Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Minimale afmeting aanhanger 2 scooters


josse

Aanbevolen berichten

Sta hier bij een handelaar in aanhangers, maar begin te twijfelen over minimale afmetingen om 2 vespa's naast elkaar erop te krijgen.

Mijn huidige is 1m40 breed binnenin.

Deze is 1m27 binnenin.

Lengte zal ook 2m20 moeten zijn zeker? Want gtv is al 197 lang.

Link naar reactie

Vervoer je soms nu reeds je vespa per aanhangwagen? Heb je hier foto's van? Ik zoek ideetjes om de vespa vast te hangen op de aanhanger. Ik heb me zelf een aanhanger hermaakt, voor mijn LML, maar zit nu met de vraag hoe ik hem het best zou vastmaken, zodat hij me niet plots voorbij steekt als hij eigenlijk achterop zou moeten staan ;-)

Link naar reactie

@josse

misschien wat laat maar lees je bericht pas nu (sorry dus)

ik heb me ooit is laten vertellen dat het soms raadzaam is om 2 motoren verschillend te laden - eentje met voorwiel naar voor en de andere net andersom

het zou blijkbaar te maken hebben dat je dan plaats wint ivm stuur en dergelijke

'k weet niet of dit van toepasiing is op scoots of vespa's

succes met de aanhanger en grts - frutsab

Link naar reactie

ik zal dan maar zelf het antwoord geven op mijn eigen vraag :-)

Mogelijk interessant voor anderen :

voor 2 scooters (lambretta, wideframe, px, GS, GTS260) Niet onbelangrijk, want er zit nogal wat verschil in afmetingen.

breedte 130 : (binnenin +- 127)

lengte 220 : ( 2m zou ook nog net kunnen, maar dat heb je met bv een GTS250 geen speling meer)

breedte van de goten : mijne zijn 12cm breed, prima voor 3,50/10 en ook voor de iets bredere banden van een Lambretta LD150. Maar net te smal voor de banden van een GTS250)

plaatsing van de 3 goten, gemeten vanaf het midden van de goot zelf : 33cm van de zijkant, midenste uiteraard gewoon in't midden. 33cm geeft aan de rechterkant voldoende ruimte voor de kickstarter. Op 33cm heb je tussen de 2 scooters nog wat ruimte.

Zijkassen kunnen er dan gewoon op blijven staan.

De sturen raaken nipt : oplossing is de ene scooter net iets verder naar achteren zetten, dan de andere. (heb je ander blok nodig, of een ander truukje)

Bevestigen van de scooters : er zijn verschillende mogelijkheden.

Ik gebruik al jaren volgende techniek :

- scooter NIET op poot !

- een blok of iets anders voor het voorwiel leggen, zodat het spatbord vooraan niet raakt, rekening houdend met de wetenschap dat we straks de voorveer grotendeels intrekken.

- 2x spanriem van de hoek van de aanhanger (of erover)onder stuur en dan weer naar dezelfde hoek. Best handdoek of zo ertussensteken. Spanriem best niet aan de zijkant van het beenschild, enkel stuur.

(idem voor de andere kant)

Als je die 2 riemen nu aanspant, zodat de voorveer ingedrukt wordt,kan de scooter nergens heen.

3e spanriem dwars over de aanhanger, onder zadel) om ervoor te zorgen dat de scooter(s) niet uit de goot springen.

Link naar reactie

betreft de manier van vastmaken van het stuur zoals je beschrijft. ik heb bij de pauw in gent zoiets gezien waarbij je je handvatten links en rechts in een mof steekt waar een spanband aanhangt die spanband moet je dan de tegengestelde kant van het stuur vastmaken aan de remorque.

lijkt mij handig en snel te gebruiken. zelf heb ik dat niet en ken ik ook de prijs niet (meer)

K

Link naar reactie

ik heb er zo eens twee gekocht op een beurs. Maar ik vind ze onbruikbaar : door de vormgeving van het stuur van een vespa, zijn die flappen waar je je spanriemen aan moet bevestigen, erg lang. Te lang op nog fatsoenlijk een spanriem te kunnen gebruiken.

Mogelijk gaat het wel prima als je zo'n open motor-aanhanger gebruikt. Ik denk dat PEWE ze wel gebruikt.

Link naar reactie

Hey,

Zat ook met soortgelijk probleem, ik moest mijn scooter gaan halen in limburg ( van gent) had een aanhangwagen, maar aangekomen bleek dat hij er niet helemaal in ging, stak 10 tal cm uit, heb hem zeer goed beschermt en goed vast gebonden, ben er mee thuis geraakt, het lukt, als je maar genoeg spanbanden gebruit... alez nogal onorthodox ...

Grtzz & Beatzz

Link naar reactie

Hallo,

Ik denk dat ik misschien wat nuttige info heb aangaande de trailer.

Ik heb mijn foto's van 2007 nog eens bovengehaald en via bijgevoegde link kunnen jullie eenkijkje nemen naar een kleine selectie.

Voor Josse denk ik dat de drie eerste foto's wel interessant kunnen zijn.

Dit is een trailer die ik nieuw aangekocht heb en daarna van drie zelfgemaakte en gegalvaniseerde U profielen heb voorzien.

Totale kostprijs (nieuwe trailer en ijzerwerk na galvanisatie) ongeveer 600,-€

Als je wat maten en details wilt, laat het mij dan weten.

Zoals je ziet is aan het stuur een speciaal strop voorzien dat over beide handvaten gaat en dat naar mekaar toe aangespannen word als je de vespa vastlegd.

Het belangrijkste bij transport is dat je de voorste veren helemaal samentrekt, zodoende kan de scooter dan niet meer uit zijn rails wippen.

Achteraan heb ik aan bijde zeiden van het achterwiel een oog voorzien, waarmee ik het achterwiel vastleg.

Je mag van mij aannemen dat dit een solide bevestigingsmethode is.

Zoals je op de foto's kan zien heb ik mijn wespen zo een kleine 1300 Km meegetrokken.

Voor wat de rest van de foto's betreft, zie jemaar.

Ik was nu toch bezig en de drie eerste foto's alleen leek mij wat weinig.

Mvg

Eric

http://picasaweb.google.be/erdigifoto/Vespa?feat=directlink

Indien de link niet werkt, plak je hem gewoon in je explorer.

Link naar reactie

Dit is mijn aanhangwagen, welke ik verbouwd heb. Moet hem wel nog afwerken met ogen en oprijplaat vast bevestigen.

De middelste U-balk is vastgelast op het chassis, en de platen links en rechts zijn afzonderlijk.

DSC00604.JPG

DSC00603.JPG

DSC00601.JPG

Oprijplaat vastgehangen met vleugelmoeren en klein hangslotje doorgeboord:

DSC00637.JPG

DSC00636.JPG

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...