Ga naar inhoud
Vespaforum.be

info gevraagd ivm onderhoud


Jommeke123456

Aanbevolen berichten

hallo,

ben juist bezig aan m'n onderhoud, had gelezen dat je de bout aan uitlaatzijde moest losdraaien om olie af te laten, heb dit gedaan maar kwam niet echt veel af.

Nu ben ik aan het opvullen, maar ik kan niet zien hoe hoog men oliepeil staat doordat venstertje vuil is aan binnenkant. Ook heb ik nu gezien dat onder carter nog een goudkleurige vijs is, waarschijnlijk ook om olie af te laten.

Dus ik veronderstel dat er nu waarschijnlijk teveel olie op is maar heb er geen zicht op.

Kunnen jullie me helpen ?

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Ik vrees dat je de 2 een beetje door elkaar slaat.

Je hebt waarschijnlijk automatische mengsmering (de olie wordt vanuit een vaatje gemengd met de benzine). Gebruik daarvoor half- of volsyntetische 2-takt olie. Dit vaatje mag regelmatig tot boven worden bijgevuld. Het kijkglaasje is daarvan de controle.

Dan heb je de carterolie die voor de smering van de kamwielen in de motor zorgt. Deze wordt halfweg het carter bijgevuld (bout met "olio" op) en helemaal onderaan het carter afgelaten. Deze olie moet worden vervangen alle 2à 3000km of 1 maal/jaar. Hiervoor gebruik je SAE 30 (of grasmaaierolie) omdat ook de koppelingsplaten hiermee worden gesmeerd.

groetjes, nero.

Link naar reactie

Hallo, ik rijd met een Vespa ET125 van 1997, dit is toch een 4 takt daar moet ik toch geen 2 takt opdoen zoals je zegt ? ik heb dus de olie afgelaten aan de bout langs de uitlaatzijde (dit had ik ergens gelezen) en dan opgevuld langs de ander kant aan vuldop waar venstertje is, deze staan wel degelijk in verbinding met elkaar want heb eens een stukje doorgegoten zonder dop om te zien of olie langs andere kant eruit kwam.

Ik heb nu met een stokje in vuldop gegaan en zie dat de olie ongeveer middenin staat.

De olie die ik gebruikt heb is SHELL 4T Advance VSX (14,95 euro).

De enige bout die ik dus niet losgemaakt heb is onderaan het carter wat me inderdaad niet logisch lijkt.

Je uitleg lijkt me wel de juiste, zal inderdaad mis geweest zijn, maar zou het je liever met foto's laten tonen.

Kan je hier foto's uploaden ?

Groeten Jommeke

Link naar reactie

Hallo, ik rijd met een Vespa ET125 van 1997, dit is toch een 4 takt daar moet ik toch geen 2 takt opdoen zoals je zegt ? ik heb dus de olie afgelaten aan de bout langs de uitlaatzijde (dit had ik ergens gelezen) en dan opgevuld langs de ander kant aan vuldop waar venstertje is, deze staan wel degelijk in verbinding met elkaar want heb eens een stukje doorgegoten zonder dop om te zien of olie langs andere kant eruit kwam.

Ik heb nu met een stokje in vuldop gegaan en zie dat de olie ongeveer middenin staat.

De olie die ik gebruikt heb is SHELL 4T Advance VSX (14,95 euro).

De enige bout die ik dus niet losgemaakt heb is onderaan het carter wat me inderdaad niet logisch lijkt.

Je uitleg lijkt me wel de juiste, zal inderdaad mis geweest zijn, maar zou het je liever met foto's laten tonen.

Kan je hier foto's uploaden ?

Groeten Jommeke

Link naar reactie

Hallo, ik rijd met een Vespa ET125 van 1997, dit is toch een 4 takt daar moet ik toch geen 2 takt opdoen zoals je zegt ? ik heb dus de olie afgelaten aan de bout langs de uitlaatzijde (dit had ik ergens gelezen) en dan opgevuld langs de ander kant aan vuldop waar venstertje is, deze staan wel degelijk in verbinding met elkaar want heb eens een stukje doorgegoten zonder dop om te zien of olie langs andere kant eruit kwam.

Ik heb nu met een stokje in vuldop gegaan en zie dat de olie ongeveer middenin staat.

De olie die ik gebruikt heb is SHELL 4T Advance VSX (14,95 euro).

De enige bout die ik dus niet losgemaakt heb is onderaan het carter wat me inderdaad niet logisch lijkt.

Je uitleg lijkt me wel de juiste, zal inderdaad mis geweest zijn, maar zou het je liever met foto's laten tonen.

Kan je hier foto's uploaden ?

Groeten Jommeke

Link naar reactie

Nero, 'k hoop dat je me nog wat uitleg geeft, je zult wel gelijk hebben zal me gemist hebben.

Begin het te snappen.

Voor die carterolie kan het dat je dit dan via het dekseltje middenin moet bijvoegen ?

'k denk dat ik morgen naar de bibliotheek eens ga zien naar een boek over het onderhoud voor ik dingen kapot maak.

Groeten jommeke

Link naar reactie

zien dat je de scooter tegen een muur fzo kan laten steunen,anders loopt de olie die je aflaat helemaal over je middenbok..

onderaan rechts van het blok bout met dop van 24 losmaken,oliezeef vervangen of reinigen,o-ring en oliefilter vervangen

moet normaal een 1,1 liter olie in

Link naar reactie

hallo syslester,

alvast bedankt met je antwoord, zo heb ik het gedaan, maar waarom doen sommigen dit anders, je hebt namelijk 2 bouten om af te laten (rechts aan uitlaatzijde) en links onder carter. Er zijn 2 bouten om op te vullen, vuldop aan venster en achter deksel waar bougie zit.

Kun je me dit eens uitleggen ? ik wil je de foto's laten zien zodat je me beter begrijpt maar weet niet hoe ik fotos moet invoegen. Waarom 2 reservoirs ?

Groeten Jommeke

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...