Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Versnelling ring / gear selector rod :: hoe monteren?


robbs

Aanbevolen berichten

Vespa-helden,

Ik heb een VLB1T / VLB1M Vespa Sprint 1965.

Zit de motor opnieuw samen te stellen en heb nu een praktische vraag.

Situatie

Ik heb de tandwielen van de versnellingsbak los. Daarin zit een stang die uit de motor komt en naar de versnellingsbak gaat. Die heb ik vervangen. Nu wil ik het weer samenvoegen (zie foto)

vespa_gear-selector-rod_uitleg.jpg

Wat te doen?

De spacer / ring moet tussen beide onderdelen komen (het is een origineel onderdeel; past prima). Maar het ringetje moet dienen als een "lock / slotboutje" zodat deze onderdelen niet rond gaan draaien / loskomen.

Het boutje moet omgebogen worden zodat het aan beide kanten in de inkepingen van beide delen vallen. Dan kan niks meer draaien.

Concrete vraag

Iemand hier ervaring mee? Hoe moet dit? :?:

Ik kan het op een schroefbank doen maar erg accuraat is het niet.

Heb al eens geprobeerd met een testdingetje. Ook verwarmen en dan met de tang ombuigen lijkt me niet zo goed.

Grote foto:

http://stratermans.nl/vespa_gear-selector-rod.jpg

Exploding picture van Scooter center:

http://www.scooter-center.com/scoweb/pages/productoverview.grid?category1=C%3AC_V%3AC_V_VLB1T%3ACAT_EXPLO_TAFEL4-150SPRINT-VLB1T&category2=CAT

Link naar reactie

gewoon met een oude schroevendraaier en hamer om klopppen

Je kan het beste de eerste plooi al doen vooraleer het te samen zit.

Dus de eerste plooi stop je het ringetje tussen de bankschoef en je klopt het over.

zorg dat het juist gepast is.

het is natuurlijk te zien uit welk materiaal de borgring bestaat,de originele plooien redelijk gemakkelijk.

Een gewone rondel daarintegen niet,en mag je dan ook niet gebruiken.

vgr nico

Link naar reactie

Ok, ik snap het. Ik heb ook eens gekeken naar mijn oude selector rod en het sluitringetje dat daar omheen zit is VEEL DUNNER dan het huidige ringetje. En het huidige ringetje is een origineel onderdeel gekocht bij Scooter-Center. Maar da's 3 mm dik dus dat krijg ik niet zomaar omgebogen. :(

Het oude ringetje is minder dan 1 mm dik en dan krijg je het inderdaad wel met de schroevendraaier of tang omgebogen.

Weet iemand waar je het sluitringetje met de juiste maat WEL kan kopen?

Want de afmetingen zijn nogal uniek: 18mm doorsnee buitenmaat, gat is 7 mm groot, >1mm dik.

Waar kopen jullie die? Online ergens te bestellen?

Link naar reactie

Zoals ik reeds vermeldde, ga naar slechtere doe het zelver en koop daar een set rondellen/spanrondellen van verschillende diameters (bvb easy work). Daar zitten de juiste maat en sterkte van rondellen bij en anders kan je ze iets groter boren (binnenzijde) of wat afvijlen op de buitenkant. De buitendiameter mag trouwens wel iets schelen, als je de hoeken maar omgeplooid krijgt.

Je kan de rondel ook wat "voorplooien" met een tang of in de bankvijs.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dank je wel Renoretro en Nero. Het is me gelukt!

Wat heb ik NIET gedaan?

Ik heb het originele vespa-onderdeel gelaten voor wat het was (http://www.allstyles-lambretta-vespa.com/acatalog/GEAR_BOX.html en zoek naar "Push Rod Spacer Washer Px Mk1 Genuine"). Die is te dik en kan niet gebogen worden zonder dat het ijzer afbreekt (naar MIJN mening dan).

Bij controle zag ik dat het oorspronkelijke sluitringetje wat ik erop had zitten superdun was. Dus dat zette me aan het denken.

Wat heb ik WEL gedaan

Ik heb me, zoals Nero en Renoretro, een ringetje gehaald bij de kluszaak. Zo'n ijzerringetje voor metaalwerk / plaatwerk ofzo. (M6 of M8)

- Het gat was te klein; dus het ringetje tussen lijmklemmen gezet en gat groter geboord

- Daarna op de tafel slijpmachine de diameter verkleind

- Daarna het ringetje dunner gemaakt met slijpen

Vervolgens was het simpel:

- Ringetje op de bankschroef omslaan voor 1 kant

- Bevestigen aan kruis in de as

- Vastdraaien en ander ringetje met een schroevendraaier slaan zodat het vastzit

LOVELY JOBLY :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...