Nik Geplaatst: 27 april 2009 Delen Geplaatst: 27 april 2009 Ik las in een andere thread (http://www.vespaforum.be/index.php?q=node/10689) een opmerking van nero die me aan het denken zette: Klopt, als je de batterij wil laten opladen heb je een gelijkrichter nodig. Controleer wel of je claxon en stoplicht werken zonder batterij. Groetjes, nero. Ik heb een PK125 waar sinds een tijdje de pinkers, stoplicht en claxon het niet meer doen. De pinkers is volgens mij gerelateerd aan pinkerrelais (was al eerder stuk), maar de anderen had ik tot hiertoe geen idee wat er mis was (bekabeling en lampjes gecheckt en lijkt OK). Nu is ook de batterij leeg (4 en een beetje volt gemeten), maar ook draaiend meet ik maar een goeie 2 volt op de batterij, wat me al deed vermoeden dat hij niet werd opgeladen. Ik ging er vanuit dat de batterij enkel nodig was voor de elestart dus had er nog niet echt veel belang aan gehecht (kicken lukt goed). Ik heb al wat proberen zoeken op gelijkrichter en naar wat ik vind, vermoed ik dat dit enkel van toepassing is op de oudere modellen, en dus niet op mijn PK, maar de link tussen niet opladen van batterij en niet werkend stoplicht/claxon leek me te opvallend. Dus de vraag, zou het kunnen dat m'n gelijkrichter stuk is, en dat daardoor dus al de andere dingen het niet doen? Thanks! Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 april 2009 Delen Geplaatst: 27 april 2009 Kan kloppen. Zoals ik reeds zei, heb je altijd een gelijkrichter nodig om je batterij op te laden. Een gelijkrichter zorgt ervoor dat je wisselstroom (die de spoelen produceren) omgezet wordt naar gelijkstroom. Een batterij kan alleen opladen met gelijkstroom (bij de oude en de nieuwe vespa's. Maar controleer ook eens of de lichtspoelen wel stroom leveren. Dit kan je gemakkelijk doen met een multimeter (één pool aan de massa houden en de andere aan de stroomdraad). Moest je een schema van de electriciteit hebben kan ik altijd even nakijken hoe de bedrading loopt en wat er juist werkt op de batterij. Succes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 april 2009 Delen Geplaatst: 27 april 2009 Als je hier het juist schema kan uithalen: http://www.scooterhelp.com/electrics/pages/vespa.pk.html Het kan ook zijn dat de batterij het begeven heeft. Groetjes, nero. Link naar reactie
Nik Geplaatst: 27 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 27 april 2009 Dit is het schema: Ik heb de manual ook zelf dus als't ni duidelijk genoeg is, kan ik em ook wel eens proberen inscannen. Welke stroomdraad moet ik precies meten? Ik heb al gemeten over de batterij, maar da's DC, ik vermoed dat je wil dat ik AC ergens meet? Het voor/achter en grootlicht doen het nog allemaal gewoon trouwens. De batterij is nog niet zo heel oud, dus vermoed dat die nog wel ok is. Ik heb een oplader besteld bij SIP, kan ik proberen of ik hem terug tot 12V krijg zo. Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 april 2009 Delen Geplaatst: 27 april 2009 Meet eens of je stroom hebt op de grijze draad? (grigio) en op de "galio" die toekomen op de regulator (onderdeel 16 = gelijkrichter). En dan zeggen ze dat de electriciteit van een gs ingewikkeld is... Groetjes, nero. Link naar reactie
Nik Geplaatst: 27 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 27 april 2009 Oki, will do. Zal iets voor morgen na't werk worden. Merci al Tis dermee dat niemand aan ne automatica wil komen misschien. Niks onvindbare stukken, gewoon teveel elektriciteit... Link naar reactie
Nik Geplaatst: 28 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 april 2009 Net gemeten en niks spanning, op geen van beide :-( Ik heb't toch zeker goed gedaan? -Beschermplastiek weggehaald van aansluiting van de draad op regulator (wel aangesloten gelaten) -rode pen op aansluiting -zwarte pen op stuk koper naast de regulator -multimeter op wisselspanning -motor aangelegd Heb wel geen gas gegeven (mis ik nog een hand voor , denk niet dat dat uitmaakt? Spoelen kapot is nog stukje lastiger zeker qua herstelling? Link naar reactie
nero Geplaatst: 28 april 2009 Delen Geplaatst: 28 april 2009 Ik ben geen PKS- expert (laat staan dat ik er al eentje gezien heb:) ), Maar probeer eens om je draden te traceren tot aan de spoelen, misschien heeft men vroeger de draden onderbroken of omgeleid. De tekening is ook nogal onduidelijk wat betreft de plaats waar de spoelen staan op de statorplaat. 2 Spoelen die niet werken lijkt me sterk. Groetjes, nero. Link naar reactie
Nik Geplaatst: 28 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 april 2009 Owki, kzal een poging doen. Vermoed wel dat m'n achterwiel er daarvoor helemaal uit moet, dus zal eerder voor dit weekend zijn. Nog een klein vraagje: wordt de stroom voor de pinkers/claxon/remlicht onttrokken van het circuit van de batterij? Maw, als de batterij volledig opgeladen is, denk je dan dat alles gewoon moeten zou werken (maar dan zonder dat de batterij opgeladen wordt). merci al voor het advies eh nero! Link naar reactie
nero Geplaatst: 28 april 2009 Delen Geplaatst: 28 april 2009 Als de bedrading nog goed is, en je sluit een "volle" batterij aan, zou alles moeten werken, tenzij de lampjes, de pinkerrelais en/of de claxon (of schakelaar naar) zelf defect zijn. Valt te proberen. Groetjes en graag gedaan (voor wat het waard is) , nero. Link naar reactie
Nik Geplaatst: 1 mei 2009 Auteur Delen Geplaatst: 1 mei 2009 Ok, weer enkele zaken helderder. Batterij volledig opgeladen, en alles werkt weer (pinkers, claxon, remlicht, starter). Bij deze dus bevestiging dat de oorzaak ligt bij het niet opladen van de batterij. Sffs eens proberen zoeken waar het misloopt... Link naar reactie
Nik Geplaatst: 1 mei 2009 Auteur Delen Geplaatst: 1 mei 2009 Ondertussen bijna zeker dat het toch gelijkrichter is. Nog eens alles open gehad, en opnieuw gemeten (deed dan toch iets mis?). Met draaiende motor wel stroom op de gele en grijze draad, maar de witte (gelijkspanning + denk ik?) is 10v. Exact evenveel als ik op batterij gemeten had (ni helemaal opgeladen). Batterij afgekoppeld, en nu zit er effectief niks meer op witte. (merk net dat ge letters eigenlijk niet echt kunt lezen op tekening van scooterhelp: 2x Grijs = A, Wit = B+, Geel = G, Zwart = mass) Was licht euforisch dat ik het gevonden had (denk ik toch), tot ik daarna een toerke ging doen... Ergens in de haven van Antwerpen wilde hij ineens nimeer schakelen. 30km naar huis gereden in 1e versnelling over't fietspad... miserie pfff Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.