Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Electrisch getint vraagje...


Speedracer

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een sixties scooter met een PX-motorblok...

Uit de stator komen 7 draden, waarvan er 3 naar de ontstekingsspoel gaan en waarvan er 4 dienen voor de rest van de elektriciteit.

Ik heb voor deze scooter een kabelboom gemaakt en gemonteerd, nu komt de vraag: Welke van de vier overgebleven draden moet ik gebruiken om stroom te leveren aan de gelijkrichter/spanningsbegrenzer die stroom levert aan de kabelboom, de witte/rode/zwarte/groene...?

Link naar reactie

bij mij komen er 5 uit, rood, groen, wit, blauw,zwart

de witte , rode , en groene gaan naar de electronic ignition unit.

je moet een groene trekken van de electronic ignition unit naar de originele rode draad ( die normaal in het kader aanwezig is of ander kleur die de vespa stil legt )

de blauwe draad is de unregulated 12v AC die gaat naar de rectifiere en vandaaruit vertrekken dan een draad regulated 12V ac en een witte naar de massa.

et gaat ier om een PX80 moter. :) aangesloten op een sprint.

Link naar reactie

Best de 2 systemen niet met elkaar vergelijken!

Ik heb thuis nog ergens een schematje liggen om je probleem op te lossen.

Zal je deze avond eens bellen/mailen.

Ik heb toch een vraagje...Als je een nieuwe kabelboom hebt gemaakt, dan moest dit probleem toch al bovengekomen zijn?

Je bouwt toch een kabelboom in functie van scooter/motor?!

Bericht bewerkt (22.08.2005 | 13:04)

Link naar reactie

uit een p125x komen er maar vier draden,

groen,

om stil te leggen + naar hoogspanningsbob.

bruin

(misschien ooit oranje) , loopt naar de accu via een zekering

geel,

naar de recitificeerder, naar 'G', uiterst rechts

grijs ,

ook naar de rectifier maar dan naar punt A

Link naar reactie

Tommeke

Begrijp ik goed dat je een PX (met 12 volt) motor ingebouwd hebt een 6volt scooter? en deze draait en je nog vier draden over hebt rood groen zwart en wit?

Leg het eens uit aan den oeden

Bericht bewerkt (23.08.2005 | 12:47)

Link naar reactie

Reneetje, 't is ondertussen opgelost door een goddelijke interventie van onze 'überproffesional' Scooterboy. Blijkt dat ik de kleuren een beetje verkeerd geraden had (oude, vuile vermolmde draadstompjes met krimpgêne derrond) en dat de kleuren rood/zwart/grijs/geel waren. Een 5-polige PX-stator voor een elektrisch schema met Batterij en pinkers.

Alex heeft me dan uitgelegd dat ik om te beginnen sowieso een 5-polige regulator moest hebben (ik ging alles sturen via een 3-polige) en heeft me dan uit de doeken gedaan welke draden waar op de regulator moesten aangesloten worden.

Alles aangesloten en hey presto, overal elentriek en felle lampjes! Blijkt dat ik mijn zelfgemaakte kabelboom direct overal goed aangesloten had (glundert van trots) en dat ik enkel twee draadjes moest bijleggen van de motor naar de regulator...

Moet ik nu enkel nog ergens een 12v gelijkstroom toeter zoeken die dezelfde afmetingen heeft als een GS-toeter zodat ik deze kan aansluiten...

En ik wilde jou nog nie te veel ambeteren daar je nog in rehabilitatie bent van je laatste scootercross-avonturen...

Hoe is't er trouwens nog mee?

Link naar reactie

Ja Tommeke, Hier op het forum lees je veel antwoorden van atoomgeleerden, soms van Vespa-specialisten.

Graag lees ik de antwoorden van Alex. Deze zullen waarschijnlijk dikwijls juist zijn, niettenstaande hij ook niet precies weet wat het eigenlijke probleem is.

We zijn wel nazaten van Hendrik Conscience maar zijn schrijfkunst hebben wij niet geerfd. Vandaar dat de omschrijving van de fout, door de meester soms verkeerd begrepen wordt.

Een beetje zeem aan zijn baard smeren kon nooit kwaad. Begrijp je?

Ik kan mijn arm al beter bewegen. Koffie drinken met de rechtse lukt nog niet, champagne wel!!

De zon schijnt momenteel te Oostende

Groetjes René

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...