maurice Geplaatst: 7 mei 2010 Delen Geplaatst: 7 mei 2010 Eindelijk is de restauratie afgewerkt Vespa 50R 1971 (dank aan Nico voor het las- en spuitwerk). Na het gewoonlijke sakkeren wegens elektrische problemen (claxon werk niet, lichten werken niet goed...), is alles nu bijna OK. Maar... De scooter slaat makkelijk aan en draait stationair goed. Maar als ik vertek, gaat ie amper vooruit. Schakelen naar tweede en derde gaat vlot, de motor draait zo te horen normaal, maar sneller dan 30 per uur gaat ie niet. Carb is goed dicht en goed afgesteld. Vitessebakolie SAE30 zit er in. Uitlaat is nieuw (zo'n rode Sito Sportuitlaat van het Abarth type). Motor is door mij gereviseerd, bijna alles vernieuwd.Wel nog de oude koppeling. Mocht iemand een ingeving hebben... Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 7 mei 2010 Delen Geplaatst: 7 mei 2010 jah, cilinder versleten, vanaf dagge echt compressie nodig heeft gefet ie het op zeker? Link naar reactie
maurice Geplaatst: 7 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2010 mmmm... dat is het niet denk ik; cilinder was ok volgens mij (geen "slijtrandje") Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 mei 2010 Delen Geplaatst: 7 mei 2010 De koppelingsplaten vervangen en een versterkte veer steken kan helpen, alsook een 50cc DR-kitje steken. Dan zal hij wel vooruit gaan. Als hij hoog in toeren moet gaan voor je kan vertrekken slipt de koppeling door. Als je de vespa in eerste kan vooruit duwen zonder dat de achterband min of meer blokkeert is er een probleem met de compressie (segmenten, cilinderkop die onvoldoende afsluit,... Een slecht afgestelde carbu kan ook voor problemen zorgen (kijk de bougie na). Groetjes, nero. Link naar reactie
maurice Geplaatst: 8 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2010 Bah... Ik vrees dat het een van de "joints" is die zich bij het monteren zal "gekeerd" hebben en dat ik de motor weer helemaal moet opengooien. Want ik merk dat er toch wat sscheelt aan de carburatie. De carb zelf heb ik al opnieuw gekuist en gecheckt. Grrrrrrrr... Link naar reactie
maurice Geplaatst: 9 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 9 mei 2010 't Is niet omdat ie niet bolt, dat ie lelijk is... Link naar reactie
francyd1 Geplaatst: 10 mei 2010 Delen Geplaatst: 10 mei 2010 Ziet er echt mooi uit Maurice! Link naar reactie
maurice Geplaatst: 13 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 13 mei 2010 Ik heb dan maar de motor op mijn werkbank gelegd. Hoe het lek te vinden? Ik bedacht een vernuftig systeem (zie foto's). Fietspomp aangesloten op de buis die de carburateur verbindt met het carter. Gat waar normaal de uitlaat op is aangesloten hermetisch afgedicht (beetje bricolage, maar het ging). Vernevelaar gevuld met zeepsop. Plaatsen waar lekken mogelijk zijn bespoten. Lucht in carter gepompt en gekeken of ik belletjes zag. Gevonden: aansluiting van de "elleboog" tussen uitlaat en carter was absoluut niet genoeg aangespannen. Dat hersteld. Nogmaals verneveld en gepompt: weer een gaatje gevonden, namelijk een piepklein corrosiegat in de buis tussen carb en carter. Dat moet ik nog repareren. Dan zal ik nog's checken. En hopelijk was dat dan alles. Link naar reactie
maurice Geplaatst: 26 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2010 Hersteld. Versleten buis vervangen door een nieuwe. Alles goed aangespannen. Gestart: shit, nog altijd even slecht! Handen in het haar, ten einde raad. Dan bedacht: ik heb nog een andere carb liggen, vies en vuil en niet gecheckt. 'k Zal toch maar 's proberen. Dus de carb die ik al drie keer uit mekaar had gehaald en gekuist en gecontroleerd eruit gewipt en vervangen door de vieze vuile carb. En jawel : geen probleem meer, scooter draait nu als een lier! Enfin, eind goed, al goed (wel nog uren gesukkeld om de versnellingskabels juist afgesteld te krijgen natuurlijk...). Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 27 mei 2010 Delen Geplaatst: 27 mei 2010 alle, proficiat, ma ik heb wel een beetje twijfels over uw systeem, zeepsop, da houdt ook in dat ge water door uw motor hebt gepompt? maarja hij doet het das het bealngrijkste, proficiat en veel plezier! Link naar reactie
maurice Geplaatst: 27 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2010 Zeepsop verstuiven aan de buitenkant hé ! In de motor heb ik alleen lucht gepompt ! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.