Ga naar inhoud
Vespaforum.be

P125X (geen) laadvermogen accu.


LoMax

Aanbevolen berichten

Gedestilleerd uit Nero's topic, Vespatronic, omdat sommigen niet van simultaan schaken houden.

Eindelijk dacht ik hier de oplossing gevonden te hebben voor de laadstroomproblemen op een oude PX. En volgens de SIP publicity past de Vespatronic dus op alle blokken met PX krukas. Tot ik onderaan ga kijken naar de lijst met toepasbare types. De VNX1T zit er toch weer niet tussen. Zijn er andere conversies mogelijk, die wel passen?

Dat van die PX- krukassen klopt dus niet!

Normaal zou deze moeten passen: http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/50005000/CDI+Ignition+VESPATRONIC+Vespa.aspx

Er staat daar echter ook een "racing" ontsteking van Parma.:) (wel iets duurder).

Groetjes, nero.

@Nero, bedankt voor de link, zover was ik nog niet geraakt. Als ik niet de juiste gelijkrichter kan vinden, dan zal dit als enige oplossing overblijven. Wat dan weer zonde is, want hij start en rijdt perfect, alleen de accu laadt niet op. En zo ben ik weer verder van origineel verwijderd. Misschien nog even experimenteren met wat gelijkrichters en spanningsregelaars apart, even in de oude doos snuffelen.

Wat Voor gelijkrichter zoekt ge een volledige brug of afzonderlijke diodes wat voor type battery hebt ge op uwe vespa zitten loodzuur of gel bat dit voor De spanningsregelaar te bepalen.

Ge kunt ook met een tweede spanningsregelaar werken die een lagere spanning uitgeeft dus de eerst voor u battery en de tweede voor u ontsteking die geeft dan een constante lagere spanning.

Is u vespa 6 of 12 volt.

MVG Luc

@ Sigaar

http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VNX1T_Euro_before.pdf

In bovenstaande link het schema zoals het hier op de PX zit. 12 Volt, loodaccu. De voeding voor ontsteking werkt perfect, rechtstreeks van de stator. Hij start en rijdt heel goed. Tussen de twee gele draden die van de stator naar de regulator lopen, meet ik tss 15 en 40 Volt wisselspanning, en een gloeilamp brand voluit als ik ze op die twee gele kabels aansluit. Maar als ik de twee gele draden aansluit op de regulator die in de handel verkocht wordt voor dit type, dan krijg ik geen gelijkstroom op de B+ pin aan de uitgang van de regulator. En dus laadt de batterij niet op. Zelfs een nieuwe gelijkrichter/regulator geeft geen resultaat. Die regulators zijn wel steeds met een 5de pin uitgevoerd, apart voor de massa, dus vrees ik dat ze binnenin toch anders in mekaar zitten. Als ik de twee G pinnen doormeet, dan staan die in contact met mekaar, in de twee richtingen. Ik zoek dus de juiste regulator, ofwel zou ik proberen met twee aparte componenten te werken. Een spanningsregelaar om alles onder de 14Volt te houden, en een gelijkrichter (ik vermoed brug) om AC naar DC om te zetten. Alleen moet ik dan de juiste volgorde nog te weten komen, eerst afvlakken of eerst gelijkrichten?

Omdat een gelijkrichter (relatief) ongevoelig is voor het voltage maakt het denk niet veel uit of je eerst gelijkricht dan wel de spanning naar beneden haalt.

Die 40 volt die ge op u gele draden meet is dit onbelast dwz zonder lamp er tussen.

u gelijkrichter moet geschikt zijn voor zo een 80 volt hebt ge genoeg marge afvlakcondensator dient na de gelijkrichter gemonteerd te worden en bedrijfspanning moet grooter zijn als de hoogst gemeten gelijkspanning en is afhankelijk van de belasting het amperage.OPGELET afvlakcondensator moet juist aangesloten worden anders gevaar dat die ontploft dit kan leiden tot lichamelijke schade.

Als ge dit zo doet zult ge een variabele dc spanning gaan genereren deze kunt ge stabiliseren door een spaningstabilisator of begrenzen met een zenerdiode.

even een voorbeeldje als ge 50 volt dc naar 14 volt dc wilt brengen bij een stroom van 1A betekend dit dat u spanningsstabilisator 36 watt moet disiperen wilt zeggen omzetten in warmte dus een groot genoeg koelichaam voorzien.

MVG Luc

Dan ga ik dus op zoek naar een brug-gelijkrichter met capaciteit tot 80 volt.

http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-actief/gelijkrichters/silicium-brug-gelijkrichters/501115.html

http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-actief/gelijkrichters/silicium-brug-gelijkrichters/501140.html

Zou dit kunnen dienen?

Daarna ga ik bovenstaande tekst nog eens 6 keer goed lezen, en als ik het dan snap, kan ik verder op zoek naar de geschikte stabilisator met voldoende koeling. Niet simpel, de electrische kant van een Vespa.

Intussen heb ik ook door dat de regulator die verkocht wordt voor dit type, met twee G pinnen voor de twee gele draden, beide AC, niet kan werken. De twee G pinnen zijn namelijk gewoon doorverbonden, blijkbaar zou het wel kunnen werken als ik 1 gele fiche loskoppel, en die aan de massa hang. De tweede gele fiche zou dan via de B+ pin DC kunnen leveren, wel op halve capaciteit (half wave, voldoende voltage maar minder vermogen), misschien genoeg om de accu geladen te houden. Ik ga eerst Luc zijn advies uitproberen, daarna over naar plan b.

Ik heb de pdf eens beken op sip scooterforum van die ontsteking.

1 gele draad moet op pen 2 van de regelaar worden aangesloten leg die tevens aan de massa.

de andere gele draad die ge niet aan de massa gelegd hebt zout ge op pen 3 moeten aansluiten.

De pen met aanduiding b moet naar de + van de battery.

Pen 4 roodwite draad volgens schema moet ge op de roodwitte van de bobijn aansluiten als ge een battery hebt.

Dan moet ge eens meeten tussen de massa en pen b dan zult ge u spanning moeten hebben voor u battery.

Werkt dit dan moet ge de min van de battery aansluiten op de massa.

MVG Luc

Link naar reactie

Heb toch eerst maar plan b uitgetest, dat werkt dus ook niet. 1 van de 2 gele draden aan de massa hangen ipv aan pin 2, geeft alleen maar vonken, maar geen laadstroom naar de accu. Dan toch maar verderzoeken naar de juiste gelijkrichter & regulator.

In de huidige configuratie is het ook zo dat de koplamp bij draaiende motor gevoed wordt door wisselspanning van een aparte spoel op de stator (oorspronkelijk zo voorzien), maar bij het weer aansluiten van de accu krijgt diezelfde lamp ook 12V DC.

Ik heb de AC verbinding alvast losgekoppeld, om verdere conflicten in het circuit uit te sluiten.

En op een frans forum las ik dat Vespa er inderdaad in slaagt om AC en DC door mekaar te gebruiken, in bvb de dashbordverlichting.

Link naar reactie

Das is normaal der zijn hier twee zaken dooreengehaald ik dacht dat ge zo een elektroniche ontsteking had wie nero. maar volgens mij hebt ge een gewone regulator van een px.Ge hebt toch zo ene http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VNX1T_Euro_before.pdf

tussen die twee gele draden meet ge een 15 a 40 volt denk der aan dit is ac dit komt omdar ge een permanetmagneet generator hebt dit wil zeggen vaste spoelen en een ring der rond met vaste magneten die generatoren zijn niet zo eenvoudig te regelen want die hebben geen veldwikkeling waardoor ge de uitgangspanning kunt regelen.

MVG Luc

Link naar reactie

Inderdaad, de gewone opstelling, maar met een regulator die het niet doet (heeft het blijkbaar nooit gedaan, de vorige eigenaar liet dat ding plaatsen, maar moest de accu steeds met druppellader bijvullen).

Zou het kwaad kunnen als ik een gelijkrichter plaats met een hogere capaciteit (bvb 250 volt), in plaats van een 80Volt gelijkrichter. Bij Sip verkopen ze zo'n ding voor 18 euro

http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/85152000/Rectifier+Vespa+GS15014.aspx

terwijl er bij Conrad iets gelijkaardigs wordt aangeboden voor 5 euro.

http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-actief/gelijkrichters/silicium-brug-gelijkrichters/501158.html

25 amp lijkt me voldoende, en kost niet meer dan de 10 amp versie.

Ik heb dan nog niet de geschikte spanning voor de accu, maar de wisselstroom is dan toch al gelijkstroom geworden.

Link naar reactie

Die gelijkrichters voldoen allebij maar daar zijt ge der nog niet ge moet er ook een spanningsstabilisator bijbouwen.

wat gebeurt er als ge aleen die gelijkrichter gebruikt dan gebeurt er het volgende.

Bij 15 v ac gaat de gelijkrichter er een gelijkspanning van maken volgens het volgende principe volt ac * viekantswortel 2 - 2 * 0.7 volt die p.7 is de spanningsval over de diodes in de gelijkrichter.

Dit geeft (15*1.141)-1.4 =19.8volt dc

Bij 40V geeft dit (40*1.14)-1.4 = 55.16 volt dc

Dus aleen een gelijkrichter zal u accu wel laden maar met veel te hoge spanningen waardoor u accu defect geraakt.

MVG Luc

Link naar reactie

Er zit inderdaad nog een zekering tussen, maar die is goed. Voor alle zekerheid heb ik niet alleen op de polen van de batterij gemeten, maar ook aan de uitgang B+ van de regulateur (roze kabel die naar accu gaat) en de massaverbinding vlakbij de regulator. En dit met en zonder belasting.

De regulator die op de PX zat, deed het niet, dus verving ik hem door een gelijkaardig, nieuw exemplaar, die echter ook geen resultaat gaf. Volgens het schema moeten de twee gele draden (met wisselstroom) op de G pennen komen. Op een Amerikaans Vespa forum las ik echter dat er ook regulatoren zijn met twee G pennen, die binnenin gewoon doorverbonden zijn, en niet als brug(diode)gelijkrichter werken. Je vind ook slechts de 5 pen exemplaren, terwijl er origineel een 4 pen op zit (volgens schema op scooterhelp)

http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VNX1T_Euro_before.pdf

Tussen de twee gele draden van de stator naar de regulator meet ik 15V tot 40V bij verhoogd toerental. Ik vrees dat de juiste rectifier/regulator gewoon niet meer in de handel te vinden is. En daardoor verkopen ze maar iets wat er op lijkt. Met de vermelding dat de volgende stap 400 euro zal kosten. Dat wordt dan stator en vliegwiel vervangen, en dat wil ik in eerste instantie niet doen.

Link naar reactie

Die regelaar is eigentijk een 5 draads de 5 de draad is de chasis verbinding. normaal moet bij de 5 draads regulatoren de min en de behuizing hetzelfde zijn.

Staat daar ergens een typenummer op zodat ik ergens de gegeven kan gaan opzoeken.

Ge moet die pen die naar de batterij gaat eens lostrekken vespa starten en kijken of verlichting het doet.

Dan kunt ge eventueel een tweede spanningsstabilisator bouwen voor u battery.

Uw lampjes springen die ook niet regelmatig kapot.

MVG Luc

Link naar reactie

Ik dacht ook dat behuizing en aardingspen aan mekaar gekoppeld waren, maar bij deze regulator (en ook bij een tweede exemplaar dat ik in Duitsland kocht) is er geen verbinding tss pen en behuizing. Bij de vierdraads is de behuizing meteen ook de - of massa verbinding, maar zo een vierdraads vind ik niet meer.

Er zit nergens een type nummer op, het is aftermarket spul. Wel G G B+ C en ground.

Het exemplaar in de link hieronder zou kunnen goed zijn, als ik kon uitvinden of de A pen de +voeding voor de accu levert, en de twee G pennen door AC gevoed worden. Maar dan ben ik twee weken verder, en meer kwijt voor de verzending, zeker als ie het niet doet. http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=530

De verlichting doet het ook met losgetrokken accu, maar veel zwakker, en zoals ik al zei, gevoed door wisselspanning rechtstreeks uit de stator, via de paarse kabel. De bekabeling van de voorkant Vespa is echter door de jaren aangepast, en de koplamp krijgt ook stroom via de accu, en dan brandt ze wel voluit.

Een tweede spanningsstabilisator tussen die paarse kabel en de batterij zetten, zal volgens mij niet werken, daar hier ook AC op zit, en relatief weinig vermogen. Lampjes springen nu niet regelmatig kapot, omdat ze rechtstreeks gevoed worden via de batterij, die gewoon dagelijks aan de druppellader gaat. Geen overspanning door een defecte regulator dus.

Als ik een lamp aansluit tussen de twee gele draden, dan brandt die goed, en bij gasgeven kan ik ze gewoon laten doorbranden, voldoende spanning dus aan die kant.

Link naar reactie

De klassieke 40/45 watt groot/kruislichten uit een auto (met de pennen achteraan). Die gaan hard gloeien, maar blijven heel. De kleine 21 wat lampjes gloeien ook perfect, maar branden door als ik het toerental omhoog laat gaan.

Link naar reactie

De standaard regulator is voorzien op uitgang 12V 90Watt. Hiermee is ruimschoots de capaciteit van koplamp, stoplicht, pinkers, claxon en achterlicht tegelijk gedekt. Als ik me niet vergis is ampere de wattage gedeeld door de voltage, 90:12= 8amp max. Dat zijn echter piekspanningen, de accu zelf is een 5,5 amp exemplaar, dus moet de uitgang regulator volgens mij niet hoger zijn dan 5 a 6 amp, de pieken worden door de accu zelf opgevangen. Zie ik dat goed?

Grootste probleem zal de koeling zijn. Niet van de regulator, maar van mijn hersenen, die beginnen nu al een beetje te koken ;-)

Link naar reactie

ik denk dat koeling van de regulator het gootste probleem zal zijn,er bestaat een heel simpele schakeling namelijk een gelijkrichterbrug met daaraan een zenerdiode in sper van 13.8 volt met een weerstand in serie.

Dit zou betekenen als er geen enkele belasting zou zijn en gij volgas gaat rijden de generator 56 volt dc levert dit moet naar 13.8 gebracht worden dit is een verschil van 42.2 volt bij 8 ampere is een vermogen 337 watjes die ik moet verstoken.

Gelukkig zal bij 8 ampere de ingangspanning wel gedeeltelijk ineenstuiken waardoor het te verstoken vermogen lager zal zijn.

Als de installatie dan belast zal worden door het licht aan te doen dan zal er minder vertookt worden.

ik ben eens aan het zoeken naar een dc dc convertor waardoor we al heel wat problemen kunnen vermijden.

MVG luc

Link naar reactie

Ik zou daarom eerst de gelijkrichter plaatsen en uitmeten, zo weet je meteen de maximum spanning die opgewekt zal worden. Zal voor de volgende dagen zijn..

Link naar reactie

Ik heb nog eens alles goed bekeken en ik denk ook te weten waarom u batterij niet meer oplaad,uwe regulator is defect en dit komt volgens mij om de volgende reden.

Uw lampen worden gevoed door twee statorspoelen en wel de deze die niet naar u regulator gaan dus wisselspanning u bedrading is aangepast omdat u lampen niet genoeg licht geven en worden dus ook gevoed door u batterij,dit wil zeggen als ge u licht aandoet er ook wisselspanning op uw batterij komt te staan en tevens op u laadregeling van u regulator en die kan dit volgens mij niet hebben waardoor die defect geraakt.

Het verwonderd mij ook dat u batterij nog niet om zeep is.

Ik zou eerst ook eens beginnen met een sperdiode te plaatsen zodat u wisselspanning niet op u batterij terecht kan komen.

Dit is een gewone losse diode ik zou der een van 15 ampere nemen let er wel op ge zult een spanningsval van 0.7 volt krijgen tov u akku spanning de diode moet in de pluszijde gemonteerd zijn en in de juiste richting anders meet ge 0volt tussen de min en de andere zijde van u diode die aan de plus van u batterij hangt.

Link naar reactie

Dat was ook mijn oorspronkelijk idee, dus heb ik gewoon de spoel die de wisselstroom naar de koplamp leverde afgekoppeld, door de paarse kabel die van de stator kwam, los te koppelen van het circuit. Die spanning kwam dus niet meer terug richting accu.

Maar toch blijft het probleem, ook met een nieuwe regulator.

Heel vreemd vind ik dat de twee G-pennen van die nieuwe regulatoren blijkbaar binnenin doorverbonden zijn, terwijl er volgens het schema op elk van hen een wisselstroom kabel moet toekomen. Ik meet verbinding tussen de twee pennen, in twee richtingen, terwijl er toch diodes moeten tussen zitten die minstens 1 richting blokkeren. Ik vind voorlopig niemand met dezelfde, originele electriciteit, van wie ik de regulator eens zou willen uitmeten. Uitproberen lijkt me link, niemand wil zijn goed werkende regulator door mij laten stuk maken.

Daarom dat ik zou willen experimenteren met bv de goedkope chinese regulatoren uit 125cc scooters en quads, dat zijn 4pen regulatoren die weinig kosten, vooral nuttig als ik er eens eentje opblaas. Want intussen ben ik erachter dat de hele zaak zelf bouwen ook redelijk duur gaat zijn, als het waterdicht en voldoende gekoeld moet zijn.

Link naar reactie

zo een chinese regulator is het proberen waard een gestabiliseerde voeding voor u battery bouwen gaat uiteraard veel meer kosten en die kan ook nog eens kapot gaan ik zal morgen eens kijken op het werk als ik een gelijkrichterbrug vind zal deze dan eens doormeten aan wisselkant kan ik u direct zeggen als die doorgeeft.

toen ge gemeten hebt op u regulator toen had ge toch die twee gele draden losgekoppeld anders meet ge door u spoelen en dan geven die natuurlijk door.

MVG Luc

Link naar reactie

Heb vandaag nog geen tijd gehad om een diodebrug door te meten te druk op het werk,zal morgen eens proberen.

Wat ge met een autoregulator bedoeld is mij onbekend ik ken aleen maar een regeling van een alternator maar deze meet de spanning van de alternator en regelt dan de veldsterkte van de elektromagneet zodat de alternatorspanning gelijk blijft.

Bij de vespa hebt ge een permanent magneet die een induktie in u spoelen opwekt dwz hoe sneller de magneet draait hoe hoger de spanning.

Wilt ge u spanning regelen dan moet ge u spoelen belasten bv door het licht in te schakelen dan zakt die ineen.

Daarom is het zo belangrijk dat de lampen in een vespa het juiste wattage hebben,een lager wattage eindigt meestal met het doorbranden van de lampen.

een simpele regelaar bestaat dan ook uit een diodebrug met daarachter een zenerdiode en een dumpload wordt de zenerspanning overschreden gaat deze gelijden en worden u spoelen belast via die dumpload en zakt de spanning

komt die onder de zenerspanning dan spert die diode terug.

Eigentijk moet ge dit zien als een schakelaar waarmee ge constant een lamp uit en aan zet waardoor de spanning constant zakt en stijgt waardoor u gemiddelde spanning lager is.

Die is een van de goedkoopste regelaars en het simpelst te bouwen.

MVG Luc

Link naar reactie

Bedankt Gette voor de input. Mijn bekabeling ziet er wat anders uit, maar via de links ben ik wat verder geraakt in andere topics, en heb iets belangrijks bijgeleerd. Bij de GGB+CM regulator geeft de B+ de voeding voor de accu, maar enkel als de C ook doorverbonden wordt met de +, van het ogenblik dat het contact wordt opgezet. Een soort veiligheid die ervoor zorgt dat er geen stroom kan lekken via de regulator en stator, als het contact niet opstaat. Ik had die C, die met de pinkerrelais was verbonden, voor alle zekerheid afgekoppeld. Op de relais stond namelijk al spanning, en ik dacht dat 1 x 12 volt voldoende was. Blijkt die verbinding een soort stuurkabel te zijn. Spijtig genoeg kan ik dat niet meer uittesten, ik heb de regulator weer naar Duitsland gestuurd, in de waan dat ie defect was. 2 x 9 euro verzending aan mijn broek, en nog geen goede regulator in huis.

Bijkomend probleem, ook geleerd uit bovenstaande link: een bruggelijkrichter met + en - uitgang zou niet compatibel zijn met een stator waar sommige spoelen ook al aan de massa liggen. Ik geraak dus niet dichter bij een oplossing, ik leer alleen hoe langer hoe meer dat ik er de ballen van snap.

Link naar reactie

Lomax ge mag u - pool van u gelijkrichter vel aan de massa hangen dit noemt men nettype kiezen in de industie doen wij dit altijd.

Ik geef u eens een voorbeeld als ge een driefazevoeding hebt zonder nul 3*380volt en wij willen 220volt mono hebben voor bevoorbeeld relais aan te sturen dan gebruiken wij een scheidingstransformator daar komt dan 220v uit een draad daarvan wordt blauw de ander is zwart bij die blauwe draad steken wij nog een geelgroene draad die we aan de aarde leggen hangen wij hier nog een dc voeding bij vb 24 volt uiteraard ook een scheidingstransfo dan leggen we op de ook een geelgroene en blauwe draad op de minkant die geelgroene gaat ook naar de aarde dit heet nettype kiezen.

dus bij u vespa zout ge de - dus ook aan de massa mogen leggen het probleem wat er ontstaat is dat ge via u + geen wisselspanning mag terugvoeden dit kan men voorkomen door op u batterij een sperdiode te plaatsen.

Als ge nu een gewone gelijkrichter gebruikt hebt ge een varierende spanning die zeer hoog kan worden als u vespa niet belast wordt en u batterij kan beschadigen dus die moet gestabiliseerd worden.

Dit kan men eenvoudig doen door een zenerdiode met weerstand over u bruggelijkrichter te plaatsen deze gaat gelijden zodra de sperspanning overschreden word en u spoelen belasten dit betekend dat als ge voluit rijd en u zener en weerstand goed gedimensioneerd u spoelen voluit belast worden als er geen verbruikers aanhangen

en u spanningstabilisator heeft op dit moment ook geen rendement want u volledig vermogen wordt opgeslorpt door u weerstand dit betekend ook dat u spoelen constant belast worden en warm worden.

Hier enkele voorbeelden van simpele spanningstabilisator met zener en 78xx ic.

http://www.reuk.co.uk/Zener-Diode-Voltage-Regulator.htm

En hier nog een over spanningsstabilisators.

http://www.national.com/ds/LM/LM138.pdf

Hopelijk krijgt ge niet teveel koppijn als ge dit leest.

MVG Luc

Link naar reactie

Nu snap ik echt niet alles wat hierboven staat, maar ik onthou wel dat ik geen wisselspanning via mijn + mag terugvoeden. En dat was dus wel het geval in de vorig opstelling. Vandaar waarschijnlijk de kapotte regelaar. Ik heb dit intussen opgelost door gewoon de draad die de wisselspanning naar de koplampen voert, los te koppelen, in de verdeeldoos achter het vliegwiel. Die spoel draait dus nu voor niks mee, maar de koplamp kreeg toch al spanning via de accu.

Intussen zoek ik nog naar de juiste gelijkrichter/regulator, zodra ik die binnen heb, wordt dit verhaal vervolgd.

Momenteel ben ik bezig aan iets in dezelfde lijn, een bandenmachine dat nu op 380V is aangesloten, maar op de motor staat 220/380V. Ik zou dat ding dus op 220V willen laten draaien, maar als ik de tekst hierboven nog eens opnieuw lees, dan vrees ik weer het ergste :-{

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...