Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wel licht, geen vonk


Tuubke

Aanbevolen berichten

Ik heb intussen een stukje van mijn probleem ontcijfert!!!

Het pinnetje dat aan het vlottertje van de carburator zou moeten vastzitten zat los.

Heb hem dus opnieuw aan de praat gekregen!!! Woehoe!

Nu sputtert hij wel nog steeds enorm en kan eigenlijk niet rijden. Hij draait mooi rond in ralenti maar van het moment dat ik wil vertrekken of gewoon gas geef begint hij te sputteren. Je merkt dat hij te weinig benzine krijgt en niet voluit in zijn toeren kan gaan...

Intussen is hij ook vollenbak beginnen knallen... Dat zou aan de ontsteking liggen...

Ik hoop dat ik vanavond even tijd heb om de bougie nog eens te controleren... Zoniet zou het aan mijn bobijn of dat ding achter het vliegwiel kunnen liggen heb ik gehoord... Hopelijk zit er gewoon vuil tussen mijn bougie!!

Link naar reactie
Je merkt dat hij te weinig benzine krijgt en niet voluit in zijn toeren kan gaan...

Intussen is hij ook vollenbak beginnen knallen... Dat zou aan de ontsteking liggen...

Te weinig benzine???

Hallo, hoor ik hier een echte kenner? een Vespaloog?

René

Link naar reactie

Goeie morgen Gert

Een CDI verslijt niet! Maar na lange tijd kan het plastiek barsten en vocht inlaten.

Buiten de elektronische onderdelen, die in principe miljoenen uren meegaan, zit er ook een transformator in waarvan de honderden meters dunne draad, door de temperatuursverschillen uitzet, krimpt en breekt.

Maar zoals ik de laatste jaren ervaar, grijpen de kopers en verkopers graag naar goedkoop materiaal. Wie maakt de spare parts ? en van waar komen ze?

Als ik buiten kijk wordt het een zonnige dag.

Deze namiddag rijdt opa op zijn scooter naar de Franse grens om een Picon au Vin Blanc te drinken. Een beetje oud en gepensioneerd zijn heeft ook zijn voordelen.

Au revoir

René

Link naar reactie

Dag René

CDI is net nieuw en komt van bij SIP. Stond er drie dagen op, en heb nu weer geen vonk op de bougie. Zaterdagavond gewoon stilgelegd, en zondag niet meer in gang te krijgen. Bougie uitgedraaid en geen vonk te zien. Kabel die van contact komt al eens afgekoppeld, maar ook geen resultaat.

Groeten

Gert

Link naar reactie

Hello again,

Bougie bleek defect te zijn. Nu heb ik deze vervangen door een NGK (vorige was Bosch), nu heb ik wel een vonk als in hem tegen het motorblok leg, maar eens in de motor wil hij niet starten. Is er een bepaald type bougie dat ideaal is voor deze Vespa?

Gert

Link naar reactie

Hier ben ik weer.

Ik heb nu ontdekt dat ik wel een vonk heb als ik de bougie tegen afdekking van het vliegwiel houd. Als ik ze tegen het motorblok zelf houd krijg ik niks. Ik heb dus geen massa op de motor. Komt deze van de batterij? Hoe kan ik dit herstellen?

Groeten

Gert

Link naar reactie

Misschien bougiekabel vervangen, goed kijken dat je bougie bij het testen goed en diep genoeg in de kop zit. Mij lijkt het een beetje een slecht contact ergens of een onderbreking in de kabel, afhankelijk van de beweging die je doet met de kabel. Als je de kabel naar achter draait om aan het deksel te proberen heb je wel contact en anders vooraan niet. Ik zou dat toch allemaal nog eens goed nakijken. Het blijft natuurlijk een internet diagnose...

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Hey mensen!

Die van mij rijdt terug!!!

Woehoe! Mijn probleem bestond er uit dat de draad voor de bougiekop volledig uitgesleten was. In begin kon ik deze nog goed aandraaien en zat deze (op het eerste zicht) nog goed maar uiteindelijk sprong de bougie gewoon uit het bougiegat wanneer ik wou starten! Dan is het natuurlijk niet meer moeilijk om een diagnose te stellen! :-)

Dus nu nieuwe cylinderkop gestoken... nieuw bougieke... en hupsakee!

Nog eens merci voor alle tips!

Greetz,

Hendrik

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hello again,

Ontsteking is ondertussen in orde (half maantje kwam los). Vastgezet met loctite, dus ontsteking is ok nu. Benzinetoevoer naar motor ook (bougie is nat als ik ze eruit draai), maar toch start hij nog steeds niet. Misschien toch eens een vakman raadplegen (of René misschien?)?

Link naar reactie

En ik heb weer spruiten! :-(

Terug hetzelfde probleem als in het begin...

Soms wel een vonk, soms geen vonk...

Heb opnieuw geprobeerd om de uiterste groen draad uit de cdi te halen,

benzine in de cylinderkop gedaan,

nieuwe bougie,

nieuwe bougiekabel,

doet het niet...

Het is wel raar dat dit de tweede keer is dat het probleem zich voordoet nadat ik ermee in de regen gereden heb.

Hoewel hij intussen vier dagen droog in de garage staat start hij nog steeds niet... dus denk ik dat dat toeval moet zijn...

@ Tuubke: dat half maantje wat bedoel je daar juist mee?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...