Ga naar inhoud
Vespaforum.be

NL rijbewijs moeten omzetten naar BE rijbewijs


Gast Rije

Aanbevolen berichten

Ik heb vorige week mijn NL (Europees)rijbewijs B moeten omzetten naar een BE rijbewijs om een internationaal rijbewijs te krijgen. Mijn NL rijbewijs moest ik bij de gemeente inleveren (was nog geldig tot 2013 en heb wel een kopie genomen)en daar kreeg ik een BE rijbewijs voor terug, alleen vanuit die procedure kan ik dus een internationaal rijbewijs krijgen.

Nu zei die vrouw achter de balie dat ik dus niet meer met mijn Vespa 125 cc mocht rijden omdat je eerst 2 jaar met een BE rijbewijs moest gereden hebben.

Ik vind dit ontzettend krom, en uiteraard blijf ik er gewoon mee door rijden wat ik haar ook gezegd heb want volgen mij is ze heel erg fout. Er zijn veel verhalen rond een rijbewijs B en een vespa 125cc. De ene instantie zegt dat het wel mag en de andere niet...

Deze middag lag er netjes een brief van de gemeente in mijn bus met de uitleg erin dat het volgens de BE wet niet mag. Maar hoe zit het dan in mijn geval?

Heeft iemand enig een idee?

Thanks a million!!

Link naar reactie

Volgens mij mag het wel. Je hebt immers al langer dan 2 jaar je rijbewijs (zij het een NL)

Ik heb ook een C-rijbewijs, en dat wordt ook elke 5 jaar vernieuwd. Maar daar staat in kleine letters wel een datum op van 1ste afgifte van het originele rijbewijs.

Maar bij de A staat dat ik ook niet mag rijden...

K

Link naar reactie

Ja dat dacht ik dus ook, ik heb nu bijna 8 jaar mijn rijbewijs. Het lijkt me een beetje raar dat nu opeens de BE wet van toepassing is en alles komt te vervallen...

Daarbij ik heb boetes gehad en 1.5 jaar geleden een ongeval waarbij de politie om mijn rijbewijs vroeg, en alles was in orde...

Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie

Tja dat soort dingen vraag ik me dus af dat kan ik nergens terugvinden, zou straf zijn. Tis niet dat ik me rijbewijs in Congo gehaald heb :-D.

Enniehoe, ik dacht dat dit 1 Europese Unie was??

Link naar reactie

Eigenlijk heb je de voorbije jaren zonder geldig rijbewijs gereden (met de vespa) omdat deze regel niet geldt in Nederland.

Als je écht in orde wilt zijn kan je alleen maar voor een motorijbewijs gaan of 2 jaar wachten met vesparijden.

Maar volgens mij is het risico heel gering dat men je gaat bekeuren omdat je rijbewijs niet "in orde" is, tenzij je een ernstig ongeval veroorzaakt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...