kadé Geplaatst: 4 maart 2010 Delen Geplaatst: 4 maart 2010 zoals het onderwerp zegt valt de motor van m'n px niet stil zelfs nadat ik de sleutel al uit het contact genomen heb zet dan de benzinekraan toe en dan duurt het nog een paar minuutjes eer die stopt wat kan de oorzaak zijn ? en - belangrijker - hoe kan ik dat verhelpen? alvast merci K Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 4 maart 2010 Delen Geplaatst: 4 maart 2010 De aansluitingen aan het contactslot zullen wel losgekomen zijn in het stuur. Achteraan, op de CDI komen 4 draadjes binnen. Meet de weerstand eens tussen groen en het chassis. Die moet 0 ohm zijn als het contact uit staat, en groot zijn als het contact aan staat. Je kan ook eens proberen of je de motor kan stilleggen door dat groene draadje direct te verbinden met de grond. Dan weet je dat het niet in de onsteking zit. Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 4 maart 2010 Delen Geplaatst: 4 maart 2010 Idd. Haal je stuurkap eraf. Kijk naar de aansluitingen van je contact. Daar moeten 2 draden opzitten, normaal een groene en een zwarte. Als ik het me goed herinner moet de zwarte van boven en de groene rechts... Als je wil, ik heb foto's van mijn px uit 83 en een electrisch schema. K Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 4 maart 2010 Delen Geplaatst: 4 maart 2010 Volgorde van de zwarte en groene draad maakt eigenlijk niks uit. Als je een contactslot hebt met 5 aansluitingen moet je de twee smalle hebben voor zwart en groen. Bij mij staat de kleur van de draden aangegeven door een gekleurd bolletje naast de contactpennen. Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 4 maart 2010 Delen Geplaatst: 4 maart 2010 Toch wel, hoor. Als ik de draden bij mij omdraai, is de beweging voor contact te maken net andersom. Van rechts naar links ipv links naar rechts... Bij mij staat er geen bolletje... Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 4 maart 2010 Delen Geplaatst: 4 maart 2010 Ik bedoelde eigenlijk zwart en groen onderling omdraaien, maakt geen verschil uit. Wat jij beschrijft krijg je als je de onstekingsdraden aansluit op de batterijcontacten (bredere pennetjes bij mij). Je kan de juiste pennetjes ook vinden door die twee te nemen die kortgesloten staan wanneer de sleutel op uit staat (links). Link naar reactie
pete Geplaatst: 5 maart 2010 Delen Geplaatst: 5 maart 2010 Kijk eens of op uw cdi alle kabeltjes er nog opzitten (en de contactjes goed vast op de kabels uiteraard). Link naar reactie
Dakke Geplaatst: 5 maart 2010 Delen Geplaatst: 5 maart 2010 Ook gebeurt het dat die groene draad volledig verduurd is, inclusief de binnendraad. Dat is blijkbaar een kinderziekte bij de px-en van begin jaren '80. Link naar reactie
Giorgio Geplaatst: 5 maart 2010 Delen Geplaatst: 5 maart 2010 als ik de groene draad eruit trek vanachter op de cdi van mijn px, kan ik ook starten zonder contactsleutel. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 5 maart 2010 Delen Geplaatst: 5 maart 2010 als ik de groene draad eruit trek vanachter op de cdi van mijn px, kan ik ook starten zonder contactsleutel. Dat is normaal; contact uit = groene draad verbonden met massa | contact aan = geen verbinding. Iets om te onthouden als ge uwe sleutel kwijt zijt. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 15 maart 2010 Delen Geplaatst: 15 maart 2010 @ giorgio: das heel het concept van contactslot Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.