Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuw rijbewijs


EriX

Aanbevolen berichten

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=TH2QETAH

bibu4g1i2qbr091fbirijbe.jpg

Nieuw rijbewijs vanaf juli

In 2012 heeft iedereen zo'n rijbewijs.

BRUSSEL - In zeventien proefgemeenten wordt het nieuwe rijbewijs, in de vorm van een bankkaart, gelanceerd.

Vanaf juli krijgt iedere nieuwe autobestuurder een nieuw rijbewijs. Zeventien proefgemeenten bijten de spits af. Tegen eind 2011, uiterlijk begin 2012, moet iedereen in België er zo eentje hebben.

Het nieuwe plastic document lijkt op een bankkaart of elektronische identiteitskaart. Het blijft roze, zoals de oude papieren rijbewijzen. Opmerkelijk is dat op het nieuwe rijbewijs een geldigheidsperiode van tien jaar staat, in tegenstelling tot wat op de huidige versie prijkt. Het is niet zo dat je na die tien jaar opnieuw een rijexamen moet afleggen, maar de foto moet wel worden vernieuwd.

Het nieuwe rijbewijs voldoet aan de Europese normen. Bedoeling is dat de politie via de chip op de kaart, indien nodig, toegang kan krijgen tot de centrale gegevensbank van rijbewijzen.

Het rijbewijs wordt een stuk duurder. Nu kost een exemplaar 11euro, het nieuwe rijbewijs zal 20euro kosten.

Link naar reactie

ergens vind ik het wel normaal dat ze rijbewijzen regelmatig vernieuwen.

Ik was vorig jaar blij dat ik die roze papieren vod eens kon inwisselen in een nieuw exemplaar!

En volgens mij gaat dieje chip bij mij nooit geen 10jaar overleven, een bankkaart overleefd bij mij ook maar gemiddeld een jaar...

Link naar reactie
vraag me wel af of men je kan verplichten je huidige papieren versie in te wisselen... want dat is een officieel document en heeft geen vervaldatum...

Dat heb ik 2 jaar geleden ook gehad met mijn paspoort. Dat was ook nog een paar jaar geldig, maar er werd toch gevraagd om dit in te leveren en een nieuwe te gaan halen. Ik heb toen niet gereageerd op de eerste brief. Toen ik een tweede aanmaning kreeg om toch het paspoort te vervangen werd er zelfs gedreigd met geldboetes. Zoals ik al eerder zei: Big Brother en politiestaat...

Link naar reactie

ale vooruit...kom het kost ons weer een paar eurokes maar mijn rijbewijs is toch dringend aan vervanging toe,al meerdere malen verwittiging gehad van de smurfen maar ja...hoe geraakt ne werkende mens tot in het stadhuis he!!!

Vandaag men papier "aanvraagformulier voor voorlopig rijbewijs A" ontvangen na men rijlessen,dus mijn vernieuwd rijbewijs zal een plastiek worden na men examen...past bij mijne vespa :D

Merci voor de info Erix

Vandaag trouwens een vrouw lelijk zien vallen tijdens de lessen,ze reed het examencentrum terug op en loste volgens mij haar koppeling te snel in eerste in een bochtje...patat tegen ne geparkeerden auto met remorque van de rijschool,motoke zat al nie veel plastiek aan...maar nu was hij helemaal "naked"

Link naar reactie

10j geldig! Ik moet om de 5j een nieuw gaan halen omdat ik een CE heb!

En waarom moet dat €20 kosten????? Mijn SISkaart, bankkaart, klantekaarten heb ik voor niks gekregen en plastic blijft toch plastic hé en waarom niet alles op het paspoort zetten? Da chipke is groot genoeg om alle gegevens erop te zetten!

Maar neen, liever geld uit de burger zijn zak graaien, da is het enige wat die dikbetaalde politiekers kunnen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...