Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa uit Nederland met RDW inschrijven in Belgie


Aanbevolen berichten

Dag,

Ik heb mij een VNB 125 vespa uit 1965 aangeschaft. Ik zou deze graag laten inschrijven in belgie maar word zoals altijd van het kastje naar de muur gestuurd. Daarom dacht ik mij even te wenden tot jullie omdat hier toch meestal wel duidelijkheid ontstaat.

Ik heb al wat rondgesnuffeld met de zoekfunctie op het forum maar raak er toch nog niet echt wijs uit.

De Vespa is door de man waarvan ik hem kocht uit Italie ingevoerd. Hij heeft een RDW laten aanmaken in Nederland en heeft mij een uitvoerverklaring meegegeven en tevens ook het verkoopcontract.

Ik ben langs mijn verzekeringsagent gegaan om alles nog eens na te vragen en deze zei mij dat ik naar de douane moest gaan om het roze formulier te laten invullen en mijn PVG nummer moest aanvragen. terwijl de verkoper mij zei dat ik met de documenten die hij mij gaf voldoende zou hebben om de scooter in te schrijven.

Ik ben dan langs geweest bij een Vespa dealer om eens te horen hoe ik dit PVG nummer kan aanvragen maar die deed daar over alsof het een ramp was.

Heb ik dit PVG nummer echt nodig of is een RDW voldoende om naar het DIV te gaan? Moet ik eerst langs mijn verzekeringsagent met het roze formulier vooraleer ik mij naar het DIV begeef?

Alvast bedankt

bram

Link naar reactie

Ik heb naar Chris van op dit forum gemailt odmat ik ergens las dat hij er toch ervaring mee had. Hij heeft mij een klaar en duidelijk antwoord gegeven en ik dacht dat het misschien niet slecht was om het dan hier ook te posten. Moesten er nog andere hier passeren met hetzelfde probleem.

Als je de douane gepasseerd bent, ga je naar je verzekering. Die kleeft een sticker

op het roze formulier dat je van de douane kreeg. Dan ga je met alle documenten naar de DIV.

Je krijgt dan onmiddellijk je nummerplaat. Maak je geen zorgen over het PVG nummer.

Dit werd pas ingevoerd NA bouwjaar 1972.

Ik ga meestal naar de DIV in Kontich. Geen problemen daar als je 1A, 1B en 2 EN uitvoerdocument hebt.

Je kan ook alles opsturen naar DIV Brussel, maar dat duurt langer en in Kontich zijn ze soepel.

Dus bij deze kan deze post ook gelosten worden.

Link naar reactie

@ Netz, kun je me eens dat uitvoerdocument doorscannen, ik ga namelijk ook eentje invoeren Nederland, dan heb ik een idee hoe dat document eruit ziet.En heb ik zeker het juiste mee. Alvast bedankt.

gertpuntysenbaardtattelenetpuntbe

Link naar reactie

Voila... Alles bleek in orde te zijn. Ik ga naar de D.I.V. in Alken en daar sturen ze mij naar huis omdat de vespa blijkbaar nog door een valideringsprocedure moet.

Ik vond het echt zeer vreemd want echt iedereen die ik hierover aangesproken heb beweerde mij dat ik bij het D.I.V. kon langs gaan en zo mijn nummerplaat zou kunnen meenemen.

Oh Belgieland toch... als't maar papieren zijn... dan hebbe ze het graag.

Link naar reactie

En wat houdt die valideringsprocedure dan wel in?

Link naar reactie

Die zou nodig zijn om een gelijkvormigheidsattest te kunnen bekomen. Maar volgens de kenners op het forum hier is dit niet nodig voor voertuigen die voor 1972 zijn gebouwd.

Naar het schijnt (en dat zal ik dan maandag weten) zouden ze in Kontich hier geen probleem rond maken (omdat het ook gewoonweg niet verplicht zou zijn voor mijn vespa) maar doen ze in Alken daar wel belachelijk over.

Moraal van het verhaal : blijf weg van de DIV van Alken als uw vespa uit het buitenland komt.

Dat heeft mij dan een ganse namiddag gekost in een kot met zwetende mensen en een huilende kleine van 2 jaar. En ik da dat dan maandag nogeens doen maar dan in Kontich :-)

En ge zult zien... tegen dat ik mijn plak heb zal het wel regenen.

Link naar reactie

Ik heb alles op 1 dag geregeld. Het was een VB1T van 57. DIV gent heeft zonder morren mijn kenteken meegegeven. Ook zonder PVG nummer :-)

Thomas

Dit is een mail van DIV brussel

Beste,

De procedure die u aanhaalt is voor een gelijkvormigheidsattest te bekomen voor voertuigen die jonger zijn dan 01/01/1972. Voertuigen die ouder zijn zoals het uwe zijn niet onderworpen aan de reglementering betreffende gelijkvormigheid. U kan zich dus rechtstreeks aanbieden bij de loketten van de DIV.

Met Vriendelijke Groeten,

Thierry VANDENPLAS

Vooruitgangstraat, 56

1210 Brussel

Tel: 02/277.35.63.

Fax: 02/277.40.84.

é-mail: thierry.vandenplas@mobilit.fgov.be

moto@mobilit.fgov.be

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Douane, verzekering, DIV alles op één dag geregeld. Met de juiste papieren geen enkel probleem.

@ Netz: bedankt voor de kopie van het uitvoerdocument, had het doorgestuurd naar de verkoper om aan te tonen dat ik zo'n formulier nodig had om de scooter in België in te schrijven.

Mijn volgende project heeft nu al wel Belgische papieren, en dat is het belangrijkste.

Een tip: regel eerst alle papierwerk voor je aan restaureren begint. Een gerestaureerde scooter die je niet ingeschreven krijgt zou ook doodzonde zijn.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...