet ingeschreven worden als oldtimer.

2. De Europese BTW-wetgeving maakt enkel een onderscheid tussen nieuwe voertuigen en

voertuigen die niet meer nieuw zijn (dit hoeft zeker geen oldtimer te zijn). Pas op: in de BTW-sfeer wordt met een "nieuw" of "tweedehands" voertuig niet hetzelfde bedoeld als wat wij doorgaans als nieuw en tweedehands verstaan. Voor BTW-doeleinden wordt een voertuig als "nieuw" aangemerkt, wanneer het binnen zes maanden na de datum van de eerste ingebruikneming wordt geleverd of op het moment van de levering niet meer dan 6000 kilometer heeft afgelegd. Wanneer aan geen van beide

voorwaarden meer is voldaan, wordt het voertuig niet meer als "nieuw" aangemerkt Voor wie verder wil studeren: (artikel 28 bis, lid 2, onder B), van de Zesde BTW-Richtlijn).

Dit betekent dat wanneer je in een ander Europees land een tweedehandse/ oldtimer vespa koopt toepasselijke BTW-regeling (en dus het BTW-tarief) bepaald door de hoedanigheid van

de verkoper:

- is de verkoper een particulier (of een belastingplichtige die de door hemzelf betaalde BTW over het voertuig niet heeft afgetrokken), is er geen BTW verschuldigd over deze verwerving, noch in de lidstaat van aankoop, noch in de lidstaat van bestemming. Koop je een vespa van een Italiaanse particulier dan moet je geen BTW betalen maw.

- is de verkoper een belastingplichtige wederverkoper, dan past deze gewoonlijk de bijzondere margeregeling toe. Dit betekent dat hij de BTW van zijn lidstaat toepast op de winstmarge die hij realiseert bij de verkoop van het tweedehands voertuig (zonder dat het BTW-bedrag op de factuur wordt vermeld). Deze aankoop wordt nadien niet meer aan de BTW onderworpen in de lidstaat van bestemming. Koop je bijvoorbeeld een vespa van een Nederlandse handelaar dan moet die de margeregeling toepassen. Voor zij die al eens een vespa gekocht hebben bij meijers, kijk maar eens op de factuur: margeregeling).

- is de verkoper een belastingplichtige die de voor het voertuig verschuldigde BTW zelf in aftrek heeft gebracht, is de gewone belastingregeling van toepassing. Dit betekent doorgaans dat de verkoper de BTW factureert in zijn eigen lidstaat. De levering kan echter ook aan de BTW in de lidstaat van bestemming worden onderworpen, met name wanneer het voertuig door de

verkoper of voor zijn rekening naar die lidstaat wordt overgebracht, indien de leveringen van de betrokken belastingplichtige-verkoper in de lidstaat van bestemming een bepaalde (door de lidstaten vast te stellen) drempel overschrijden of indien de verkoper voor belastingheffing in de lidstaat van bestemming kiest. In ieder geval dient te worden benadrukt dat deze verkoop

slechts in één van de betrokken lidstaten aan de BTW kan worden onderworpen: dubbele heffing is uitgesloten.

3. Oude motorfiets of nieuwe motorfiets: je krijgt in beide gevallen bij inschrijving een gewone motornummerplaat.

Als je antwoord geeft moet je DUIDELIJK en VOLLEDIG antwoord geven want HALVE informatie is VERKEERDE informatie en dan komen dezelfde onderwerpen tot vervelens toe terug. Ik krijg er bosbrand van in mijn lies.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...