Ga naar inhoud
Vespaforum.be

reparatie inlaatpoort VNB


dimi trip

Aanbevolen berichten

Vraagje voor de iets gevorderde motor-reviseurs:

Mijn vnb-blok ondergaat momenteel een complete revisie, waarbij niks overgeslagen zou mogen worden. Voor één probleempje weet ik nog niet meteen een geschikte oplossing.

De inlaatpoort heeft een beetje schade, waarschijnlijk ooit veroorzaakt door een stukje piston, of iets anders dat rond heeft gehuppeld in het cartertje. Daardoor zit er een kras in die ik liever niet zou laten zitten. Daarover een paar vraagjes:

Ik heb hier een Piaggio werkplaatshandboek, voor alle vespa-modellen na 1955. Over de inlaatpoort staat (vrij vertaald) het volgende geschreven:

- Uiteraard eerst goed de lagers checken (die worden vervangen)

- 0,2 tot 0,4mm van de inlaatpoort affrezen, om een vlak oppervlak te bekomen

- Zeer grondig ontvetten, en nadien niet meer aanraken.

- "Plasticron filler type 0056 of 0061" aanbrengen, bubbels vermijden (het is twee-componenten-spul)

- Een half uur laten uitharden

- Opnieuw wegfrezen volgens de opgegeven diameters en toleranties

Heeft iemand ervaring met dit soort van reparaties? En zijn er hedendaags beschikbare middelen die dezelfde of betere eigenschappen hebben als die Plasticron? Het lijkt een soort kneedbaar aluminium, maar is niet meer te krijgen.

Ik neem aan dat als Piaggio deze oplossing zelf voorschrijft dat ze ook wel duurzaam is?

Een andere optie is om het te laten oplassen, en dan weer weg te frezen. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb een freesmachine, dus dat zou geen probleem zijn, maar kan geen alu lassen.

En als laatste, hoeveel invloed zou een kras in de inlaatpoort van zo'n motortje nu werkelijk hebben? Ik neem aan dat er bij hoge carterdruk een merkbaar verlies in vermogen zal zijn, maar zou het ook bij een vnb een merkbaar verschil maken? Ik ga liever voor betrouwbaarheid dan voor vermogen, dus als een reparatie de kans heeft na een periode te bezwijken, dan blijf ik er netjes af!

In dat geval niemand toevallig een VNB-carterhelftje liggen zonder beschadigingen? ;-)

Groetjes,

Dimitri

Link naar reactie

reedvalveke steken...

Link naar reactie

Begin met een vers, onbeschadigd carter, dat zal de gemakkelijkste oplossing zijn.

Wat wel al meermaals gedaan is met succes (maar niet door mij of iemand die ik ken) is het afsluitvlak 'heel goed' reinigen, de kras opvullen met vloeibaar metaal, en dan vlakschuren met fijn schuurpapier (korrel 1200 nat?), als de beschadiging niet te grof is heeft dit een reële kans op slagen.

Oplassen en affrezen is zeker haalbaar, maar oplassen steekt veel warmte in het aluminium en vervorming is een reëel gevaar.

En dan het affrezen.. tot op welke maat/tolerantie en hoe ga je dat meten, aan de andere kant heb je geen nauwkeurig afgewerkte referentiediameter dus je moet meten tov de boring voor het lager, maar dat lijkt me niet zo evident voor de hobbyist. Met een 3d-meetbank is dat geen probleem, maar thuis?

Link naar reactie

Geen probleem op de freesbank hier hoor, en de toleranties voor de inlaatpoort staan ook in het werkplaatshandboek, maar misschien inderdaad wel wat omslachtig.

Reedvalve zou idd ook een oplossing zijn, maar ik wil mijn vnb origineel houden. En als ik met zoiets begin stopt het daar toch niet bij ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...