Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verkeerde sproeiers?


.carl.

Aanbevolen berichten

omdat mijn px125E (arcobaleno - 1990 - met automatische menging) bij het optrekken nogal vaak hapert en eigenlijk met horten en stoten optrekt, heb ik eens de sproeiers uitgekuist. Carburator is Dell'Orto SI 20/20 D. Bij controle van de sproeiers zag ik het volgende:

slow running jet: 45 / 140

air mixer jet: 140

mixer tube: BE5

main jet: 96

Volgens het Haynes handboek is dit helemaal niet de juiste maat. Haynes vermeldt dit:

slow runnig jet: 45 / 100 (denk ik: wat betekent eigenlijk "without idle air hole????)

air mixer jet: 160 / 100

mixer tube: BE5

main jet: 99 / 100

Dus het horten en stoten lijkt me aan de sproeiers te liggen. Enkele vragen:

1. wat zijn de gevolgen van de grotere slow running jet? Leidt dit ook tot het horten bij het rijden of heeft dit enkel invloed bij het stationair draaien? Ze draait trouwens mooi stationair.

2. op mijn air mixer jet staat maar één getal...

3. main jet lijkt me sowieso te klein, vandaar het gebrekkig optrekken?

4. welke aap steekt nu met welke reden dergelijke sproeiers?

Zullen de problemen opgelost zijn als ik de correcte sproeiers steek en de carb opnieuw afstel? Bougie is volgens mij ok van kleur. Moet de mengschroef dan opnieuw ingesteld worden? Kunnen foute sproeiers motorisch schade veroorzaken?

Starterjet heb ik nog niet gecontroleerd.

Bedankt gasten!

Groeten, .carl.

Link naar reactie

Hallo,

Bij mijn Vespa (px e jaren negentig)zit er ook een 96 standaard in dezelfde carburator...en dat blijkt volgens volgende tabel wel juist te zijn...

VESPA PX 125 E LUSSO

ab Fg.-I-Nr.

VNX2T 200000

Hubraum

122 ccm

Bohrung/Hub

52,5/57

Verdichtung

1:8,5

KW bei min-l

6,3/6000

Max.Drehmoment in Nm bei.min-l

11/4500

Vergaser Dell'Orto

SI 20/20D

Hauptdüse

96

Leerlaufdüse

45

Getrenntschmierung

Tankinhalt (Benzin)

8 Ltr.

Tankinhalt (2-T-Öl)

1,5 Ltr.

Zündzeitpunkt

18°

Unterbrecherabstand

elektr. Zündung

Elektrodenabstand

0,4-0,6

Getriebe

4-Gang

Getrieböl

SAE 30 oder SAE 40

Einfüllmenge

250 ccm

Bereifung

3.50-10

Reifendruck vorne

1,5

hinten/mit Sozius

1,75/2,5

Scheinwerfer

12V-35/35W

Rücklicht

12V/5W

Stoplicht

12V/10W

Blinkleuchten

12V/21W

Leergewicht

105 kg

Zul.Gesamtgewicht

290 kg

Luftregulierschraube

1 - 1 1/2 Umdrehungen

ZÜNDKERZEN

Bosch

W5A

Champion

L86

NGK

B6HS

ANZUGSMOMENTE Nm

MOTOR

Mutter f. Ankerplatte

3:4

Schraube f. Kickstarter

23:26

Schraube f. Pick-Up

2:2,5

Mutter f. Kupplung

40:45

Mutter f. Vorgelege

30:35

Mutter f. Schwungrad

60:65

Schrauben f. Vergaser

16:20

Schraube f. Kupplungsdeckel

6:8

Mutter d. Zylinderkopfes

13:18

VORDERE AUFHÄNGUNG

Mutter f. Stoßdämpfer am Lenkerrohr

20:27

Mutter f. Stoßdämpfer oben

30:40

Mutter f. Stoßdämpfer unten

20:27

LENKUNG

Oberes Steuerrohrlager

30:40

Gewindering d. oberen Steuerrohrlagers

50:60

Schraube z. Lenkerbefestigung

30:44

HINTERE AUFHÄNGUNG

Schraube z. vorderen Motorverankerung

60:75

Mutter z. Befestigung d. hinteren

Stoßdämpfers am Motor

16:25

RÄDER

Mutter d. Hinterradachse

90:110

Mutter z. Befestigung d. Felge

an der Bremstrommel(vorne u. hinten)

20:27

Mutter d. Vorderradachse

75:90

Messung 2-T-Ölverbrauch

Motordrehzahl

5000 min-l

Ölmenge

1 ccm

Durchfluß in Sekunden

26:31

Link naar reactie

"without air hole" slaat op uw luchtfilter boven de 2 sproeiers is een uitsparing als daar gaatjes in geboord zijn krijg je een grotere luchttoevoer daarom moet je ook een grotere sproeier steken. Als je bougie goed van kleur is dan zou ik niet met de sproeiers klooien. Ja een te kleine sproeier kan een gat in uw piston geven door een te arm mengsel

Link naar reactie

Niet te hard blindstaren op wat er in de boekskes staat. Als uw bougie er goed uitziet, ni te hard panikeren. Misschien beter heel uwe carbu er eens uithalen, openmaken en uitkuisen/uitblazen. Luchtfilterke ook eens uitblazen/uitspuiten, wie weet helpt dat wel.

Als dat allemaal niks helpt, scheelt er misschien iets aan je benzinetoevoer (iets met het kraantje, luchtbel of knik in de darm, ...).

Steek ook eens een nieuw bougieke en kijk of dat iets oplevert. 't Zou kunnen dat het bougieke dat er nu in zit, zijn beste tijd heeft gehad of vuil is, wat er ook voor kan zorgen dat hij niet optrekt of loopt zoals het zou moeten.

Link naar reactie

inderdaad, eerst doen zoals Jef zegt

als de kleur van je bougie goed is betekent dat je een mooie verbranding hebt

Link naar reactie

bedankt voor de tips. Gisteren eens carb er uit gehaald en goed proper gezet, uitgeblazen met perslucht, heel de battaklang, nieuwe pakkingen, ...maar helaas helemaal geen beterschap. Had er voor gevreesd, want tijdens het kuisen had ik niet de indruk dat die vuil was (bv. was geen vuiltje te zien in de filter) of dat de pakkingen versleten waren. Er zit nog maar recent een nieuwe bougie in en kleur is goed, lijkt me. Sproeiers heb ik ook niet veranderd van maat.

Denk toch eerder aan een ontstekingsprobleem: bobijn of...?... Daar heb ik eigenlijk geen verstand van. Ga eens passseren bij een kenner uit mijn omgeving en laat dan nog iets weten, we kunnen er maar van leren.

Groeten, .carl.

Link naar reactie

Hoi Carl, blijkbaar hebben we hetzelfde probleem. Net zoals jou een leek op gebied van techniek, maar bij het rijden (vooral in eerste versnelling)gebeurt er veel met horten en stoten. Als je gashendel volledig opentrekt, versmoort de motor precies. Hou je me op de hoogte als je weet wat het probleem is? Mvg, Stijn

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...