Ga naar inhoud
Vespaforum.be

'k zie geen Vespa's op de autostrade... ??!!


brilk

Aanbevolen berichten

Dag beste mensen,

Fijn dat dit leuk forum bestaat, heb er al veel in gebladerd als would be Wesp eigenaar.

Ik droom nl ervan rond te snorren op een ietwat zwaarder model, de GTS of de GTV.

Moeilijke keuze waarbij jullie mij best mij mogen adviseren. ;-)

Toch een opmerking, ik zie ze helemaal niet op mijn dagelijke rit op de E19!

Ik zou dit leuke ding nl ook willen gebruiken om van tijd bij mooi weer het file verkeer te verschalken.

Beste forum, HOW COME... ?

Veiligheid toch niet oké dan..

Geen goed idee om dit argument op te nemen in het lastenboek van mijn aankoop ?

Ik zou het in eerste instantie gebruiken om met partner achteraan, van en naar het stad te cruisen; snel doorheen het drukke over volle verkeer even naar de fnac of cinema rijden, geen parkeerproblemen, enzo.

Misschien hoeft een 250 cc dan niet?

Graag jullie deskundige mening hierover

Sympathieke groeten

Link naar reactie

Ook hiervoor net een Gts 250 gekocht. Zeker als je wat power wil en er met twee volwassenen wil opzitten mag je dit wel hebben. Wil je nog iets meer besteden, kan je ook voor een gtv gaan. Hebben ook een scherm en kofferbak er op. Niet het elegantste, wel het comfortabelste.

Link naar reactie

ik heb geen px...dus ben ik geen janet...

ik heb een GS 150 die maar 70 rijd en daardoor niet op de autostrade durf...nu ben ik toch een janet !!!!

toeme toch...

heb het wel eens op de antwerpe ring geprobeerd maar als de vrachtwagens onrespectvol langs links en rechts rakelings voorbijsteken ... dat vond ik maar niks

Link naar reactie

Hier een 250 GTS met scherm en koffer.

Hoofdzakelijk voor woon werkverkeer, Lokeren - Gentbrugge.

De helft van de afstand wordt afgemaald op de autostrade tegen een gemiddelde snelheid op de teller van 90 a 100, zo heb ik redelijk wat reserve. In realiteit denk ik dat dit net onder de 90 ligt aan het inhalen van de vrachtwagens te zien.

Het oprijden is steeds binnendoor tot Destelbergen en daar de E17 op tot Gentbrugge, het terugrijden erop in Gentbrugge en tot Lokeren 3 dagen en 1 dag tot Beervelde.

Hiervoor heb ik met burgmans 250/400/650 gereden en deed ik hetzelfde traject. Ik moet nu zeggen dat ik meer dan 6 maand met de wesp rij en tot op heden geen minuut spijt gehad. Weet vorige week donderdag de eerste maal file gehad tussen Destelbergen en Gentbrugge en dan ja dan is de wesp meer dan een luxe, smal wendbaar en zo veel meer wat de burgmans niet waren. Zeker de laatste niet. Met de wesp tussen de file zonder probleem. Het is bijna onmogelijk om als automobilist om de deur dicht te doen om de doorgang voor de wesp te beletten. Bij de Burg 650 was het meestal net omgekeerd daar moest de deur wagewijd open staan om door te kunnen door zijn breedte. Het verbruik van mijn 250 max. 3,1 liter/100km voor het bovenvermede traject.

Link naar reactie

Ik heb nu al een paar keer de ring gedaan met mijn GTS 125 en dat valt goed mee. Ik houd me nog wat in omdat ik aan het roderen ben maar één keer heb ik hem eens open getrokken. Haal op de teller zo'n 115 en dat zonder windscherm. Heb alleen soms wel het gevoel dat ik aan het opstijgen ben.

Link naar reactie

Ring Brussel. 110/115 op de teller zonder enig probleem, dus zo'n goei 100 in "t echt (Géén camion die me voorsteekt), en verder waag ik me niet tot ik met zekerheid zal weten dat dat scherm niet gaat plooien bij hogere speed (Op da scherm staat duidelijk op dat je niet boven de 100 Km/u mag gaan, waarom staat er niet bij. Volgens de verkoper gaat het niet plooien maar riskeert de besturing instabiel te worden: hij zei gewoon hou beide handen aan je stuur en er zal niks gebeuren). Als 't nog es goed weer wordt gaat 't scherm der af en dan gaan we zien hoe hard ie kan en of de Cowboys van Modernvespa niet overdrijven.

Link naar reactie

Wauw, bedankt voor de reacties allemaal!

Geestig ook. Als ik dus niet oplet wordt ik nog aanzien vr een jannet of een latex fetishist!

Enfin, in ieder geval wordt het een 250 cc en een beetje voorzichtig op de autostrade maar..

Begin wel te twijfelen aan dat scherm, blijkbaar wordt je stuur wat instabiel en ga je vliegen als je boven de 100 gaat..

Zou een helm met visier dan ook oké zijn en is zo'n groot scherm dan toch niet zo praktisch ?

beste groetjes

Link naar reactie

Rijd ook regelmatig op de autostrade, is idd saai maar wel snel. Gewoon zien dat je je plaats inneemt op de weg. Dwz in het midden van de weg. Niet rechts zoals de meesten. Dan snijden ze je zowiezo de pas af.

Grtz...Mike.

Link naar reactie

Scherm is gewoon een absoluut comfortding, zeker bij regenweer niet te missen. behoudens de bovenkant van je helm en een beetje de schouders blijft alles droog ... behalve je bovenbenen: de regen wordt door de spleet tussen scherm en koplamp heen geperst en je hebt dus een impermeabele voorschoot nodig. (of gewoon een regenbroek aandoen natuurlijk).

Maar, je kan je scherm er op twee tellen afhalen. Het zit vast in twee bussen met caoutchouc hulzen over de asjes die je, door de schroef aan te draaien, inkort en dus doet uitzetten zodat ze moervast komen en toch flexibel zitten. Dus bij echt goed weer kan je dat scherm, als je wil doorsnorren in de wind, er weer afhalen. Duurt echt maar twee minuten zowel om het er af te halen als om het er terug op te zetten. Ik zou dan wel een integraal-helm aanbevelen voor het rijden zonder scherm. Het wind-geruis om en in een jet-helm wordt storend bij hogere snelheden. Bij normaal gebruik is 100 à 105 Km/u mijns inziens al wel snel genoeg en kan het scherm blijven staan (2). Je zit in een vacuum (1) en hebt niks last van de rijwind noch van eventuele echte wespen of ander ongedierte dat anders op je bril/helmvizier/gezicht te pletter slaat vanaf iets meer dan 55 Km per uur. En bij honderdintuur begint zo'n nietig wespje, bijtje of nachtvlinder al serieus door te knallen hoor. Dus : ... nooit het van plezier uitschreeuwen als je zonder scherm op topsnelheid komt want dan zitten die beesten meteen achter in je keel!

(1) dus, als je in costumetroispièces rondtoert, das wegsteken in hemd, 't is géén gezicht zo'n type die voorbijsnort met zijne plastron die recht naar voor steekt, richting scherm. Zorg dat je hem vanaf de tweede knoop in je hemd stopt, anders floept hij er na enkele kilometers toch nog uit.

(2) d.w.z. tot nader order, zodra iemand ons kan zeggen of dat van die max. 100 Km/u werkelijk waar is of enkel een indekking door de fabrikant tegen mogelijke accidenten die onwaarschijnlijk zijn. In principe vereisen de veiligheidsnormen dat iets wat tegen een bepaalde druk bestand moet zijn, drie maal zo sterk gemaakt wordt, dus als dat scherm die norm haalt zou het wel een stuk meer snelheid moeten kunnen verdragen (géén 300 Km/u want ik vrees dat de luchtdruk exponentieel toeneemt).

Link naar reactie

@KOALA2

zonder scherm tikt ie de 140 aan.

Ik weet niet hoe de Momo fighter zich gedraagt bij hoge snelheid maar ik heb de Momo Essenziale en dat vizier is toch iets te klein, helm heeft neiging tot liften en dus moet ik als ne Valentino "the doctor" Rossi met me bakkes oppe denkbeeldige tank gaan liggen.

Zal wel zoiets zijn van wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Link naar reactie

net terug van vakantie en blij dat ik weer kan inpikken op het forum

maak geregeld wel eens een ritje over de autostrade maar niet voor woon- werkverkeer. Met de gts (250) is dit een fluitje van een cent. Je kan vlot met het verkeer mee. Ook ik rijd met een windscherm (de kleine versie) en mijn ervaring is dat de winddruk van op je bovenlichaam toch behoorlijk wordt weggenomen. Nadeel met dit scherm is wel dat de turbulentie rond je hoofd flink toeneemt maar daar ben ik ondertussen al aan gewend. Op de autostrade draag ik wel altijd een volledig gesloten helm (integrale) omwille van voornoemde reden. Het enige dat rijden op de autostrade soms lastig maakt is de wind. Zeker aan hogere snelheid (120 km/u); de vespa begint dan toch wat over en weer te dansen wat rijden minder ontspannen maakt.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ikzelf rijd al 8 jaar Vespa, eerst ET4, nu GT200.

Telkens kocht ik een groot scherm, maar zaagde dit af op mijn gewenste formaat. Dat is geen sinecure, maar met veel geduld lukt het perfect. (wipzaagje met fijn blad, goed aftekenen en afplakken, ruim de tijd nemen en niets forceren) Nadien leg je een chroomring met ingewerkte plakkende schuimband rond de afgezaagde rand (mits gebruik van een haardroger) en het effect is wondermooi en extra nostalgisch.

Je moet echt wel de hele rand rondom hertekenen en bijzagen, dus niet enkel bovenaan aftoppen, om een mooi effect te bekomen. De juiste hoogte is van cruciaal belang : eerst met plakband afplakken en plaats nemen op de scooter => je moet bij normale rijhouding net boven de nieuwe rand de weg over pakweg 25m afstand kunnen zien.

Waarom dan niet het kleine scherm ? Te weinig bescherming

Waarom niet het grote scherm ? Te veel bescherming ;-)

Dwz je komt in een zodanig vacuum terecht dat het verbruik aanzienlijk stijgt, de topsnelheid neemt met 15 km/u af en je wordt naar het scherm gezogen. Bovendien moet je dan door het scherm turen, wat niet evident is bij regen. Ik vind het grote scherm bovendien spuuglelijk.

Met mijn aangespast scherm kijk ik net boven de rand, zit in een turbulentievrije zone en blijf relatief goed de topsnelheid van 125 km/u (op teller) houden. Het is voor mij echt geen probleem om met mijn GT200 lange tijd aan pakweg 115 km/u te blijven rijden in alle comfort (zowel jet- als integraal).

Grtn,

Patrick

Link naar reactie
ik heb geen px...dus ben ik geen janet...

ik heb een GS 150 die maar 70 rijd en daardoor niet op de autostrade durf...nu ben ik toch een janet !!!!

toeme toch...

heb het wel eens op de antwerpe ring geprobeerd maar als de vrachtwagens onrespectvol langs links en rechts rakelings voorbijsteken ... dat vond ik maar niks

Rallys waren voor janetten..

Diegene die nie durven zijn ook janetten...

Dendienen die het geprobeerd heeft maar het maar niks vond is ook een janet!

Ik heb het gedaan aan 70 op de Antwerpse ring met twee, vrachtwagens en auto's overwonnen, jubelende mensen, supporterende gepensioneerden...wel met een acma en niet met een Duitse Gs..

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...