Ga naar inhoud
Vespaforum.be

tweede brommer zonder kenteken opvoeren


Kwafo

Aanbevolen berichten

Hallo.

Onlangs ben ik verrast door een oom van mij die nog een PK50 automaat in de schuur had staan, zonder kenteken, omdat ik zelf al schoolvervoer heb (2 brommers, waarvan een snor) en het op kenteken zetten niet echt goedkoop is leek het mij misschien een leuk idee om er een racertje van te maken voor op t circuit, vervoer zat. Zo doe ik ook meteen al wat technische ervaring op over de vespa voor als ik later een vespa motorscooter koop.

Nu is de vraag, wat kan er gedaan worden aan de PK50 automaat, een andere uitlaat zorgt vaak al voor wat vermogenswinst, maar zelf zat ik te denken aan misschien een andere cilinder (misschien zijn er ook groter carters) of anders bewerking van carter, o.a. spoelpoorten en krukas.

Ook vroeg ik mij af of het vespa frame stevig genoeg is voor het opvoeren (er zijn natuurlijk PK motor modellen maar die hebben een ander frame neem ik aan)

Zou iemand mij hier wat meer informatie over kunnen geven?

Alvast bedankt, Kwafo

Link naar reactie

maar neee dat was allemaal ironisch!!

de echte beste raad: groto vuil zoals sirjohnluke zegt!

(PS: sirjohnluke doen we fifty-fifty? :-))

nee pakt eens een fototje en zet deze hier op u profiel of in het topic (via de zoekfunctie vind je hoe je dit doet)

voor de PK vind je wel nog wat stukken, voor de automatica minder.

ik heb zelf een PK 125 S automatica en bleek dat er 2 soorten pinkerkapjes waren (misschien omdat de mijne uit italie kwam een ander type?) anyway, die van mij zijn moeilijk te vinden, die andere kun je nu nog zonder problemen bestellen. dit om een voorbeeld te geven, maar algemeen vind je wel nog stukken voor eventuele restauratie.

Link naar reactie

Serieus: de automaat is hoewel dik uit de jaren 80-90 wel zeldzaam, maar dat komt vooral doordat het nogal een kloteding is, en er zeer weinig mensen interesse in hebben.

Pin me der niet op vast, maar je kunt er dacht ik een 70-75 kit opzetten (te bestellen bij de betere Vespa onderdelen site) en er een ander uitlaatje opzetten. Een grotere carb is ook wel handig in geval van racen. Dan is het nog te hopen dat je je vario niet kapot rijdt, want die is niet (of heel moeilijk) te krijgen; zelfs Piaggio heeft de hoop opgegeven en produceert geen Automatica onderdelen meer.

edit zegt: lx125 typt duidelijk sneller dan ik :)

Al met al best een investering, die je beter in een schakelvespa kan stoppen ;)

Je kunt ook op zoek naar een PK125 Automatica blok en dat eronder drukken, als je toch alleen er mee gaat racen...

Link naar reactie

Hallo, ik heb het framenummer nog niet te pakken gekregen maar heb er wel een betere blik op geworpen

het gaat om een vespa pk50XL automatic

maar zoals ik kon zien geen electrische start, en een pedaal aan de rechterkant wat dan de kickstart was (ging ik van uit)

maar als het een zeldzame is... dan knap ik hem denk ik op (lijkt me ook super leuk om ervaring er in te krijgen, en orgineel lijkt me een vespa toch goed tot zijn recht te komen (zeker een brommodel)

is ie niet zo zeldzaam dan is dan kan ik zoals mr10 al zei misschien beter op zoek gaan naar een 125 PK blok... moet dit dan perse automatica zijn, van een schakel komen de onderdelen niet overeen?

Link naar reactie

Oké dus als ik het goed begrijp is een PK 125 S blok (die moeilijk aan is te komen) het enige blok dat in de PK 50 XL automaat past, een normaal PK50 blok bijvoorbeeld zou er niet in passen of een of ander blok

(damn anders heb ik straks niet zoveel aan die vespa en was al superblij dat ik er eindelijk een gevonden had)

Link naar reactie

een pk 125 XL blok natuurlijk ook, en gemakkellijker te vinden daar ze recenter zijn ;-)

ge kunt alles natuurlijk deronder foefelen maar zoek anders naar een PK 125 XL blok...

ge kunt ook de 50cc gans uitketelen maar als ge vlot wilt rijden ga dan voor een 125cc blokske, 50 is nog altijd 75 te weinig ;-)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Extra info, ik heb mijn website een betere snelkoppeling gegeven: www.vespaamsterdam.tk.

Wat betreft opvoeren vespa pk50 automatica; Met de volgende set up: 75 cc van Pinasco, aangepaste cylinderkop, stalen uitlaatboch, Sitoplus uitlaat, ontstekingspoel en pick-up van PX, poulie en bovenste poulie van een Vespa furry, Dellorto 16-14, en bougie met hogere warmtegraad kon de scooter makkelijk 75 km/h halen. 75 echte km, dus geen 75km/h op de teller.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...