Pallieter Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 Beste forumleden, Ben enkele jaartjes uit de vespa-branche weggeweest maar heb onlangs een P125 rijklaar gemaakt. Alles loopt prima, was het niet dat ik dagelijks (lees: bij elke nachtelijke rit) lampjes kan vervangen. Heb de kabelboom weer helemaal origineel gemaakt, heb een andere regulateur (van een recente 50 die ik nog had staan) erop gezet maar na pakweg 60 km vliegen de lampen er onherroepelijk door. Als ik spanning meet, blijft alles keurig onder de 12V. Nu moet ik wel toegeven dat ik het blokje wat heb "opgekitteld", zijn de extra toeren de oorzaak van mijn probleem en zou een 24V-lampke in de kring mijn probleem kunnen oplossen? Alvast bedankt en ongetwijfeld tot binnenkort maar dan wel ergens ten velde (lees: toog) Link naar reactie
wijlen vespista Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 heb je de koperen raakvlakken al gecontroleerd of goed tegen het lood van de lampjes aanzitten,; trillingen=vonken=hogere temperatuur=lampje kapot= 1lampje kapot in circuit= hogere spanning=rest van de lampkes kapot = ergernis en gevloek ! check het eens uit he en als je het echt niet vind kan je inderdaad best 1 24v lampje ertussen flansen Link naar reactie
josse Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 Dat tunen heeft normaliter geen invloed. Joost Link naar reactie
Ex-scooterboy Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 Kan de fout niet liggen bij die regulator van een 50cc? Link naar reactie
vespizza Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 Een 24volt lampje kan misschien helpen , maar ge kunt er ook een pot-meter(regelbare weerstand,vb.regelbaar van 0 ohm tot 1 k.ohm) tussen plaatsen.Kost u hoogstens een paar euro in een elektonica-winkel.Maar dan moet ge deze eerst nog afstellen (eenmalig). groetjes,vespizza. Link naar reactie
T5Scooterboy Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 Klinkt als een kapotte stroomverdeler (regulator). 1 lampje vervangen voor een 24v exemplaar zou bij px niets uit moeten maken voor de andere lampjes. Probeer eens een goeie stroomverdeler te scoren om de hoek (scootermarket). Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 regelbare weerstand is foefelen.het vermogen dat in de weerstand omgezet wordt in warmte is veel te groot! En daarbij.Als je regelaar/kabel ok is heb je al die foefeling van 24V lampjes en regelbare weerstand niet nodig. BTW één 24Volt lampje steken is eigenlijk super belachelijk! Link naar reactie
Ex-scooterboy Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 Uit de motor komt bij ong. 5000 toeren een 70 volt. De regulator zet het teveel aan stroom om in warmte. Heb je de stroom gemeten op een hoog toerental ? Als de stroom nooit boven de 12 volt komt is de regulator in orde. Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 2 augustus 2005 Delen Geplaatst: 2 augustus 2005 Een spanning van 70V lijkt me wel wat veel.Als je efkes uitrekend zou het opgenomen vermogen van de regulator (70V-12V)*(vermogen/12V)dwz als je een vermogen hebt van 48W is dat:58V*4A>200W en dat kan niet! Een regulator is een dynamisch iets,een weerstand niet. De SPANNINGSval die de weerstand teeweegbrengt is afhankelijk van de STROOM.Dus als je veel vraagt(remlichten, claxon,enz... ) zal de SPANNINGSval groot zijn want het opgenomen stroom is groot. Snap je? Link naar reactie
Pallieter Geplaatst: 3 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Aha, een les in de wet van ohm... da's lang geleden! Maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost. Telkens ik de stroom meet, zit hij keurig onder de 12V, dus ik ga ervan uit dat de regelaaar ok is. Kan het zijn dat het bij de spoelen achter het vliegwiel zit. Hoeveel Volt moet ik bijvooorbeeld meten aan de motor, als ik alles (behalve de ontsteking) loskoppel? Kan dat idd 70 Volt zijn of is dat minder? misschien moet ik maar eens bij de bron beginnen meten? Alvast bedankt Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 3 augustus 2005 Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Met de onbelaste openklemspanning ben je eigenlijk niks. Meet je op gelijkspanning of wisselspanning? Link naar reactie
Pallieter Geplaatst: 3 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2005 Op een vespa zonder accu heb je toch altijd wisselspanning dacht ik? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.