Ga naar inhoud
Vespaforum.be

150GL gekocht en wat nu???


wim (150 GL)

Aanbevolen berichten

Beste Vespa-liefhebbers,

3 jaar terug heb ik in een zotte bui een Vespa 150GL van het bouwjaar 1964 gekocht bij onze noorderburen.

Het invoeren en het behalen van mijn rijbewijs heeft enige tijd geduurd. Nu zijn alle formaliteiten in orde, maar wil het ding niet meer starten. Hij is aan een behoorlijke onderhoudsbeurt toe. Zodoende ben ik eerst naar de lokale vespa-dealer toegestapt ... deze raadde me aan een nieuwe te kopen en mijn oldtimer als sierstuk in de living te plaatsen. Dat is natuurlijk niet het antwoord dat ik wou horen. Toch heb ik opgestoken dat het allemaal niet zo evident is, gezien de oude toestellen niet ontworpen zijn voor de hedendaagse loodvrije benzine.

Uiteindelijk heb ik besloten mijn 150GL volledig op te knappen en aan te passen aan de actuele omstandigheden zonder aan de traditionele look te raken. Als het moet ben ik bereid het ding volledig uit elkaar te vijzen. Het probleem is dat ik geen enkele ervaring heb bij het restaureren van voertuigen. Ik weet ook niet zo goed hoe er aan te beginnen.

Wie heeft er goede raad. Misschien kan ik beginnen bij het verzamelen van zo veel mogelijk technische gegevens zoals originele plannen en onderdelen lijsten. Ik weet bv. niet eens welke mengverhouding olie/benzine mijn scooter moet hebben.

Verder vraag ik mij ook af hoe en waar ik originele vervangstukken kan vinden of welke alternatieven er geboden worden.

Wie kan mij op stap helpen? Alle advies en info is meer dan welkom.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,

Wim

Link naar reactie

Wat is dat toch met die Vespa-dealers????!!!! Ik geloof dat ze bang zijn geworden om hun handen vuil te maken! Doeme toch.

Mijn advies (en die komt van een jongen met zeer middelmatige kennis van zaken): 1) koop het boek "How to restore and maintain your Vespa motorscooter". Die heeft mij in het begin, toen ik niemand anders met een Vespa kende, veel hulp geboden. Alles staat er netjes beschreven hoe je een Vespa de- en monteert. Koop misschien ook een onderdelenboekje van je model. Dan zie je hoe een en ander vastzit. 2) Zoek iemand die kennis van zaken heeft. Hier op het forum zitten er van alle uithoeken van het land. De grootste kenners zijn meestal de hulpvaardigste (nog eens dank u Alex om het pakketje dichtingen binnen te smijten ;-)). 3) Onderdelen vind je bij Classicscooter, Sip, en waar nog niet allemaal. Gebruik de zoekfunctie van dit forum.

Probeer zoveel mogelijk zelf en/of met de hulp van een kenner/vriend. Met 2 aan een Vespa sleutelen is soms veel plezanter... Maar laat u niet ompraten om een nieuwe te kopen.

grts,

P.

Link naar reactie

startte/reed hij toen je hem een paar jaar geleden kocht ?

zo ja, dan moet je hem niet demonteren om hem nu weer te laten starten. meer dan waarschijnlijk is door het lange stilstaan de benzine/olie vastgekoekt.

in dat geval volstaat het normaal gezien om de benzinetank los te maken, het kraantje te demonteren en dat uit te kuisen. voor de volledigheid en zekerheid nog een nieuwe boegie steken en hij zou opnieuw moeten starten.

voor het demonteren van de benzinekraan heb je wel een speciale sleutel nodig, maar eens dat gebeurd is het uitkuisen kinderspel.

verder kan je best de bekabeling vernieuwen, maar da's ook kinderspel, zelfs voor een leek. remkabels voor en achter, koppelingskabel, 2 versnellingskabels en gaskabel.

uitleg vervangen kabels vind je hier duidelijk uitgelegd : http://www.vespamaintenance.com/frame.html

meer info vind je o.a. op http://www.scooterhelp.com en

http://www.vespamaintenance.com/frame.html

Link naar reactie

Ik zeg altijd wat je niet kan kun je leren dus waarom zou die persoon het niet lukken om zijn vespa in orde te krijgen,misschien met hulp van iemand maar toch.Had ook nog nooit een vespa of andere motor gerestaureerd en moet zeggen dat mijn PX 200 er prima uit zag na de restauratie en het was een wrak toen ik hem kocht.

Link naar reactie
..maar wil het ding niet meer starten.. Als het moet ben ik bereid het ding volledig uit elkaar te vijzen...

Klassieke beginnersfout. Doe uw scooter in een garage binnen en laat enkel de motor nakijken (reviseren), of vraag dat ze zorgen dat ze deftig rijdt. Kuis de carrosserie zelf wat op, en ga er dan gewoon zoveel mogelijk mee rijden. Eens ge een paar jaar verder zijt, kunt ge dat ding eens 'restaureren' als ge er tegen dan nog goesting in hebt.

Ik vrees gewoon dat als ge haar nu uitéén gaat halen, zonder er ooit op gereden te hebben, en nog moet leren hoe een motor werkt etc., ge uw plezier al snel zult verliezen, en ze deels gedemonteerd in de garage gaat blijven staan.

Zoniet, moest ge ze volledig 'restaureren' gaat dat een scheet geld kosten, en zult ge waarschijnlijk bang zijn nadien om er nog een kras op te maken.

Ik snap dat ge nu een soort maniakale behoefte zou hebben om alles volledig tiptop in orde te hebben (zo origineel mogelijk etc etc.) vertrekkende vanuit de veronderstelling dat er dan niks meer kan gebeuren, maar neem het van me aan: er kan altijd wel iets fout gaan.

Geleerd uit eigen ervaring...

Link naar reactie

... Alleen de mooie vrouwen en mijn bomma mogen Pietertje zeggen. Kweetnie welke van de 2 Vespista is...?

Soit, met een boek gebruiken is niets mis mee, dacht ik. Ik heb er alleszins veel uit geleerd. Dus als je er niets van kent, moet je er ook niet van blijven. Een Vespa is 90% mechniek, met andere woorden: tandwielen, vijzen, moertjes en wat nog allemaal. Wat je uit mekaar kan halen, kan je ook terug in mekaar steken en een boek is soms echt handig daarbij. De 10% elektriek vind ik persoonlijk andere koek en dat kan je best aan een ervaren gebruiker overlaten.

Wees gerust, die GL zal wel weer rijden...

grts,

P.

Link naar reactie

Wim,

Als ge er niks van kent blijf er dab beter af. Beste is eens raad te vragen aan andere scooteristen die wa sleutel ervaring hebben of ga eens langs bij scootermarket, het zou zonde zijn als ge den boel naar de kl helpt, ni slecht bedoelt.

Link naar reactie

beste (voor)naamgenoot,

ik zou zeker enkele boeken kopen, ("how to restore..."en die van haynes hoe noemt die weer..)

en dan op het gemakske der aan beginnen, je kan altijd nog raad vragen hier op 't forum...

om een Vespa te doen draaien heb je nodig:

verse 2takt benzine (2procent semi synt. olie)

gefilterde lucht( in de juiste verhouding)

een zekere compressie

en vooral een vonk, op het (ongeveer) juiste moment!

den uitlaat mag ook niet toe gekoekt zijn .

een beetje geluk?

mijn gedacht? ververs eerst uw benzine, kuis uw bougie en luchtfilter en miss. uw carburator, oja doe nieuwe olie in uw carter, en zie ook eens uw contact puntjes na(de condensator geeft ook nogal eens problemen).

veel knutsel genot!

Link naar reactie

Als je er niks van kent en dit jaar nog wilt rijden: motor laten reviseren op één van de gekende adressen. Het kost een duit, maar dan heb je tenminste een motor die goed staat. Het frame later 'ns doen. Eerst motor, ophanging, kabels en elentriek... en rijden maar !

Link naar reactie

Toen ik een oldtimer zocht heb ik ook eens naar een Piaggio dealer uit het Antwerpse gebeld die zei dat oude Vespa's niet op loodvrij konden en altijd kapot gingen.

Ik heb ondertussen toch al heel wat naftbakken loodvrij opgrereden en hij doet het nog altijd perfect dus daar zou ik toch niks van geloven.

Link naar reactie

tochwel amigo,

de bourages die op de krukas zitten bij pre loodvrije motoren zijn van een bepaald soort rubber dat verhard waardoor zij gaan fitten met alle gevolgen vandien (deze zijn zwart van kleur)

en de nieuwere generatie (blauw of bruin) hebben dit probleem niet...

informeer u maar eens bij o.a. SKF voor je iemand door het slijk trekt en/of jezelf belachelijk maakt !

Link naar reactie

1 hier worden dealers aangevallen die het bij rechte eind hebben !

2 ik wind mij op in weekendprutsers die denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben !

3 mag ik ook een mening hebben?!

4 mogen bepaalde dealers misschien ZELF beslissen waaraan ze werken of niet ? dit is hun professionele activiteit waarvan ze moeten leven en niet een bezigheid om gratis (want anders bent ge een afzuiper!) iedereen op comando te plezieren !

En ja de Guy is toevallig mijne maat die inderdaad al eens zijn geduld verliest met al dat gezaag ! Een goede mechanieker die moet niet sympathiek zijn voor iedereen maar zijn vak kennen en dat kent hij !

Op dit forum is het blijkbaar een sport geworden om dealers af te kraken en dan verschieten jullie ervan dat deze er niet om staan te springen om jullie voor een appel en een ei voort te helpen...

vandaar mijn ergernis...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...