Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Enkele restauratie tips


stanman

Aanbevolen berichten

Na al 20 maal gelezen en geantwoord op vragen als schroeven gaan niet los, die lager krijg ik er niet uit enz.

Eerst en vooral nooit brute kracht gebruiken, zoals zware hamers breekijzers slijpschijven pneumatische boorhamers enz... ...

Probeer altijd met overvloedig olie, w40 is goed maar er bestaan ook soorten kruipolie voor vastgeroeste dingen los te krijgen COLA heel goede tip in één van de andere threads aangehaald, werkt soms beter dan olie, alleen zou je het stuk een dag of 2 in de cola moeten laten liggen.

Als dat alemaal niet werkt WARM STOKEN, alu zet sneller uit dan ijzer.Zels als ijzer op ijzer vast zit is dit een goede oplossing.

Kan je geen schroeven draaier of sleutel gebruiken om de schroef los te krijgen, Zal je toch gespecialiseerd materiaal moeten aanschaffen, dit heb je voor latere projecten nog.

Er bestaan linkse tappen, dit wil zeggen een gaatje boren in de kop van de schroef, de tap heeft linkse draad, dus tegen de wijzer in met een sleutel

de tap in het gaatje draaien, deze zet zich vast en alzo kan je nog de schroef eruit krijgen.

wij danken u

tap_en2.jpg

Link naar reactie

HET FRAME

Je frame moet volledig gestript dwz kabelboom+andere kabels eruit.

Leer je frame kennen kijk naar elke opening en kabelingang.

Checl je frame grondig op doorroesting of zwakke plekken, vooral de steunbalken onderaan.

SLijp de zwakke plekken eruit en las er nieuwe in desnoods kan je de voledige vloerplaat vervangen.

Zandstralen is de manier om het zuiver te krijgen, let wel op de éné zandstraler is de andere niet, ga ergens waar ze ervaring hebben met het zandstralen van oldtimers, en laat je frame tevens metaliseren.

Wanneer je het frame met de staalborstel zuiver maakt kan je niet alle roest wegkrijgen, en dat wreekt zich later.

Bericht bewerkt (14.09.2005 | 14:41)

Link naar reactie

Een linkse tap kan je zeker krijgen in de Gamma, Brico,...

Ik heb die van mij bij van den "ijzerwinkel" hier bij mij int dorp.

Als ik een vespa laat zandstralen laat ik ze ook mataliseren.

Ik denk dat ze er dan letterlijk een soort laagje 'metaal' bij opleggen (denk dat stanman dit beter zal kunnen uitleggen) dat zorgt er al voor dat je blank metaal minder snel gaat roesten dacht ik.

Ik heb laatst een vespa laten zandstralen bij "Te winkel" in het industrieterrein "polderdorp" in Hoboken (adres gekregen van vespista). Een echte aanrader! Voor niet veel geld en echt volledig in orde!

Bericht bewerkt (14.09.2005 | 18:18)

Link naar reactie

het is polderstad en daar ben ik zeer streng op (lolol ) dit is namelijk mijn thuishaven en niet polderdorp

dan stond jouw vespa dus achter mijn hoek

zij doen dit inderdaad goed zij hebben ook de vespa 400 van mijn vader gestraald

grtz sidvespa

Link naar reactie

Wat is niet veel geld voor een Vespa te laten zandstralen en te metaliseren?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...