Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe vermelding op rijbewijs


italpat

Aanbevolen berichten

Iemand hierover al meer gehoord ? Kreeg dit doorgestuurd vanuit een politiezone

Voor zij die met een rijbewijs B rijden op hun 125cc, goed nieuws.

In de loop van 2013 kan je een vermelding krijgen op het rijbewijs waardoor je in het buitenland kan rijden.

Hieronder een uitreksel:

Er komt niet alleen een nieuwe categorie AM, vanaf 19 januari 2013 zullen categorieën A1, A2 en A de huidige categorie A vervangen. Categorie A1 omvat de motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125cm³, een maximumvermogen van 11kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg. Onder deze categorie vallen ook de driewielers met een motor van maximum 15kW. Categorie A2 omvat de motorfietsen van maximum 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg die niet afgeleid zijn van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen. Categorie A tot slot zijn alle motorfietsen en driewielers met een motor van meer dan 15 kW.

Link naar reactie

Eventjes herlezen, in dat uitreksel staat niets dat 2 jaar rijbewijs B gelijkstelt aan rijbewijs A1.

Het motorrijbewijs kan in stappen behaald worden en met categorie A1 begin je.

Hierbij ben je ook beperkt tot max. 125cc, 11kW en 0,1 kW per kg. MAAR dan mag je wel in het buitenland rondtoeren.

Dus als ik het goed begrijp moet je nog altijd het eerste deel van je motorrijbewijs halen en zal er dus nog steeds niet met een B-rijbewijs naar het buitenland mogen gereden worden.

Niet te vroeg juichen dus.

Link naar reactie

Het kan wel een lichte verbetering betekenen.

Aangezien je die delen apart kan doen, zal het(eerste deel) niet duurder zijn als het huidige rijbewijs A.

Je bent beperkt tot 125cc in categorie A1, dus zullen de praktijklessen -examens hier ook op afgestemd worden.

(misschien kan je dan wel met een automaat je examen afleggen)

Maar tot nu toe onthouden we: Eerst zien en dan geloven, want al dat speculeren levert toch niets anders dan twijfels op.

Link naar reactie

Er is inderdaad sprake van een vermelding naast de B op het rijbewijs.

Omdat je (voor de mensen die hun rijbewijs B haalde na 19 januari 2011) 4u praktijkles zal moeten volgen om met een 125cc te mogen rijden als je 2 jaar in het bezit bent van een B-rijbewijs.

Al wie zijn rijbewijs B VOOR 19 januari 2011 haalde zal hiervan vrijgesteld worden.

EDIT: om verwarring te voorkomen: Je mag met je 2jaar B + 4u les nog altijd alleen maar binnen Belgisch grondgebied rijden.

Link naar reactie

ik snap niet dat je voor 125cc genoeg hebt aan rijbewijs B, uiteindelijk steld het rijbewijs om met ne zware moto nix voor, je leert er enkel een paar basisprincipes: "hoe blijf ik zo lang mogelijk heel in het verkeer"

2wieler = 2wielerrijbewijs... enfin is mijn mening ook al denkt iedereen er wsch anders over

Link naar reactie
ik snap niet dat je voor 125cc genoeg hebt aan rijbewijs B, uiteindelijk steld het rijbewijs om met ne zware moto nix voor, je leert er enkel een paar basisprincipes: "hoe blijf ik zo lang mogelijk heel in het verkeer"

2wieler = 2wielerrijbewijs... enfin is mijn mening ook al denkt iedereen er wsch anders over

In Brussel dachten ze hiermee het fileprobleem op te lossen.

Maar zoals nu verplicht zal zijn om les te volgen is onderdaad beter.

Rijbewijs voor motor stelt weinig voor, maar is voor de meeste mensen te duur.

Link naar reactie

'te duur' tis waar ge belang aan wilt hechten hé, ik vind veiligheid toch vrij belangrijk, en niemand kan ontkenne dat begeleide ervaring zoiezo het minimum is, of zou moete zijn.

ze make der kweeni wa voor ne pla van wanneer ge ne jongere op den autoroute 200 ziet gaan me nen duizend, (kweetni wat een heisa rond leeftijd en zware motos) maar derna rijde ze me teensletse zonder rijbewijs alsof ze de plaatselijke pizzaleveringsdienst zijn...

enfin, chance dat het maar mobillettekes zijn en dat overmoedigheid meestal ni te hard aankomt... ook al is ene keer genoeg hé ^_^

Link naar reactie
Toch mobilettekes die gemakkelijk 80km/u halen.

En overmoedigheid kan dodelijk zijn (motorrijder in Rummen, Geetbets)

Die had dan zijn rijbewijs neem ik aan, dus ook dat is geen garantie op succes.

Natuurlijk is een stukske papier geen mirakel, meestal ligt het probleem aan het verkeer in het algemeen:

een wegdek uit de middeleeuwen, autochoffeurs die de eerste letter van het verkeer ni begrijpe, onoplettendheid van den een of den andere. en noem maar op.

Toch denkik dat rijlessen bepaalde reflexen meegeven en een belangrijke anticipatie aanleren. Daarnaast voel ik mij altijd gelijk een jong schildpadje die de oceaan probeert de bereiken :P

Link naar reactie
Toch mobilettekes die gemakkelijk 80km/u halen.

En overmoedigheid kan dodelijk zijn (motorrijder in Rummen, Geetbets)

Die had dan zijn rijbewijs neem ik aan, dus ook dat is geen garantie op succes.

Natuurlijk is een stukske papier geen mirakel, meestal ligt het probleem aan het verkeer in het algemeen:

een wegdek uit de middeleeuwen, autochoffeurs die de eerste letter van het verkeer ni begrijpe, onoplettendheid van den een of den andere. en noem maar op.

Toch denkik dat rijlessen bepaalde reflexen meegeven en een belangrijke anticipatie aanleren. Daarnaast voel ik mij altijd gelijk een jong schildpadje die de oceaan probeert de bereiken :P

Je hebt alleszins gelijk. Zoals ze het nu gaan doen is het beter. 4u Rijles en 2 jaar rijbewijs B.

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...