Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hoge toeren bij stilstaan maar niet als ik dan de koppeling


maurice

Aanbevolen berichten

Vandaag wegrijden, zeer warm weer. Stoppen aan lichten. Machien draait veel te hoge toeren. Ik denk: snikheet, de carburateur moet wellicht worden afgesteld.

Maar wat ik niet snap: als ik dan zo stil sta te staan (in neutraal), en ik trek de koppelingshendel in, dan zakt het toerental naar normaal.

Nu begrijp ik helemaal niet hoe de koppeling enige invloed zou kunnen hebben op het toerental.

Iemand enig goed idee ?

Link naar reactie

Als ik een gokje mag wagen denk ik dat het te maken heeft met de oliekeerring van de krukas aan koppelingszijde. Deze is misschien iets lek waardoor de krukasruimte valse lucht gaat aanzuigen. Als je de koppeling intrekt neemt de krukas in de lengterichting een iets andere positie in (slechts een fractie) waardoor het lek minder of weg is en het toerental wordt weer normaal. De koppeling van de vespa zit namelijk direct gemonteerd op de krukas. Een manier om de oliekeerring te testen op lekken is bij een draaiende motor het carter onder druk zetten door er in te blazen en de druk proberen vast te houden. Als het toerental de hoogte in gaat is de oliekeerring lek. Dit heb ik eens gelezen op een tomos-site. Je zou dan wel ergens op je carter een slang (lekvrij) moeten aansluiten om druk op te zetten, bijvoorbeeld op de opening van de vulplug.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

dan moet je ook de carterontluchter dicht maken...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...