maaike Geplaatst: 30 maart 2008 Delen Geplaatst: 30 maart 2008 Hoe moet een GTS 125 roderen? Heb op forum al veel info gevonden, maar niets specifiek over GTS 125. Zelfde aanpak als GTS 250 of helemaal niet? Volgens dealer niet boven 60km/u tot aan 500 km, dus daar hou ik me alvast aan. Nog andere zaken om rekening mee te houden? Alvast bedankt voor eventuele reacties. Link naar reactie
jurgen Geplaatst: 30 maart 2008 Delen Geplaatst: 30 maart 2008 Als ik mij niet vergis, staat dat netjes in het instructieboekje dat je kreeg bij aankoop. En voor de rest: zelfde aanpak als 250. Link naar reactie
maaike Geplaatst: 30 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 maart 2008 Ok, zou ik beter eens nakijken. bedankt Link naar reactie
K0EN Geplaatst: 30 maart 2008 Delen Geplaatst: 30 maart 2008 - niet meer dan 75 % van de max. snelheid benutten gedurende de eerste 1000 km - gedurende de rodageperiode best 98 % octaangehalte tanken - niet te lang aan eenzelfde snelheid rijden ... En het instructieboekje beschrijft inderdaad exact hoe de rodage uitgevoerd dient te worden ... Succes ermee! Link naar reactie
kirstenGTS Geplaatst: 5 april 2008 Delen Geplaatst: 5 april 2008 Werd mij aangeraden om eerste 1000km 60/uur te rijden. Eerste 500 geen probleem, dan begint het wel de keel uit te hangen. Je mag tot 80%van vermogen van uw motor gebruiken die eerste 1000. Af en toe wanneer je brug ofzo oprijdt moet je hem eens volledig opentrekken. In afdalen terug voor zorgen dat motor niet te hoog in toeren gaat. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je kilometerteller toch een kleine 10km/uur bedriegt.Je rijdt dus trager dan dat je kilometerteller aangeeft. Maximumsnelheid in boekje is 102. Ik ondertussen uit rodage en op kilometerteller 120 gehaald. Had wel wind mee hihi. Wat vespa dealer me zei is dat een slechte rodage enkel tot een hoger olieverbruik leidt. Nu draag maar zorg voor je vepatje en geniet ervan, doe ik ook Link naar reactie
Il Paperino Geplaatst: 5 april 2008 Delen Geplaatst: 5 april 2008 Mijne gtv 250 is ook nog even in rodage, wel mocht ik gewoon 95 tanken, waarom is 98 beter ? Geeft dit een betere smering of verbranding ? Link naar reactie
MOOSE Geplaatst: 5 april 2008 Delen Geplaatst: 5 april 2008 Mijne gtv 250 is ook nog even in rodage, wel mocht ik gewoon 95 tanken, waarom is 98 beter ? Geeft dit een betere smering of verbranding ? Awel, dat vraag ik mij nu ook af zie, waarom 98 tanken als 95 ook goed is volgens enkelen, maar waarom maken ze dan 98 ?? Hoe zit dat nu feitelijk ??? Link naar reactie
Ph. Geplaatst: 7 april 2008 Delen Geplaatst: 7 april 2008 In het boekje staat 'minimaal 95' dus ik leid hieruit af dat de 98 beter is. Waarom is een vraag voor de specialisten,zou het ook niet weten. Link naar reactie
mgent Geplaatst: 7 april 2008 Delen Geplaatst: 7 april 2008 Omdat een Gts en een Gtv een Injectiemotor hebben, kunnen die zeker een 98 octaan gebruiken. 98 heeft dus een hogere klopvastheid dan 95 en dus ook meer vermogen . Link naar reactie
MOOSE Geplaatst: 7 april 2008 Delen Geplaatst: 7 april 2008 @ MGENT : Dank U wel, zal voortaan 98 tanken dan ben ik zeker !! Link naar reactie
Teckel1962 Geplaatst: 7 april 2008 Delen Geplaatst: 7 april 2008 MGENT, een GTS125 heeft toch geen injectie??? Alleen de GTS250 dacht ik...of niet? Omdat een Gts en een Gtv een Injectiemotor hebben, kunnen die zeker een 98 octaan gebruiken. 98 heeft dus een hogere klopvastheid dan 95 en dus ook meer vermogen . Link naar reactie
Bulldog Geplaatst: 8 april 2008 Delen Geplaatst: 8 april 2008 In het boekje staat 'minimaal 95' dus ik leid hieruit af dat de 98 beter is.Waarom is een vraag voor de specialisten,zou het ook niet weten. Bij hoge compressie (getunede motoren, turbomotoren en voor een deel injectiemotoren) bestaat de kans dat het benzinemengsel in de cylinder spontaan ontbrandt, voor het moment dat de bougie een vonk geeft. Dit wordt 'kloppen' of 'pingelen' genoemd. Om dit tegen te gaan wordt octaan (en vroeger lood) aan de benzine toegevoegd. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kloppen Er lijkt me niet echt een reden om 98 te tanken met uw GTS, tenzij je constant zwaar doortrekt en lang in hoge toeren rijdt. Moest ge uw motor daarmee onregelmatig horen draaien kunt ge best 98 tanken (het zou me verbazen). In mijn PX tank ik altijd 95, in mijn auto (injectie en rijden 'lijk ne zot') 98. Link naar reactie
Il Paperino Geplaatst: 8 april 2008 Delen Geplaatst: 8 april 2008 Het vermogen is niet erg, heeft zo al vermogen genoeg, enkel dat pingelen schrikt me wat af... heb dat wel niet echt voor denk ik, hoor nikske speciaals... kan dit pingelen of kloppen kwaad voor de motor ? Link naar reactie
Bulldog Geplaatst: 8 april 2008 Delen Geplaatst: 8 april 2008 Als ge'm nie hoort pingelen pingelt 'm nie. 98 kan absoluut geen kwaad, 't is alleen weggegooid geld vind ik. Link naar reactie
Teckel1962 Geplaatst: 8 april 2008 Delen Geplaatst: 8 april 2008 Maaike, ik heb een tijdje geleden ook eens mijn gedacht gegeven over de rodage. (mijn strot werd werd toen wel afgebeten door een zekere René, niet die van het Café) Ik blijf er bij: roderen is je scooter gewoon in gebruik nemen zonder extreme belasting. Lekker snorren op een zéér gevarieerd parkoer is de boodschap. ('t stad lijkt me nog het beste) Vanaf 1000 km kan je er al eens een ruk aan geven. Ik heb het ook zo gedaan met mijn GTS125 en die rijdt na één jaar echt vinnig zonder een lek olie te gebruiken. Veel plezier...Vespa rules! Hoe moet een GTS 125 roderen? Heb op forum al veel info gevonden, maar niets specifiek over GTS 125. Zelfde aanpak als GTS 250 of helemaal niet? Volgens dealer niet boven 60km/u tot aan 500 km, dus daar hou ik me alvast aan. Nog andere zaken om rekening mee te houden? Alvast bedankt voor eventuele reacties. Link naar reactie
maaike Geplaatst: 9 april 2008 Auteur Delen Geplaatst: 9 april 2008 Bedankt voor de interessante tips! Alleen, ben nu net over de 500 km en dat duurt zo tergend lang vooraleer ge eens wat vlotter kunt gaan rijden (nog eens 500 km). Rij dagelijks met de vespa naar het werk langs een steenweg en voel me met mijn 60 km/u wel aan de kant geduwd door de haastige autobestuurders. Als ik te links rij, krijg ik nogal heftige reacties tegen. Gezien de afstanden ook niet al te lang mogen zijn, kunt ge ook niet zo eens op een zonnige dag op 't gemak wat kilometerkes rijden. Nu ja, geduld is een goeie deugd zeker? Link naar reactie
Bulldog Geplaatst: 9 april 2008 Delen Geplaatst: 9 april 2008 Ge zijt al halfweg he. Nog even doorbijten. Link naar reactie
supervespa Geplaatst: 9 april 2008 Delen Geplaatst: 9 april 2008 Gezien de afstanden ook niet al te lang mogen zijn, kunt ge ook niet zo eens op een zonnige dag op 't gemak wat kilometerkes rijden. ... ge moet dat ook niet overdrijven hé ... als't goe weer is, rij dan eens een goei 60 km, drinkt ne goeie Leffe of twee (maar geen drie hé!), en bol dan rustig terug. Dan heb je er 120km op staan, en is perfect doenbaar zenne... Link naar reactie
Ph. Geplaatst: 9 april 2008 Delen Geplaatst: 9 april 2008 Gewoon 80 rijden,je belast de motor niet en je gaat vlot met het verkeer mee Link naar reactie
dommel Geplaatst: 8 juli 2009 Delen Geplaatst: 8 juli 2009 Ben momenteel ook volop bezig mijne nuve GTS Super 125i.e. te roderen ... van zodra ie "warm" staat, ga ik toch ook regelmatig naar de 80 (op de teller) hoor ! Rustig optrekken tot die snelheid, niets overhaast maar toch op snelheid ... Ik erger me niet echt aan dat "roderen" ... kwestie van m'n wesp te leren kennen ... Trouwens 'k heb m'n wespje sinds zaterdag en er staan vandaag al 405 km op ... roderen zal op deze manier amper 2 weken duren !! Link naar reactie
sigmund Geplaatst: 8 juli 2009 Delen Geplaatst: 8 juli 2009 roderen is voor janetten Link naar reactie
vesparade Geplaatst: 9 juli 2009 Delen Geplaatst: 9 juli 2009 en niet roderen voor ezels Link naar reactie
Flatsix6 Geplaatst: 9 juli 2009 Delen Geplaatst: 9 juli 2009 Hallo, Ik ben nu aan het proberen mijn 2de Vespa (125 Super GTS) aan het roderen, maar ben spijtig genoeg nog niet verder geraakt dan 50 km omwille van een voorlopig onduidelijk technisch probleem. (zie draadje Eerste ritten met Vespa 125 GTS Super) Mijn allereertse Vespa, zijnde 125 GTS, die ik aan een forumlid pas heb verkocht, heb ik wel ingereden. De eerste 500 km ben ik niet over de 75 km/h gegeaan en heb nooit de gas volledig opengetrokken. Tussen 500 - 950 km tempo beetje bij beetje opgedreven tot 80 km/h en na eerste onderhoudsbeurt nog iets vlotter doorgereden. Uw motor geeft na 1000 km nog steeds niet het beste van wat er uit te halen valt. doe er dan nog maar enkele 1000 kms bij. Wat betreft olieverbruik. Iedere motor (zowel auto, brommer, Vesp, baanmoto) verbruikt olie. Een motor die geen olie verbruikt is abnormaal. Na mijn eerste 900 km was mijn oliepeil tot half gedaald, maar naarmate de km's vorderen, neemt ook uw olieverbruik af. By the way, ik tank enkel Shell V Power 98 Octaan. Vriendelijke groeten, Flatsix6 Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 10 juli 2009 Delen Geplaatst: 10 juli 2009 Ik tank Total Excellium 98 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.