Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Sprint veloce van 1977


Beben

Aanbevolen berichten

Een paar vraagjes. Ik heb een Sprint veloce, en vraag mij al geruime tijd af waarom er een groen lampje staat boven op de koplamp. Kan er mij iemand hierbij helpen?

Het volgende vraagje is iets wat technischer. Ik moet geregeld mijn carb bijregelen het is te zeggen de luchttoevoer. De motor heeft geregeld de neiging stil te vallen aan een een verkeerslicht. Ik heb de indruk dat hij ofwel geen bradstof krijgt, of er net teveel krijgt. Als hij dan stil valt en ik hem aankik, dan gaat hij enorm in toeren ik moet dan choken om deze te latten zakken. Ik dank dat het iets van niets is, maar ben het wel beu om steeds voor aap te staan aan een verkeerslicht. En er zijn er wat in België.(Verkeerslichten dan.)

Dan het laatste vraagje. Gaat over het op slot leggen van een vespa. Ik heb wel een stuurslot, maar echt veilig is dat niet. Hebben jullie een speciale manier van beveiligen. Het zou dan iets makkelijker zijn om er ergens mee naartoe te gaan en niet met een bang hart t moeten afwachten of je nog naar huis kan rijden.

Alvast bedankt.

Benny

Link naar reactie

Ik zal niet alles schrijven hoe het moet, het eenvoudigste voor mij en voor jou, is naar de Faq's te kijken, vooral het stuk over stationair draaien. Eenmaal de luchtmengselschroef ingesteld is doe je het rubbertje erop en enkel de relanti met de 'relantieschroef' regelen

Groeten uit nat Oostende

René

Link naar reactie

Dacht dat het groene lampje bovenop alleen brandt als je je licht aan hebt staan. Is dus controlelampje voor je verlichting als ik het goed heb.

Op slot zetten kun je het beste met een stevig kettingslot doen rond je treeplank en een paal. Ruimte genoeg in je zijvak om het mee te nemen.

Link naar reactie

He Speedracer en Stanmans. Juist wat jullie schrijven. Maaaaaaar Bebens machientje valt stil aan de lichten en als hij opnieuw start loopt hij hoog in toeren op. Stilstaande zou zijn motor, bij te veel (valse)lucht in toeren moeten oplopen.

Dit is niet het geval. Maar valt stil door te weinig lucht in relanti en verzuipt de motor.

Dadde is mien redenoatje Tommeke.

Link naar reactie

Mannen alvast bedank. Ik zal me begeven aan het "proberen" afstellen van de carburator. Kan het ook iets te maken hebben met het soort benzinne dat je tankt. Ik neem nu octaan 95 maar als 98 beter zou zijn wil ik dat ook wel eens uitproberen.

Met groeten

Benny

Link naar reactie

95 of 98 octaan maakt alleen een verschil voor motoren met hoge compressie.

Octaan word toegevoegd aan benzine(0.95% of 0.98% respectievelijk) om zelfontsteking (ontsteking door te hoge druk/temperatuur) nog voordat de bougie vonkt om het mengsel te ontbranden(Gelijk een Diesel).

Bij jouw DR zou de compressie onder de 10:1 moeten blijven en dus 'safe' moeten zijn.

Wat wel kan is dat je ontsteking niet goed afgesteld (te vroeg) staat, waardoor er te lang teveel warmte in de cilinder blijft voor de uitlaatpoort geopend word, waardoor je motor 'te' warm word (zonder vast te lopen) en hij uit zichzelf gaat dieselen, als hij dat nog eens doet, een de bougiekop aftrekken of contact afleggen en als hij dan nog blijft draaien is dat je eerste probleem, valt hij stil,; dan zuigt hij valse lucht. Je kan hem dan stilleggen met de choke of met de koppeling...

Link naar reactie

Volgens mij heb je een teveel aan lucht.

Want als je uw choke uittrekt (dus minder luchttoevoer) dan pas draait hij beter volgens u?

Kijk eens als hij start(koud) zonder choke.

Tip kijk ook eens achter uw vliegwiel als daar geen benzine aan de bourage (oliekeerring) hangt volgens speedracer.

Welke bougie gebruikt je nu? en welke sproeier heb je nu?

Vgr nico

Tis wel moeilijk om de oplossing zo te vinden als je er niet bij bent hé.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...