Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Achterrem 250gts / ABS


cavalierslokeren

Aanbevolen berichten

Ik heb nu 6500 km en de vespa is net voor onderhoud binnen geweest. De achterband moet vervangen worden binnen een 1000 a 1500km, dit terloops.

Bij mijn achterrem had ik reeds de opmerking gemaakt op 3.000 km dat de een voor mij abnormaal lage remkracht had. Nu heb ik terug die melding gemaakt, remblokken zijn niet versleten kunnen nog mee doch daar is voor mij alles mee gezegd. De dealer vertelde mij dat dit een hydrolisch systeem is voor mij is dit allemaal latijn. Wat mij deze nacht bij het vertrek aan mijn werk opviel was bij het moeten stoppen aan het hekken dat ik bijna geen of geen remkracht had achteraan, mijn snelheid was laag. Mijn remhendel moet steeds bijna tot tegen het handvat getrokken worden (1 vinger tussen hendel en handvat)gisteren zat ik er tegen en had de remming was nog nihil.

Eenmaal aan het bollen had ik terug remkracht zoals voorheen dus trekken aan de hendel tor bijna 1 vinger van het handvat.

Wie (her)kent dit fenomeen ?

Link naar reactie

Ik geef grif toe mijn dealer had mij ook zonder abs geadviseerd. Aangezien mijn vorige (burgman) uitgerust was met ABS en ik ook tracht zo lang mogelijk door te rijden in winterse omstandigheden op zeer vroege (2u55/3u25) en late uren 0u30/1u)vond ik ABS een must aangezien het er was.

en werkt ook alleen maar op het achterwiel.

Uit het boekje :

Gecombinaarde rem / de remhendel rechts bedient uitsluitend de voorrem en linkerhendel zowel de voor- als achterrem.

Link naar reactie

Yep, je kan, als de ABS normaal werkt, niet op je achterrem alleen remmen om hem te testen.

Het doorslaan van je hendels zou alleen mogen voorkomen bij niet draaiende motor, omdat je dan met een niet geassisteerd systeem van hydraulische remmen zit. Van zodra je motor draait heb je servo (of je zou hem moeten hebben) maar niet volledig totdat je méér dan vier km/u gereden hebt (Eerder gaat trouwens het controlelampje van de ABS niet uit) en het hele syteem gewerkt heeft. Als je nu heel stillekes naar je tuinhek gereden bent en daar gestopt, dan had je misschien nog geen volledige remkracht nog servobekrachtiging en heb je het fenomeen dat je remhendels bijna doorslaan.

Test 1 : Wesp op pikkel, starten even laten draaien, dan linker remhendel inknijpen: je moet het toerental dan lichtjes de hoogte horen ingaan, zelfde bij rechterhendel proberen en ook daar moet hij héél licht in toeren toenemen. Als je géén wijziging in toerental hoort, of je hoort dat alleen bij je combinatierem, kan de servo naar de knoppen zijn (bij gebruik achterrem blokkeer je het achterwiel dat normaal vrij ronddraait bij ralenti. Als je het met de rem stopt krijgt de motor/koppeling weerstand en gaat de electronica wat gas bijgeven om op toeren te blijven, met enkel de voorrem kan dat niet dus daar hoor je zuiverder of de servo in werking treedt of niet het enkele feit van te remmen met de voorrem stelt de servopomp in werking en dat vraagt ook een beetje energie zodat ook daardoor de motor iets harder gaat draaien). Dan even rondrijden zodat je ABS in werking treedt (ABS lichtje moet uitgegaan zijn - je hoeft niet te rijden en remmen zodat de ABS werkelijk 'in-werking-treedt') en terug op poot zetten (ABS zal wéér uitvallen want onder de 4KM:u wordt hij uitgeschakeld).

Test 2 : Remmen zonder motor - dan starten en wéér remmen zonder gereden te hebben, dan even vooruitrijden tegen ca 5 Km/u en weer remmen je moet een duidelijk verschil in weerstand op je hendels voelen in de drie situaties.

Als dat allemaal normaal verloopt (dus je servopomp werkt) riskeert er lucht in je remleidingen te zitten. (Normaal komt die lucht naar boven dus : spiegel afdekkap eraf (caoutchouc afdekkapje draaien tot het gemakkelijk omhoog komt - er zit een lipje aan er er is een uitsparing in het plastic afdekplaatje waar die lip doorkan - schroefje aan voorkant lossen - zeskantje - met een klein allensleuteltje kan dat zonder het scherm te moeten afnemen, kapje vooraan oplichten en naar boven schuiven) en kijken of je de remvloeistiof nog wel ziet staan in het kijkglaasje - sterke pillamp bijhalen want anders zie je niks in dat glaasje! zoniet : terug naar de dealer: hij moet bijvullen. Het kan evenwel ook dat de lucht elders in het circuit zit zodat je bovenaan toch een normaal niveau waarneemt, maar wattige remmen, met servo, zullen meestal door lucht in de leiding veroorzaakt worden.

Slijtage van de remplakketje achteraan lijkt me nogal terk, ten eerste werkt het systeem met automatische correctie van de zuigerstangetjes, dus dikteverlies van het plakketje wordt gecompenseerd, ten tweede werkt het systeem met 2/3e - 1/3 krachtverdeling op voor- en achterrem zodat je normaal eerder de plakketjes vooraan zal verslijten.

Link naar reactie
Denk dat er niet velen dit zullen herkennen, aangezien je een abs systeem hebt. Het is ook de enige vespa waar dit op staat, en werkt ook alleen maar op het achterwiel. WIj hebben de onze zonder abs genomen, ook op aanraden van de dealer.

't is net omgekeerd : er zit alleen ABS op het voorwiel. Je ziet trouwens de extra-schijf met al die gaatekes is goed zitten op het voorwiel en dat schijfke, met het bijbehorende voelertje, is de snelheidcontroleur die het ABS blokje vertelt wanneer je voorwiel trager gaat draaien dan volgens je snelheid normaal is en hij dus de rem moet lossen.

De ABS werkt trouwens héél goed en heeft niet dat schok-schok-schok effect van de klassieke ABS zoals ik dat op mijn auto's ken omdat het systeem ingrijpt alvorens het wiel echt volledig geblokkeerd is en er dus geen schuif-momenten zijn.

Op het achterwiel van de GTS hebben we enkel een normale servorem.

In perfect werkende omstandigheden werkt de linkerhendel zoals onze Cavalier al meldde, op beide remschijven met een krachtverdeling 2/3e + ABS vooraan, 1/3e zonder ABS achteraan. Rechtse hendel is altijd enkel voorwiel met ABS.

ALs het ABS-systeem stuk gaat, hebbe we gewoon twee afzonderlijke hydraulische servoremmen (Links dus géén combinatie meer op beide schijven). Als de servo ook nog uitvalt dan zitten we in de miserie want met de handdruk kan je bijna niet remmen. Dat is het ogenblik waarop de parachute die in je rugzak zit moet opengetrokken worden.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 5 jaren later...

Ik ben heeeeeel tevreden over mijn ABS. Zouden ze moeten verplichten op elk voertuig om zo slippartijen te voorkomen. wie kan er zich nog een auto voorstellen zonder?????? En die hebben dan nog 4 wielen.

Wanneer komt er endelijk ABS op den 300cc????

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...