Ga naar inhoud
Vespaforum.be

starten bij PK50 XL


pina

Aanbevolen berichten

hallo,

ik ga mij binnenkort een tweedehands vespa kopen. Ik heb een mooie aanbieding gezien van een pk50 xl, bouwjaar 1997. Ik heb dan een afspraak gemaakt met de verkoper, en het zag er in orde uit.

echter, hij gaf wat problemen bij het starten. Het is een kickstarter, maar hij startte niet direct op. De eerste keer, maar daarna ineens niet meer, maar na enkele keren wel. Als we hem dan een paar minuutjes afzetten, ging hij wel weer.

Die vespa heeft nooit problemen gehad en heeft nog maar 2000 km op de teller. Het is echter wel zo dat hij 5 maanden heeft stilgelegen.

Weet er iemand of dat het probleem is, of dat de vespa defect is? Ik geloof er zeker in dat hij altijd heeft gewerkt, zoals die persoon beweerde. Anders had hij niet voorgesteld om eens langs te komen... Het is een unieke kans, maar ik wil wel geen kat in een zak kopen...

Link naar reactie

en verwacht je nu een supersonische speedcursus van ons ?

neem gewoon iemand mee die er iets van kent en zelfs dan weet je het nog geen 100% zeker of er helemaal niks aan is...

trouwens heb je al eens uitgerekend hoeveel km per maand er met die vespa is gereden als hij op pakweg zevenenhalf jaar die 2000km heeft gereden?

lijkt mij nie echt realistisch, by the way in Belgie is de laatste pk 50 xl in +/- 1992 verkocht en daarna de pk 50 xl 2 tot +/-1995...

Link naar reactie

nee, ik verwacht dat niet. Een simpel antwoord is voldoende, meer vroeg ik ook niet. Het was ook een vraag waarbij het mogelijk was dat anderen daar ook ervaring mee hadden/hebben. Ik vraag toch geen ellenlange beschrijving van een bepaalde handeling of waarom x of y kapot zou kunnen zijn? Een antwoord in de trant van Kolb was voldoende.

Die vespa werd gemaakt omwille van de 50e verjaardag. Papieren en handleiding zitten erbij, en daar staat het erbij, dat het van 1997 was.

Link naar reactie

ik ben van aalst, en hij vroeg er 700 euro voor... leek mij nochtans een goede prijs, als je bekijkt dat het van een vrij recent bouwjaar is, en dat je voor veel oudere modellen op het net meestal wel meer dan 800 euro betaalt...

hij zou nooit problemen gehad hebben, en het is vreemd dat hij nu een aantal keren niet wilde starten...daarom dat ik ook wel denk dat het aan de lange inactieve periode ligt (5 maanden).

Bericht bewerkt (10.09.2005 | 22:25)

Link naar reactie

Als je een tweetakt vijf maanden (of langer ?) laat staan met een gevulde carburator heb je kans dat je alles (carbu en vooral de sproeiers daarvan) moet uitkuisen. Hangt er een beetje van af hoe warm hij stond. Benzine verdampt, olie niet. Als het mengsel stilstaat krijg je neerslag van zowel de onzuiverheden in de benzine als van de olie. Start je zoiets dan draait het even goed en gaat dan potdicht zitten.

Ik heb twee tweetakters en de ene daar kan je bijna mazout (bij wijze van spreken dan hé) in kappen dan draait ie nog (Yamaha) terwijl de andere weigert te draaien als de benzine enkele maanden oud is (Johnson buitenboordmotortje).

Link naar reactie

Veel hangt natuurlijk af van de afstelling van de motor.Er zijn scooters op het forum die zelfs met GOEIE benzine nog nie starten!!! ;-)

Als die verkoper een beetje redelijk is, zal hij wel zelf zorgen dat hij draait!

Als hij da nie wilt, doe iets van de prijs af en zoek iemand die er eens naartoe wilt kijken.

Het feit is natuurlijk dat je er geen testrit hebt kunnen mee maken,dus je weet niet of er verder nog iets aan scheelt(electric, vitessen,enz...)!?

Je lijkt blij te zijn met het lage aantal km's... eerlijk gezegd betrouw ik da nie, het kan natuurlijk hé, maar is niet waarschijnlijk!

Is da zo'n "route 66" PK?!

Veel succes!

Alex

Link naar reactie

groot gelijk ! volgens de uitleg die we krijgen kan het zowel een banaal als een ernstig defekt zijn en die KM's = zeer onwaarschijnlijk

Neem iemand mee die er iets van kent !

ps: de 50ste verjaardag was in 1996 en toen zijn er GEEN speciale edtities van een 50cc verkocht !

die scooter kan natuurlijk wel bij een kleine verdeler een winkeljuffrouw geweest zijn...

veel succes ermee ;-)

Link naar reactie

Dus, koala2, als die scooter al even stilstaat, en het mengsel is al wat "verouderd", dan ontstaat er neerslag en start hij even & daarna niet meer? Wat moet ge dan doen om die motor weer in gang te krijgen, nieuwe benzine inkappen? Of moet ge iets bepaald uitkuisen?

@Pina: heb je hem al gekocht ondertussen?

Link naar reactie

bedankt voor de vele tips. Ik zal dat eens laten nazien bij de verkoper.

@vicious: neen, nog niet gekocht. Ik ga hem niet kopen tot ik hem zonder problemen heb zien starten en nadat een kleine testrit geen problemen oplevert. Ik geloof zeker de verkoper dat hij mij niet wil bedriegen, maar hij moet nu wel zonder problemen starten natuurlijk.

Link naar reactie

Carurator echt goe gekuist ?, en vooral sproeiers en inwendige kanaaltjes, doorblazen (zo mogelijk met een compressor) om zeker te zijn dat ze niet verstopt zitten. Nieuwe bougie, das alleszins proper. Krijgt hij wel ontsteking ? (voorzichtig proberen (met twee man zijn) starten (géén gas geven) met de bougie uit de cylinder (maar voedingskabel er terug opzetten) en haar ergens tegen de massa houden (weg van de bougie-opening en eventuele ontvlambare gassen! Niet met de blote hand vast houden, liever met een goed geïsoleerde tang) om te zien of ze wel vonkt. Zo ja, terug monteren en proberen te starten met gas erbij om te zien of hij wil 'verzuipen' (als de bougie nat slaat ben je tenminste zeker dat er brandstof in de cylinder geleverd wordt) als hij niet verzopen geraakt heb je nog altijd geen brandstoftoevoer. Vraagje: als je tracht te starten heb je dan de indruk dat er constant / af en toe / nooit een ontploffing of begin daarvan voorkomt ?

@pina: als de verkoper echt te goeder trouw is zal hij zelf wel zorgen dat de scooter terug draait, en anders, zoals hier al gezegd, moet de prijs van een nazicht/herstelling in rekening gebracht worden. Het uiteen halen van een carburator en een voedingslijn om ze te kuisen kan bij een professionneel tussen de 125 tot 200 Eur gaan kosten, als er tenminste niks hoeft vervangen te worden.

Link naar reactie

ik ben daarnet geweest, en hij startte direct.

Daarna wat laten draaien, dan viel hij stil omdat ik de koppeling te snel lostte. 2e keer weer motor direct kunnen laten starten maar hij viel weer stil omdat ik geen gas gaf om de motor wat te laten draaien.

3e keer een beetje gewacht, want hij startte weer niet direct. Daarna ging hij wel vlot.

Nog geen benzine of zo vervangen, alles was zoals de vorige keer gelaten...

Link naar reactie

Aha, dus soms start ie, en soms niet ? Ne Vespa zeker ?

Ik zou nog maar enkele keertjes verder blijven testen zodat je een statistiekje kan maken zodat je weet hoe veel tijd op voorhand je je scooter moet gaan starten om op het gewenste uur te kunnen vertrekken ... (grapje)

Soms moet ik ook wel eens twee of drie keer op de mijne zijn knopke duwen voor hij aanslaat. Met een startmotortje is dat natuurlijk eenvoudiger. Maar je slaat in elk geval een dom figuur als je bij iemand weg wil rijden en je aanwinst wil niet op gang komen. Krijg je meteen een rode kop. 't Zijn gewoon grillige wespen. Na een tijdje en wat experimenteren weet je hoe je hem best van de eerste keer in gang krijgt. (Bvb; gaskabel los, aangespannen, lichtjes aangedraaid, enz... of een keer kicken voor de lol, gewoon even rond zetten en dan doortrappen) . Misschien is de vrijloop niet perfect geregeld ?

Het zou ook kunnen dat hij gewoon wat tegenpruttelt omdat de benzine een beetje aan slagkracht verloren heeft en niet zo vlot meer ontbrandt .

Hoewel de merk-benzines beweren steeds beter te worden vindt je op bvb de site van Total/Elf nog steeds de raad om de benzine niet op te slaan in tank of carburator tijdens de winterberging van een tweewieler, buitenboordmotor, grasmachine enz ... omdat ondanks de toegevoegde detergenten en stabilisatoren er toch nog steeds gomvorming optreedt wanneer benzine 'stil staat'. Hoe langer hoe meer 'gom' en dat spul kan erg vastzitten en komt dan weer los (en verstopt de kanaaltjes en sproeiers wanneer je opnieuw gaat rijden en dus de benzine door mekaar schudden : bezonken pelletjes komen los en gaan mee de voedingslijn in).

In de handleiding van de nieuwe Vespa's staat ook dat als je het voertuig voor enige tijd niet gebruikt, je eigenlijk géén benzine er in mag laten.

Link naar reactie

Ik denk dat ik zoiets voorheb, en misschien Pina ook: de benzine heeft wat lang in de tank gestaan en daarom niet goed meer gemengd ofzo. Is het dan best om de tank eens leeg te laten lopen, de bezine schudden en weer erin te kappen? of hem eerst zeven ofzo (lijkt me raar:p)? Of geheel nieuwe inkappen?

Link naar reactie

als ik hem ga kopen, ga ik hem normaal gezien eens binnendoen bij de garage vanwaar hij oorspronkelijk komt. Verder heb ik ook nog overeengekomen met de verkoper dat, indien ik enkele dagen na de verkoop dezelfde problemen zou blijven hebben, dat ik hem kan teruggeven. Natuurlijk zal ik tegen dan wel een contractje opstellen waarin hij zijn handtekening moet onder plaatsen :)

nog een andere vraag: bestaan er dan pk50's met een startmotorje?

Link naar reactie

Ouwe benzine gewoon wegkappen of in een oude grasmaaier gebruiken, gemend met verse. Niet in je scooter. Tank uitspoelen met een beetje zuivere benzine. (Niet mee starten zonder olie hé!). Het heeft niets te maken met de 'mengeling' van benzine en olie. Die mengeling blijft tamelijk homogeen en bij de minste beweging van je scooter wordt wat in de tank zit toch al door mekaar geschud. Als de benzine verouderd is is ze naar de knoppen.

Bericht bewerkt (14.09.2005 | 00:21)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...