Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Versnellingsbak GS 150 - positie tandwielen


Geert_

Aanbevolen berichten

Hoi,

Na het demonteren van de GS motor vraag ik me het volgende af :

Vraagje 1

Zoals je merkt op de foto heeft het kleinste kantwiel een schuine kant (geel omlijnd)en een uitstulpende ring.

IMG_0898metkader-1.jpg

Ik geloof dat deze schuine kant in de richting moet gemonteerd worden van de andere kantwielen. Juist of fout ?

Vraagje 2

De tweede kleinste kantwiel vertoont voor zover ik zie geen verschillen aan beide kanten.

Kan men dit zonder probleem in eender welke richting monteren ?

Vraagje 3

Het derde kleinste kantwiel heeft aan een kant een uitstulpende ring (rechter kant op de foto).

IMG_0899.jpg

Die kant tegen het tweede kleinste kantwiel. Juist of fout ?

Link naar reactie

Vraag 1 : Juist

Vraag 2 : Dacht dat de 4 binnenste tanden niet in het midden stonden maar ben er niet zeker van.

Vraag 3 : Juist

Op de schakelwals kan je normaal gezien een aftekening zien van de plaats waar de tandwielen zaten. Misschien eens controleren wanneer je ze er terug in zet.

Link naar reactie

Ik heb even geprobeerd om het resultaat te zien wanneer je het toch verkeerd zou doen. Je merkt dan dat de ruimte tussen de tandwielen duidelijk niet gelijk is.

Wat vraag 2 betreft heb ik ook de proef op de som genomen. Ik denk dat de richting echt niet uitmaakt. De positie van de openingen voor het schakelkruis zijn m.i. perfect symetrisch gemaakt zodat je geen verschil kan merken tussen de verwisselde richting van het kantwiel.

Bij mij is het zo dat op het tweede kantwiel aan één kant inscripties op het kantwiel zijn aangebracht zodat ik weet dat die kant in tegen het kleinste kantwiel moet komen. Maar het zou mij niets verbazen dat het eigenlijk totaal geen verschil uitmaakt wanneer dat tweede kantwiel wel zou omgedraaid worden.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...