.carl. Geplaatst: 22 maart 2012 Delen Geplaatst: 22 maart 2012 omdat mijn px125E (arcobaleno - 1990 - met automatische menging) bij het optrekken nogal vaak hapert en eigenlijk met horten en stoten optrekt, heb ik eens de sproeiers uitgekuist. Carburator is Dell'Orto SI 20/20 D. Bij controle van de sproeiers zag ik het volgende: slow running jet: 45 / 140 air mixer jet: 140 mixer tube: BE5 main jet: 96 Volgens het Haynes handboek is dit helemaal niet de juiste maat. Haynes vermeldt dit: slow runnig jet: 45 / 100 (denk ik: wat betekent eigenlijk "without idle air hole????) air mixer jet: 160 / 100 mixer tube: BE5 main jet: 99 / 100 Dus het horten en stoten lijkt me aan de sproeiers te liggen. Enkele vragen: 1. wat zijn de gevolgen van de grotere slow running jet? Leidt dit ook tot het horten bij het rijden of heeft dit enkel invloed bij het stationair draaien? Ze draait trouwens mooi stationair. 2. op mijn air mixer jet staat maar één getal... 3. main jet lijkt me sowieso te klein, vandaar het gebrekkig optrekken? 4. welke aap steekt nu met welke reden dergelijke sproeiers? Zullen de problemen opgelost zijn als ik de correcte sproeiers steek en de carb opnieuw afstel? Bougie is volgens mij ok van kleur. Moet de mengschroef dan opnieuw ingesteld worden? Kunnen foute sproeiers motorisch schade veroorzaken? Starterjet heb ik nog niet gecontroleerd. Bedankt gasten! Groeten, .carl. Link naar reactie
bardi Geplaatst: 22 maart 2012 Delen Geplaatst: 22 maart 2012 Hallo, Bij mijn Vespa (px e jaren negentig)zit er ook een 96 standaard in dezelfde carburator...en dat blijkt volgens volgende tabel wel juist te zijn... VESPA PX 125 E LUSSO ab Fg.-I-Nr. VNX2T 200000 Hubraum 122 ccm Bohrung/Hub 52,5/57 Verdichtung 1:8,5 KW bei min-l 6,3/6000 Max.Drehmoment in Nm bei.min-l 11/4500 Vergaser Dell'Orto SI 20/20D Hauptdüse 96 Leerlaufdüse 45 Getrenntschmierung Tankinhalt (Benzin) 8 Ltr. Tankinhalt (2-T-Öl) 1,5 Ltr. Zündzeitpunkt 18° Unterbrecherabstand elektr. Zündung Elektrodenabstand 0,4-0,6 Getriebe 4-Gang Getrieböl SAE 30 oder SAE 40 Einfüllmenge 250 ccm Bereifung 3.50-10 Reifendruck vorne 1,5 hinten/mit Sozius 1,75/2,5 Scheinwerfer 12V-35/35W Rücklicht 12V/5W Stoplicht 12V/10W Blinkleuchten 12V/21W Leergewicht 105 kg Zul.Gesamtgewicht 290 kg Luftregulierschraube 1 - 1 1/2 Umdrehungen ZÜNDKERZEN Bosch W5A Champion L86 NGK B6HS ANZUGSMOMENTE Nm MOTOR Mutter f. Ankerplatte 3:4 Schraube f. Kickstarter 23:26 Schraube f. Pick-Up 2:2,5 Mutter f. Kupplung 40:45 Mutter f. Vorgelege 30:35 Mutter f. Schwungrad 60:65 Schrauben f. Vergaser 16:20 Schraube f. Kupplungsdeckel 6:8 Mutter d. Zylinderkopfes 13:18 VORDERE AUFHÄNGUNG Mutter f. Stoßdämpfer am Lenkerrohr 20:27 Mutter f. Stoßdämpfer oben 30:40 Mutter f. Stoßdämpfer unten 20:27 LENKUNG Oberes Steuerrohrlager 30:40 Gewindering d. oberen Steuerrohrlagers 50:60 Schraube z. Lenkerbefestigung 30:44 HINTERE AUFHÄNGUNG Schraube z. vorderen Motorverankerung 60:75 Mutter z. Befestigung d. hinteren Stoßdämpfers am Motor 16:25 RÄDER Mutter d. Hinterradachse 90:110 Mutter z. Befestigung d. Felge an der Bremstrommel(vorne u. hinten) 20:27 Mutter d. Vorderradachse 75:90 Messung 2-T-Ölverbrauch Motordrehzahl 5000 min-l Ölmenge 1 ccm Durchfluß in Sekunden 26:31 Link naar reactie
sindo Geplaatst: 22 maart 2012 Delen Geplaatst: 22 maart 2012 "without air hole" slaat op uw luchtfilter boven de 2 sproeiers is een uitsparing als daar gaatjes in geboord zijn krijg je een grotere luchttoevoer daarom moet je ook een grotere sproeier steken. Als je bougie goed van kleur is dan zou ik niet met de sproeiers klooien. Ja een te kleine sproeier kan een gat in uw piston geven door een te arm mengsel Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 23 maart 2012 Delen Geplaatst: 23 maart 2012 Niet te hard blindstaren op wat er in de boekskes staat. Als uw bougie er goed uitziet, ni te hard panikeren. Misschien beter heel uwe carbu er eens uithalen, openmaken en uitkuisen/uitblazen. Luchtfilterke ook eens uitblazen/uitspuiten, wie weet helpt dat wel. Als dat allemaal niks helpt, scheelt er misschien iets aan je benzinetoevoer (iets met het kraantje, luchtbel of knik in de darm, ...). Steek ook eens een nieuw bougieke en kijk of dat iets oplevert. 't Zou kunnen dat het bougieke dat er nu in zit, zijn beste tijd heeft gehad of vuil is, wat er ook voor kan zorgen dat hij niet optrekt of loopt zoals het zou moeten. Link naar reactie
sindo Geplaatst: 23 maart 2012 Delen Geplaatst: 23 maart 2012 ... of je trekt ergens valse lucht, vervang de pakkingen van je carbu kost niks Grtz Sindo Link naar reactie
Joene Geplaatst: 23 maart 2012 Delen Geplaatst: 23 maart 2012 inderdaad, eerst doen zoals Jef zegt als de kleur van je bougie goed is betekent dat je een mooie verbranding hebt Link naar reactie
.carl. Geplaatst: 27 maart 2012 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2012 bedankt voor de tips. Gisteren eens carb er uit gehaald en goed proper gezet, uitgeblazen met perslucht, heel de battaklang, nieuwe pakkingen, ...maar helaas helemaal geen beterschap. Had er voor gevreesd, want tijdens het kuisen had ik niet de indruk dat die vuil was (bv. was geen vuiltje te zien in de filter) of dat de pakkingen versleten waren. Er zit nog maar recent een nieuwe bougie in en kleur is goed, lijkt me. Sproeiers heb ik ook niet veranderd van maat. Denk toch eerder aan een ontstekingsprobleem: bobijn of...?... Daar heb ik eigenlijk geen verstand van. Ga eens passseren bij een kenner uit mijn omgeving en laat dan nog iets weten, we kunnen er maar van leren. Groeten, .carl. Link naar reactie
tjeppe1975 Geplaatst: 29 maart 2012 Delen Geplaatst: 29 maart 2012 Hoi Carl, blijkbaar hebben we hetzelfde probleem. Net zoals jou een leek op gebied van techniek, maar bij het rijden (vooral in eerste versnelling)gebeurt er veel met horten en stoten. Als je gashendel volledig opentrekt, versmoort de motor precies. Hou je me op de hoogte als je weet wat het probleem is? Mvg, Stijn Link naar reactie
.carl. Geplaatst: 4 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2012 Probleem opgelost. Was een slecht contact in de cdi naar de bougie. Rijdt terug geweldig. Groeten, c. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.