Ga naar inhoud
Vespaforum.be

kortsluiting


freek

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met de electriciteit op mijn px200e, volgens mij is er ergens een kabel doorgebrand met kortsluiting tot gevolg.

De zekering aan de batterij was doorgebrand waardoor de pinkers en het stoplicht niet meer werken. Ik heb de zekering vervangen maar die brande direct terug door. Voor de rest werkt alles gelukkig nog wel, de motor draait zoals daarvoor en de lampen branden ook. De kortsluiting treedt dus blijkbaar enkel op als de batterij aangesloten is. (in mijn geval zitten de pinkers en het stoplicht op de batterij)

Hoe kan ik het makkelijkst op zoek gaan naar de plaats van de kortsluiting? Ik heb een multimeter maar weet niet goed hoe ik er moet aan beginnen...

Link naar reactie

alle verlichtings lampjes er uit halen ( deze vormen een brug bij het doormeten) en vervolgens de batterij loskoppelen.

op de 2 draden van de batterij sluit je je multi meter aan en zet hem op de stand waarbij wanneer je de 2 pennen van de multi meter elkaar laat raken er een piep toon klinkt ( doormeten)

wanneer dit gebeurd is ga je gewoon met schakelaars spelen (vergeet rempedaal niet) wanneer de meter een piep toon geeft wilt zeggen dat je op dat moment kortsluiting maakt!

wanneer je constant een piep tooon hebt eender wat je doet met de schakelaars wilt dit zeggen dat de kort sluiting voor de schakelaar zit(of in de schakelaar), piept de meter enkel na bedienen van een sqchakelaar moet je gaan zoeken in de lamp of bedrading die deze schakelaar bediend.

lijkt moeilijk maar valt best mee :)

groetjes jason

Link naar reactie
lijkt moeilijk maar valt best mee :)

Goeie tip! Bedankt!

Maar heeft elke multimeter zo een stand om te "doormeten"? Die van mij is heel simpel, ooit nog eens gekocht in den ALDI. Voor zover ik weet (ik heb hem momenteel uitgeleend) kan die niet piepen.

Is er een andere manier om te "doormeten"? Liefst zonder dat de zekering elke keer springt. :-)

Link naar reactie
lijkt moeilijk maar valt best mee :)

Goeie tip! Bedankt!

Maar heeft elke multimeter zo een stand om te "doormeten"? Die van mij is heel simpel, ooit nog eens gekocht in den ALDI. Voor zover ik weet (ik heb hem momenteel uitgeleend) kan die niet piepen.

Is er een andere manier om te "doormeten"? Liefst zonder dat de zekering elke keer springt. :-)

normaal doet elke multi meter deze functie voor zover ik weet!

groetjes

Link naar reactie

"Doormeten" is eigenlijk de weerstand meten die de kabel heeft om de elektrische stroom door te laten. Normaal moet die dan inderdaad ook 0 Ohm zijn. Indien de kabel onderbroken is komt er 1 op.

Elke multimeter heeft die stand, wordt weergegeven met een griekse letter die ik hier niet op mijn toestenbord vind maar het lijkt op een hoefijzer of zo.

Link naar reactie

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden :-)

gesmolten.jpg

De zwarte kabel is duidelijk gesmolten. Op de plaats waar de witte en de zwarte elkaar kruisen zijn ze aan elkaar gesmolten en raken de ijzerdraden elkaar.

Wat er gebeurd is: bij het vastzetten van het reservewiel is de rode (+) kabel van de batterij tussen het wiel en de carosserie geraakt. Door het vastdraaien van het reservewiel werd die kabel beschadigd en was die constant in contact met de carosserie.

Dat wil dat zeggen dat de kortsluiting nog voor de zekering zat. De zekering was wel gesprongen maar daarmee was de kortsluiting niet onderbroken.

Hopelijk is die kabel op de foto de enige die gesmolten is ...

En gelukkig is mijn batterij niet ontploft, of kan dat niet?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...