Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa's vastmaken op motoraanhangwagen


CajeGTS

Aanbevolen berichten

Hoi Vespaliefhebbers,

Mijn vrouwtje en ik hebben respectievelijk een LX125 en een GTS125 die we nu al een paar keer hebben meegenomen op reis (naar Frankrijk) op onze motoraanhangwagen. Ik trek elke wesp met 4 spanriemen zeer stevig vast zodat de vering zo goed als volledig tot op zijn maximum wordt getrokken... maar nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel goed is voor de vering want heb de indruk dat deze niet helmaal meer terug tot in zijn oorspronkelijke staat terugkeert.

Vandaar mijn vraag; heeft iemand goede tips mbt het vastmaken van de wespen op de remorque?

Dank op voorhand,

Johnny alias - Caje GTS -.

Link naar reactie

Vermoedelijk transporteert U uw scooter zoals op de foto.

Persoonlijk zou ik hem ook in zijn veren trekken maar niet maximaal. Verder is het beter dat uw scooter zoals op de foto in een u profiel staat. Zo bestaat er minder kans dat hij scheef valt. je kan het beste het voorwiel ook vastmaken tot tegen de rand van de aanhangwagen. Zo voorkom je dat uw scooter bij het vertrekken maar ook bij het remmen van voor naar achter gaat. Als laatste tip kan je ook een spanriem onder het u profiel door laten gaan en dit door het achterwiel aanspannen. Zo kan volgens mij uw scooter niet meer weg. De scooter zoals op de foto vastmaken aan de spiegels kan je doen als extra beveiliging tegen het vallen. Maar daar zou ik maar een minimale spanning op zetten. Anders bestaat de kans dat uw spiegels het begeven!

45602743.jpg

Link naar reactie

Ik heb onlangs ook een aanhangwagen gemaakt voor mijn LML (zal straks foto's zoeken) maar ik trek ook mijn vering tot het einde! En zoals op de foto hierboven hangen mijn voorste riemen ook aan mijn spiegels vast. Mijn voorwiel hang ik ook vast met een riempje, maar na mijn eerste lange rit besefte ik dat hierop de meeste kracht komt, en was het riempje dus al versleten... Nu trek ik ook nog een spanriem via mijn vloerplaat naar vooraan mijn trailer, zo wordt hij ook naar voor getrokken!

Link naar reactie

Dank je voor de nuttige tips mannen (en vrouwen?)

Onze wespen zijn idd vastgemaakt zoals op de foto's, alleen doe ik het niet aan de spiegels vooraan maar aan de handgrepen. Dus volgende keer snoer ik de boel veel minder hard vast en maak ik bijkomend het voorwiel vast aan de beugel van de remorque.

Groeten,

Johnny alias -Caje GTS-

Link naar reactie

Ik rij ook regematig naar Luxemburg met de vespa-aanhanger

Allemaal o.k. wat betreft de hiervoorgaande voorbeelden,

maar met het volgende voorbehoud:

De riemen zeker niet bevestigen in de omgeving van de spiegels,

er bestaat namelijk in de (vespa)handel een speciale stropriem die

bevestigd word aan de handsgrepen en zo onder de koplamp word

aangespannen. En dan ook niet helemaal bijna ten einde in de vering

aanspannen, maar wél belangrijk dat de wielen niet kunnen gaan dansen of verschuiven

( goot of aparte spanriemem)

Link naar reactie

Ik heb dat ook 1 keer gedaan met een geleende aanhangwagen. Was geen makkie om 2 scooters vast te maken. veel geknoei en schrik voor beschadigingen. 2 keer stoppen onderweg... De aanhangwagen had een standaard U om voorwiel van een moto in te plaatsen. Niet geschikt voor Vespa.

Link naar reactie

Ben neofiet op vespagebied, maar ik zou ze bevestigen met zo'n speciale riem die ge over de stuurhelften trekt (te verkrijgen in de meeste motoshops) en waar ge dan uw spanriemen aan kunt bevestigen. (ik vermoed dat babcom daar ook naar verwijst, cfr supra)

Niet te hard in de veren trekken, slecht voor de dichtingen (als het een hydraulische veer is tenminste)

Opletten met zware spanriemen trouwens, zou niet de eerste zijn die zijn stuur plooit door iets te enthousiast aantrekken.

Voor de rest zorgen dat ge onder een voldoende grote "hoek" bevestigt.

Voorwiel immobiliseren met een riemeke door U-ijzer.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...