Ga naar inhoud
Vespaforum.be

op de motor remmen


pascal

Aanbevolen berichten

op het forum van de haagse vespa club het volgende gevonden :

Inderdaad NOOIT afremmen op de motor bij een Vespa, noodsituaties uitgezonderd (of je moet gescheide smering hebben dan kan het geen kwaad). Motor van een vespa haalt de smering voor de cilinder uit de 2-takt benzine. Als je gasschuif dicht is krijgt je cilinder dus ook geen olie meer en kan die snel warm lopen. Daarom op de snelweg ook niet vlak achter vrachtwagens gaan hangen met volle snelheid en je gashendel bijna dicht, idem voor tunnels.

ik heb de voorbije Vlaamse Ardennen rit eerlijk gezegd altijd op de motor geremd, in combinatie met de gewone remmen.

was dus verkeerd bezig of niet ?

Link naar reactie

Don't listen to that shite! if you try to brake on a vespa with your clutch in when its wet you will be sliding up the road on your arse!

Always engine brake, its safer.

Just not when you are going down very long hills. (there are none in vlaanderen)

Link naar reactie

hummm... ..you need to brake on the engine,because brakes on vespas are **** anyways...hehehe

maar goed,op het vlak van tunnels en vrachtwagens heeft die persoon wel gelijk,maar op het vlaj van remmen is het vewaarloosbaar,het is inderdaad zelfs beter van te remmen op de motor om betere controle te krijgen

Link naar reactie

Zelfs met de gasschuif dicht krijgt de motor nog steeds de nodige brandstof mengeling om op 'ralenti' de draaien en gaat hij dus niet echt zonder enige smering zitten.

Bij een afdaling van bvb de Mont Ventoux zou dat probs kunnen geven. Het uitzonderlijke zit dus eerder in lange afdalingen met een steile helling waar je motor te droog zou kunnen gaan lopen als hij constant hoge toeren draait zonder de normaal overeenkomstige hoeveelheid smering mee te krijgen. Zorg dan dat je genoeg afremt om bij elke haarspeldbocht weer wat bijgas te kunnen geven.

Wat evenzeer geldt is dat een hoge, steile berg afrijden enkel op je remmen maakt dat je na een tijdje gƩƩn remmen meer hebt zoals dat voor elk gemotoriseerd voertuig waar is, tenzij misschien met keramische remschijven ??? maar ik ken gƩƩn Vespa die daarmee uitgerust is. Zeker met die old-timers waar enkel van die blikken dozen in zitten die er uit zien als een trommelrem maar die zelf echt niet weten dat ze daarvoor dienen.

(Wat zou de auteur bedoelen met 'gescheiden smering' ? Als het VRO is helpt dat geen zier want de hoeveelheid meegenomen olie hangt dan toch af van het benzinedebiet; als het om 4-takt gaat is er uiteraard gƩƩn probleem mogelijk).

Link naar reactie

Het berichtje is inderdaad wel een beetje overdreven. Voor bochten kun je dus wel op de motor afremmen. Alleen (zoals al gezegd) niet teveel doen bij lange afdalingen. Denk aan de Alpen e.d.

O ja, ik had het zelf geschreven...

Link naar reactie

Ik ben twee weken terug van de Ventoux en mijn manier om te remmen tijdens de afdaling van de berg is stevig gas bijgeven tussen de bochten en dan diep in de disc-voorrem gaan tot die beneden een beetje rood uitstraalt. Ik heb niet op de motor geremd en niet op de achterrem (die wou ik sparen om 1100km terug naar huis te rijden)

Zot zijn doe gene zeer

Link naar reactie

Remmen op de motor is in feite nooit goed voor de motor zelf, of het over een vespa of een zware mercedes gaat. De smering is sowieso veel minder terwijl de belasting (en toeren) zeer hoog is. Het geeft alleen herbruikbare "energie" vrij (bijv in de vorm van remkracht).

Soms is het noodzakelijk, vooral in bergachtig gebied, anders "verglazen" de remschoenen door de hitte.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...