Ga naar inhoud
Vespaforum.be

VBB start niet na een jaar stilstaan


klaasv

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb eindelijk een stalling aan huis en wil nu mijn Vespa gaan halen die al een jaar bij een vriend in de garage (stil)staat.

Het is een VNB uit 1960, maar met een VBB 1MT blok. Wanneer hij langer stilgestaan heeft, start hij altijd moeilijk. Ik moest al eens eerder lang duwen voordat hij aansloeg, daarna was het nooit een probleem. Ditmaal zonder succes echter.

Af en toe slaat hij heel even aan, maar dan weer af. Bougie geeft vonkjes en is nat. Als ik de luchtfilter demonteer krijg ik wel de indruk dat er erg veel benzine door de carburateur gaat: er spettert zelfs wat uit af en toe bij een kick(niet)start. Ik dacht dat er misschien teveel mengsmering op de bodem (dus in de carb) zou zitten (blauwe rook) en heb dus eur 95 toegevoegd, hielp ook niet.

Benzine + lucht + vonkje = knallen zou ik zeggen? Misschien verzopen motor, maar waarom ploft hij dan af en toe? Een te zwak vonkje, kan dat? Met of zonder choke, volgas of niet, ik weet niet goed wat het beste is want ik weet niet wat het probleem is.

Wie heeft een idee? Alvast bedankt!

Link naar reactie

dat lijkt mij gewoon kwestie van carburator uitkuisen. Een goede maatregel is ook uw nafttank even laten leeglopen en die met wat naft uitkuisen. Na een jaar kan de olie bezinken en da kan residu nalaten.

Kijk ook ne keer na uw ontstekingsplaat, de contactpuntjes kunnen misschien aan elkaar plakken...

Link naar reactie

Ik ben begonnen met heel lang duwen, maar hij slaat dus niet echt aan.

Aan het olie bezinksel heb ik dus ook gedacht, maar intussen heb ik zoveel geduwd en geprobeerd dat ik me niet kan voorstellen dat er nog steeds enkel olie in de cilinder komt. Ik heb de benzinekraan namelijk niet op 'reserve' staan, dus pakt hij geen benzine onder uit de tank, maar iets er boven.

bougie vonkt en is nat, kan het probleem liggen aan een te zwak vonkje, weet iemand dit?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

door een scooter een jaar te laten stilstaan zakt de olie in de carbu uit en wordt een choco-achtige smurrie. deze verstopt je sproeiers. Dus carbu uitkuisen

de contactpuntjes kunnen ook geoxideert zijn

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...