Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ter info : Vespa invoeren vanuit Frankrijk


Aanbevolen berichten

Hoi,

omdat er nogal veel topics gepasseerd zijn omtrent invoeren vanuit andere landen.

Onderstaand mijn ervaring (lees benodigdheden) om een vespa in te voeren vanuit Frankrijk.

Benodigde documenten :

- Carte Grise Collection of Carte Grise (beide voldoen)

- Certificat de cession (in te vullen door de verkoper in 3-voud). Kan de gedownload worden via het net.

- Certificat de non gage (ook door de verkoper te voorzien. Af te halen bij de lokale prefecture)

Met deze 3 documenten kun je dan naar de douane stappen. Deze geven je dan het document "aanvraag tot inschrijving van een voertuig" af. Men dient hiervoor wel 3 eurocent neer te tellen (om slijt van hunne stempel te bekostigen).

Met dit formulier dient men dan naar de verzekeringen te stappen. Waarna men zijn nummerplaat bij de DIV kan gaan afhalen.

That's all folks.

Christof.

Link naar reactie

Hey Christof,

bij mijn Acma was het nog iets eenvoudiger. Ik had een carte grise normale en een aankoopbewijsje. Daarmee naar de douane gestapt in Mechelen en "direct" mijn roze formulier met indrukwekkende stempels meegekregen, na inderdaad een bijdrage te betalen.

Het belangrijkste is de carte grise. Die moet er zeker bijzijn. Als de originele zoek is, kan de Franse eigenaar een Carte Grise Collection aanvragen (lijkt me een vrij soepele procedure te zijn in Frankrijk). Ik wist evenwel niet of deze Carte Grise Collection voor de douane evenveel betekende als de originele Carte Grise. Blijkbaar wel dus...

Groeten en merci voor de uitleg.

Kurt

Link naar reactie

Inderdaad een Carte Grise De Collection is voldoende.

Had hiervoor eerst naar Brussel gebeld (waar ze zeiden dat een Carte Grise Collection volstond) en bij de douane hier in Halle hebben ze niets gezegd.

En, inderdaad Kurt, het voordeel van een Carte Grise De Collection is dat deze in Frankrijk voor een kleine 50 Eur gemakkelijk aan te maken is.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hey,

Ik ben tamelijk toevallig in het Vespa wereldje terechtgekomen.

Mijn broer woont namelijk in Frankrijk en kocht een oud huis met in een schuur een Vespa van '90. Uiteraard zonder papieren...

Wanneer ik bij de invoerder in België informeer zegt die dat dit type nooit gehomologeerd is geweest in België en dat ik verder bij DIV in Brussel terecht moet.

Ik stel mezelf de vraag wanneer ik nu (ik veronderstel via de invoerder in Frankrijk?) de carte grise bekom in Frankrijk zoals jullie hierboven beschrijven of ik dan alsnog geen problemen ga hebben om de inschrijving te doen omdat dit type nooit gehomologeerd is geweest in België?

Het gaat hem om een V5P2T*0011****

Ik heb ondertussen ook naar DIV een mail gestuurd met de vraag wat ik officieel best doe om de inschrijving rond te krijgen. Afwachten wat zij zeggen.

Thx!

Link naar reactie

@MrCash: Het is geen goed idee om volledige serienrs publiek te posten op het forum. Verander de 4 of 5 laatste cijfers door sterretjes. Als iemand je wil helpen kan je het nr altijd mailen, als dat al nodig moest zijn.

Succes met DIV!

Groeten,

Peter.

ps: graag wat info in je profiel. Txs!

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Allemaal goed en wel MAAR

-ik heb een roze formulier laten invullen bij de douane en dit aan mijn verzekeringsagent gegeven. Hij daarmee naar DIV gent.

Nu komt hij met het hele pakje terug bij mij en zegt dat hij het originele inschrijvingsbewijs moet hebben. Geen probleem, hij had het vergeten mee te nemen.

Maar wat hij nog nodig heeft is een gelijkvormigheidsattest. Ik heb dat helemaal niet.

Is het niet zo dat het originele inschrijvingsbewijs uit Frankrijk ook geldt als gelijkvormigheidsattest?

In elk geval moet ik de nummers invullen op het roze papier in vak R5 en R7

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...