Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Met 2 op een gts125 i.e


NielsVV

Aanbevolen berichten

Hallo,

In januari ga ik mijn eerste vespa bestellen (op mijn verjaardag). Het word een vespa gts 125 met injectie.

Ben van plan om volgende zomer samen met de vrouw op vakantie met de vespa te gaan richten de Ardennen, meer bepaald La Roche.

Nu was mijn vraag of de motor het goed kan trekken zonder deze 'pijn' te doen? Hij zou dan toch bepakt en gezakt een goede 150kg (inclusief rijder en passagier + tent, etc) moeten trekken. En zou graag toch nog aan een goede snelheid op hellingen willen geraken.

Wil op de gehele tocht snelwegen vermeiden.

Wat de denken de 'kenners' hiervan?

Alvast bedankt

Niels

Link naar reactie

Hallo,

Wij zijn ondertussen terug uit Frankrijk ! Zaaaaaaalige week achter de rug ! Verslag en foto's volgen (in een apart topic)...

Wat betreft met 2'en op een GTS 125. Eerst ter info... wij rijden wel op een GTS 125 met carburator, niet met injectie. 'k Weet niet of het veel verschil maakt...

Belading : rijder + passagier + bagage = +- 142 kg.

Rit: 7 dagen Frans Vlaanderen en Normandië. Inderdaad geen Ardennen, maar toch met momenten behoorlijk op en af (vooral op de kliffen langs de kust).

Over het algemeen hadden we geen enkel probleem met de hellingen. Het vertrekken vanuit stilstand gaat met een dergelijke belading wel wat trager (vooral in de de eerste meters heb je een gevoel van terugval), maar eens je in de toeren bent, loopt hij als een trein. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je een langdurige helling constant tegen 100 km/uur kan oprijden, maar 80 gemiddeld was voor ons geen enkel probleem (zeker niet als je je kan lanceren). 2 keer moesten we echter vanuit stilstand vertrekken op een helling ('t was beide keren echt wel een serieuze helling) en heb ik toch aan Heidi moeten vragen om even af te stappen. Gelukkig ging het telkens maar om een 100-tal meter. Onze Vespa gaat trouwens vrijdag binnen voor nazicht 3000 km. en ik heb er de dealer al over aangesproken. Hij gaat nakijken of er al of niet iets abnormaals aan de hand zou zijn (moest dit zo zijn, hoor je er zeker nog van).

Als ik eerlijk ben, moet ik wel zeggen dat ik vermoed dat een 250 of een 300 toch iets comfortabeler zou zijn op het vlak van optrekken met dergelijke belading in een heuvelachtig landschap. Misschien voor volgend jaar :-).

Wij hebben ook voornamelijk over witte en gele baantjes gereden (op de Michelin-kaart). Alleen op de terugweg tussen Nieuwpoort en Antwerpen hebben wij de E-40 autostrade genomen. Niet echt aangenaam rijden ('t was zaterdagavond en dus heeeel druk), maar best te doen. Gemiddelde snelheid (op kilometerteller) : 100 à 110 km/u.

Voilà, voor zover onze ervaring met het rijden met 2 op een GTS 125 in heuvelachtig landschap...

Link naar reactie

Elke 3000 km worden alle mogelijke oliepeilen gecontroleerd en eventueel bijgevuld. Ik veronderstel dat je dit ook eventueel zelf kan en mag doen... De "grote" nazichten zijn inderdaad alle 6000 km.

Dit geldt voor een GTS 125. Misschien geldt er een ander onderhoudsschema voor een GTS 125 i.e.

Link naar reactie

Als je nog voor een carburatorversie wil gaan, zal je niet te lang meer moeten wachten.

Ik weet niet of ze die nog lang gaan maken (als ze uberhaupt nog gemaakt worden)...

Wat je ook kiest, veel geluk en geniet ervan !

Link naar reactie

Beste Niels,

Inderdaad, ik had een spiksplinetrnieuwe carburator versie enw as er uitermate tevreden over.

Er is geen verschil in KW tussen de carburator versie en injectie versie.

Het grootste verschil zit hem in het verbruik, het geluid en de wegligging (kan je gemakkelijk met de carburator versie verhelpen door er de uitsteken Pirelli GTS banden onder te steken).

Mijn carburator versie startte wel niet zo vlot als mijn Injectie versie, maar had tenminste dat vervelende koud-start probleem niet.

Veel geluk met je toekomstige aankoop.

(N.b.: bij mijn dealet staat geen enkel 125 GTS meer, enkel maar Super's)

Link naar reactie

"Mijn carburator versie startte wel niet zo vlot als mijn Injectie versie, maar had tenminste dat vervelende koud-start probleem niet."

Wil je zeggen dat de injectie versie van de eerste druk op de knop draaid? Maar door het koud start probleem nog niet onmiddelijk kan vertrekken, en hem dus een minuutje moet laten draaien?

Link naar reactie

Dat is het wel zo een beetje, ja ... de mijne (i.e.) start onmiddellijk met de 1ste druk op de knop, maar hij moet idd even in ralenti staan vooraleer hij vlotjes kan vertrekken.

Alleszins, ik heb afgelopen zaterdag de Geuzentour gereden met een passagier achterop. Heb in totaal een kleine 150 km gereden en niet het minste problemen ondervonden.

Link naar reactie

Mijn Vespa moet ik ook enkele minuutjes laten draaien of hij wil niet vertrekken. Hij zou volledig "op zijn gat gaan" als ik direct zou willen rijden na een koude start. Zeker in de herfst en wintermaanden. Ik veronderstel wel het koudstartprobleem van de ie van andere aard is?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...