Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Probleem vermogen/snelheid (PK 80 S)


Vespamela

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort een PK80S van 1983.

Hij is echt perfect (voor mij althans)! Alleen heb ik één probleempje.. De Vespa start vrijwel onmiddelijk en rijdt lekker tot aan z'n derde versnelling (accelereert vlot). Als ik dan naar vierde ga, verliest de wesp heel wat vermogen.. Hij loopt niet harder dan 60km/u en lijkt te vertragen in zijn hoogste versnelling :-(

Normaal moet ie toch vlot 75 - 80km/u gaan?

Zo vind ik het nogal gevaarlijk om je op de rijbaan te begeven.. Weten jullie waaraan dit kan liggen? De boogie is reeds vervangen, daar ligt het dus niet aan.. Misschien iets met de carburator?

Misschien moet ik hem eens laten nazien door een "echte" technieker? Waar zou ik dan het beste gaan? (omgeving Mechelen)

Bedankt voor jullie reactie!!

Vespamela

Link naar reactie

Misschien nog een bijkomend vraagje...

Ik heb een beetje verder gesnuffeld op het forum, en hoor dat problemen met het vermogen dikwijls te maken hebben met de afstelling van de carburator. Ik heb ook gelezen dat men ook de luchttoevoer kan regelen..

Ik heb een fotootje genomen van mijn carbu. De blauwe pijl is de ralenti.. Waarvoor dient die schroef, aangeduid door de rode pijl? Is dat die van de lucht?

Bedankt!!

carbu.JPG

Groetjes!

Vespamela

Link naar reactie

Volgens mij is uw koppeling het aan het begeven. Doordat de koppeling doorslipt kan je uw topsnelheid niet meer behouden.

Ik heb een vraag voor U als je in vierde rijd. Blijft uw motorgeluid hetzelfde of stijgt dit. Wat ik natuurlijk wel gek vindt is dat U schrijft dan hij vlot optrekt en normaal doet een scooter met een versleten koppeling dit niet. Wat betreft de regeling van de carburator. Het indraaien van de luchtschroef maakt het mengsel rijker. Minder luchttoevoer. Het uitdraaien van de schroef maakt het mengsel armer meer luchttoevoer. Maar aangezien U zegt dat hij vlot optrekt en goed start en vlot optrekt ligt het volgens mijn bescheiden mening niet aan de carburator

Link naar reactie

Hoi Erix, Hoi Marcske,

De wesp vertoont geen problemen in eerste, tweede en derde versnelling.. Kan het dan wel aan de koppeling liggen? Het probleem is net dat ik niet tot aan de topsnelheid geraak (tenzij 60km/u de topsnelheid zou zijn, maar dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk).

De scooter gaat vlot naar 60km/u (derde versnelling)... Zodra ik hem in vierde versnelling zet, gaat de snelheid bijna niet meer omhoog.. Hij valt zelfs terug naar 55-58km/u, terwijl hij net moet versnellen naar 70-80km/u, toch?

Het geluid van de motor verhoogt niet in vierde versnelling. Integendeel, hij maakt een diep geluid, net alsof je van stilstand zou vertrekken in tweede versnelling.

Groetjes! x

Link naar reactie

Volgens mij ligt het probleem gewoon aan je carburatie...kuis je carbu eens uit. En probeer dit eens te testen door eens te gaan shoken als je dan in 4de rijdt.

Probeer het een voor je te ver gaat zoeken.

Mvg

Link naar reactie

De 1.5 slag is een standaard regeling... als je scooter goed rijdt met 3 slagen open ga je deze toch niet weer op 1.5 zetten omdat ze dat hier zeggen op het forum ??

Ik zou gewoon de carbu eens geheel uitkuisen ! Benzinefilter uitkuisen en elk afzonderlijk sproeiertje er eens uit halen ( je kan je niet missen, er is er maar 1 van elk type schroefdraad ). EN vervolgens nog eens proberen. Dan kan je dit al uitsluiten.

Vervolgens ga je in 4de rijden en als hij nog inhoudt ga je eens naar de kleur van je bougie kijken. Is deze zwart dan moet je niet verder gaan zoeken en is je mengsel op de 1 of de andere manier te rijk gaan worden. ( het zou me verbazen, maar het kan ! )

Hoop dat je'r wat aan hebt.

Mvg

Link naar reactie

Hey Hollow!

Bedankt voor je tip! Ga ik zeker es proberen.. Ik veronderstel dat ik op scooterhelp.com wel informatie vind over het reinigen van mijn carbu? Heb al es gaan piepen in de FAQ's op dit forum, maar zonder fotootjes is het nogal moeilijk :-)

Groetjes! x

Link naar reactie

Gewoon aan beginnen zou ik zeggen. Dat is je grootste angst die je moet overwinnen ! Al doende leert men...

ALs dit je kan helpen ga je als volgt aan het werk :

-zadel er af halen samen met de andere bouten waarmee je tank vast hangt ( met een pot maat 13 )

-clipje waarmee je benzinekraan vast hangt loshalen onder de tank

-benzine slang van je carbu halen

-Met een pot van 8 ( en lang verlengstuk van je "kleine" ratelsleutel ) de carbu bevestiging losmaken een het spruitstuk

-Gaskabel er afhalen ( dit dor je door de gasschuif op de liften zodat je kabel vrij komt en je hem over het klemmetje van de gasschuif heen krijgt.

-Vervolgens carbu er afschuiven en op de werkbanke helemaal uit elkaar halen. DIt zijn enkele boutjes ( het wijst zichzelf heus wel uit.

Zoals ik daarnet zij heb je elk stuk maar 1 keer en past het maar op 1 plekje :) Of je neemt er zelf foto's van als je je nog niet zeker genoeg voelt zo kan jen ooit missen.

Succes met je avondtuur :)

Mvg Felice

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heeft dit geholpen vespamela ?

Ik heb hetzelfde aan de hand maar dan met een GT van 2006, die verliest ook zijn vermogen als ik bijna de gas volledig opendraai (helaas doet hij het niet elke keer)

Dus hou ons op de hoogte als je meer nieuws hebt

Link naar reactie

Ik vrees dat je probleem niet van vergelijkbare aard zal zijn hoor :) Meestal is het probleem wel wat moeilijker te vinden, door uitlezen bijvoorbeeld... best eens je dealer eens contacteren...

Greetz

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...