pascal Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 op het forum van de haagse vespa club het volgende gevonden : Inderdaad NOOIT afremmen op de motor bij een Vespa, noodsituaties uitgezonderd (of je moet gescheide smering hebben dan kan het geen kwaad). Motor van een vespa haalt de smering voor de cilinder uit de 2-takt benzine. Als je gasschuif dicht is krijgt je cilinder dus ook geen olie meer en kan die snel warm lopen. Daarom op de snelweg ook niet vlak achter vrachtwagens gaan hangen met volle snelheid en je gashendel bijna dicht, idem voor tunnels. ik heb de voorbije Vlaamse Ardennen rit eerlijk gezegd altijd op de motor geremd, in combinatie met de gewone remmen. was dus verkeerd bezig of niet ? Link naar reactie
stanman Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Ik denk dat je daar niet te zwaar aan moet tillen. Link naar reactie
belfastjohn Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Don't listen to that shite! if you try to brake on a vespa with your clutch in when its wet you will be sliding up the road on your arse! Always engine brake, its safer. Just not when you are going down very long hills. (there are none in vlaanderen) Link naar reactie
christophe Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 John, come and see at the flemish ardennen. There a very long hills down Link naar reactie
tattooderek Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 hummm... ..you need to brake on the engine,because brakes on vespas are **** anyways...hehehe maar goed,op het vlak van tunnels en vrachtwagens heeft die persoon wel gelijk,maar op het vlaj van remmen is het vewaarloosbaar,het is inderdaad zelfs beter van te remmen op de motor om betere controle te krijgen Link naar reactie
belfastjohn Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Yes, around Ronse there are some lovely hills, but i'll still be engine braking! Link naar reactie
Koala2 Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Zelfs met de gasschuif dicht krijgt de motor nog steeds de nodige brandstof mengeling om op 'ralenti' de draaien en gaat hij dus niet echt zonder enige smering zitten. Bij een afdaling van bvb de Mont Ventoux zou dat probs kunnen geven. Het uitzonderlijke zit dus eerder in lange afdalingen met een steile helling waar je motor te droog zou kunnen gaan lopen als hij constant hoge toeren draait zonder de normaal overeenkomstige hoeveelheid smering mee te krijgen. Zorg dan dat je genoeg afremt om bij elke haarspeldbocht weer wat bijgas te kunnen geven. Wat evenzeer geldt is dat een hoge, steile berg afrijden enkel op je remmen maakt dat je na een tijdje gƩƩn remmen meer hebt zoals dat voor elk gemotoriseerd voertuig waar is, tenzij misschien met keramische remschijven ??? maar ik ken gƩƩn Vespa die daarmee uitgerust is. Zeker met die old-timers waar enkel van die blikken dozen in zitten die er uit zien als een trommelrem maar die zelf echt niet weten dat ze daarvoor dienen. (Wat zou de auteur bedoelen met 'gescheiden smering' ? Als het VRO is helpt dat geen zier want de hoeveelheid meegenomen olie hangt dan toch af van het benzinedebiet; als het om 4-takt gaat is er uiteraard gƩƩn probleem mogelijk). Link naar reactie
T5Scooterboy Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Het berichtje is inderdaad wel een beetje overdreven. Voor bochten kun je dus wel op de motor afremmen. Alleen (zoals al gezegd) niet teveel doen bij lange afdalingen. Denk aan de Alpen e.d. O ja, ik had het zelf geschreven... Link naar reactie
Ex-scooterboy Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Ik heb vroeger werkelijk uren achter vrachtwagens gereden (zou ik nu niet meer doen) met de gas ongeveer dicht en ben nooit vastgelopen. Met de montage van kits daarentegen... Link naar reactie
Piston Geplaatst: 4 augustus 2005 Delen Geplaatst: 4 augustus 2005 Ik ben twee weken terug van de Ventoux en mijn manier om te remmen tijdens de afdaling van de berg is stevig gas bijgeven tussen de bochten en dan diep in de disc-voorrem gaan tot die beneden een beetje rood uitstraalt. Ik heb niet op de motor geremd en niet op de achterrem (die wou ik sparen om 1100km terug naar huis te rijden) Zot zijn doe gene zeer Link naar reactie
TinCan Geplaatst: 4 augustus 2005 Delen Geplaatst: 4 augustus 2005 Remmen op de motor is in feite nooit goed voor de motor zelf, of het over een vespa of een zware mercedes gaat. De smering is sowieso veel minder terwijl de belasting (en toeren) zeer hoog is. Het geeft alleen herbruikbare "energie" vrij (bijv in de vorm van remkracht). Soms is het noodzakelijk, vooral in bergachtig gebied, anders "verglazen" de remschoenen door de hitte. Link naar reactie
belfastjohn Geplaatst: 5 augustus 2005 Delen Geplaatst: 5 augustus 2005 zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Link naar reactie
TiKi Geplaatst: 5 augustus 2005 Delen Geplaatst: 5 augustus 2005 Hit the brakes John!! You're zzzzzzzzzzzz-ing! Link naar reactie
Peelke Geplaatst: 5 augustus 2005 Delen Geplaatst: 5 augustus 2005 seg watjes, wie heeft het hier over remmen? Gaaas geve dedju!!! ) (*knipoog natuurlijk*) Peelke Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.