Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraagje ivm motorrijbewijs


Stijn125

Aanbevolen berichten

Ik vond hier nog niets van terug en ik heb ook mijn licht nog niet opgestoken bij het examencentrum.

Maar misschien zijn er wel mensen hier op het forum met ervaring.

Mag je, je motorexamen doen met een vespa?

Zo ja vanaf hoeveel cc?

Het is immers anders schakelen met een handversnelling dan met een voetversnelling.

Ik heb zelf een 125cc maar wil iets zwaarders om in de toekomst een site-car te kunnen instaleren.

Dus het is niet mijn bedoeling om ooit met een motor met voetversnelling te kunnen rijden.

Of het nu een 200cc of een GTV of een GTS is, voor allen heb ik geen voetversnelling nodig.

Mocht er iemand hier iets meer over weten.

Laat maar horen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

beste ,

ik heb mijn praktijk examen gedaan met mijn vespa (50), ik heb het wel over rijbewijs A3 . is vond het zelfs handig om met ene handgeschakelde brommer het exame te doen . ik heb denk ik wel andere exame oefeningen moete doen as u omdat ik examen van 50cc heb gedaan. grtz

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Examen afleggen met een Piaggio Beverly 500.

Hoe je daar dan aan moet geraken weet ik ook niet maar die heeft 29 Kw en telt dus wel.

Maar dan krijg je enkel een rijbewijs voor een automatic... en mag je dus zelf niet met een px rijden...

Groeten dries

Niks van, je krijgt gewoon het A rijbewijs. Er bestaan geen afzonderlijke rijbewijzen voor moto's met of zonder hand(of voet-)geschakelde versnellingen.De wet vereist enkel het volgende ;

"De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :

1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.

De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A ≤ 25 kW ≤ 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.

De kandidaat moet uitgerust zijn met handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook met laarzen of bottines die de enkels beschermen."

Dus, voor de min 21 jarigen : eender welke scooter met een (bvb) Piaggio 400 cc motor = exact 25 Kw en méér dan 10°0 Km/u.

Voorde 21-plussers is het een prob want de 500 cc bij Piaggio haalt maar 29 Kw en gaat zo'n 160 Km/u maar de power is dus onvoldoende. Burgmann 650 is wel sterk genoeg, Honda Silver Wing ook.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...