Ga naar inhoud
Vespaforum.be

tweetakt getokkel


bolderik

Aanbevolen berichten

Getokkel van een tweetakt? Voor de “kenners” heet dat gepruttel.

Niettegenstaande getokkel uit een muziekinstrument komt.

Getokkel of gepruttel de Kyoto-norm zullen we er niet mee halen.

Zeg Paul hebt ge nog niet gevonden hoe ge uw profiel moet invullen, of hebt ge reden om dat niet te doen?

Groetjes uit Oostende. We krijgen opnieuw zomerweer vandaag.

René

Link naar reactie

Rene,

Wat betreft de Kyoto-norm, laten we verstandig en dus verantwoord op onze Vespa's rijden. Een leuke tocht maken is ok. Maar om een boodschap om de hoek nemen we toch de fiets ?

Inderdaad weer zomerweer vandaag, maar van mij mag het zo langzamerhand wel eens gaan regenen. Mijn tuin ligt er te droog bij.

Kijk naar mijn profiel, heb ik zojuist ingevuld.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

@Dries9260: Een vespa stoot inderdaad redelijk weinig uitlaatgas uit, maar aangezien het om een tweetakt gaat, bevat het uitlaatgas een enorme hoeveelheid CO's (onvolledige verbranding van de olie) en NOx-en uit.

Of je het nu wil of niet, de tweetakt-benzinemotor sterft binnenkort uit. Langs de andere kant biedt 2-takt heel veel mogelijkheden ivm alternatieve brandstoffen.

Begin dus alvast allemaal suikerriet in uw tuin te planten, uw vespa zal er wel bij varen.

Link naar reactie

voor kettingzagen hebben ze ook zoon brandstof die door de wereld gaat onder de naam aspe en aangezien dit ook tweetakt is maar met een aanzienlijk prijskaartje maar zonder milieu geen toekomst voor degene die willen proberen die handel ;-)

Link naar reactie

Wat betreft CO2 uitstoot doet mijn PX150 model 2007 het zo gek nog niet denk ik. Het motortje is voorzien van een katalysator. Als ik mijn grijze massa laat werken kom ik tot de volgende vaststelling: Een katalysator doet zijn werk pas goed als deze een zeer hoge temperatuur heeft. Wanneer ik het uitlaatpotje bekijk zie ik een secundaire luchtinlaat op de uitlaatbocht zitten (jawel, u leest het goed!) . Door de hoge uitstroomsnelheid van de uitlaatgassen ontstaat door de aangepaste uitlaatconstructie een jetwerking in het uitlaatsysteem. Het vacuum wat hierdoor ontstaat laat verse lucht binnen via het op de uilaatbocht aangesloten secundaire luchtinlaatsysteem. Aldus worden de in de uitlaatgassen onverbrande koolwaterstoffen (lees benzine)door de aanvoer van een overmaat aan lucht (=zuurstof) alsnog verbrand. Hierdoor neemt de temperatuur in de uitlaat toe en dus ook de katalysatortemperatuur. Op zijn beurt betekend een hoge katalysatortemperatuur een efficiente werking van de katalysator en dus minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Al met al toch weer een geruststelling voor iemand die weet wat Kyoto betekend.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie
voor kettingzagen hebben ze ook zoon brandstof die door de wereld gaat onder de naam aspe en aangezien dit ook tweetakt is maar met een aanzienlijk prijskaartje maar zonder milieu geen toekomst voor degene die willen proberen die handel ;-)

Hierbij sluit ik mij volledig aan. Zoder milieu geen toekomst !

Link naar reactie

Laat ons even redelijk blijven, en de gewone man dit keer niet laten opdraaien voor de vervuilende uitstoot, BMW had in 2002 een produktieklare waterstof motor, we zijn 2007 niemand hoort er nog van, en de reden waarom kennen we allemaal, omdat er aan olie nog altijd enorm veel geld wordt verdient, maw ons milieu gaat ten koste van de grote oliebazen die graag veel geld verdienen. Dus wanneer ik hoor van pak de fiets, of uw vespa is vervuilend, dan krijg ik daar ronduit het schijt van.Geef mij een waterstofmotor voor in mijn wagen en morgen rij ik ermee.

Een weetje, één koe heeft op jaarbasis evenveel schadelijke uitstoot als 10 wagens.Dus eten we alleen nog varkensvlees en drinken geitenmelk :)

Link naar reactie

Helemaal mee eens Stanman! Vespa, grasmachine, buitenboordmotor en de antifouling onderaan onze boot... als ik iedereen geloof ben ik één van de grootste vervuilers van België!!! GET REAL PEOPLE! Ga protesteren in de haven van Antwerpen en allerhande fabrieksterreinen in Nederland en Duitsland, daar zijn bedrijven die mét milieuvergunning en toch totaal niet in orde elke dag duizenden kubieke km vuiligheid de lucht inspuiten! Maarja, er werkt 50 man... dus het mag! Elks van die 50 is net zo verantwoordelijk als ik!

En laat me duidelijk zijn, ik ben mij zeer bewust van Kyoto en de noodzakelijkheid er iets aan te doen, maar de gemakkelijkste om een schuldgevoel op te zadelen zijn idd de huis- tuin en keukenmensen! Sorry, maar dit moest mij even van het hart.

Btw, ik heb mij een nieuwe viertakt buitenboord aangeschaft!

En m'n Vespa op suikerriet als het kan en het helpt, graag!

@Bolderik: helemaal mee eens, het mooiste geluid op motorgebied wat er is!!!

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Laat ons even redelijk blijven, en de gewone man dit keer niet laten opdraaien voor de vervuilende uitstoot, BMW had in 2002 een produktieklare waterstof motor, we zijn 2007 niemand hoort er nog van, en de reden waarom kennen we allemaal, omdat er aan olie nog altijd enorm veel geld wordt verdient, maw ons milieu gaat ten koste van de grote oliebazen die graag veel geld verdienen. Dus wanneer ik hoor van pak de fiets, of uw vespa is vervuilend, dan krijg ik daar ronduit het schijt van.Geef mij een waterstofmotor voor in mijn wagen en morgen rij ik ermee.

Een weetje, één koe heeft op jaarbasis evenveel schadelijke uitstoot als 10 wagens.Dus eten we alleen nog varkensvlees en drinken geitenmelk :)

stanman volledig met u eens :D

Link naar reactie

@bolderik: De werking van een katalysator en de beperking van CO2, zijn 2 dingen die totaal niets met elkaar te maken hebben, in tegendeel, katalysator zal er zelfs voor zorgen dat er MEER CO2 wordt uitgestoten.

Wanneer een mengsel perfect verbrand blijft er enkel CO2 over in de uitlaatgas, in de praktijk verbranden niet alle koolstof tot CO2, maar verbrand een deel slechts voor de helft, waardoor er CO (schadelijk) ontstaat. De benzine op zich onbind ook niet volledig tijdens de verbranding, hierdoor ontstaan er HC's.

De katalysator zal er nu voor zorgen dat voor de verdere verbranding van CO en HC door secundaraire luchttoevoer, want: CO + O2 = CO2 en HCx + O2 = H2O + CO2. Er wordt in plaats van CO, dus CO2 uitgestoten. De eerste katalysator die van CO2 terug O2 en C maakt, moet nog worden uitgevonden...

Het darmpje van de secundaire lucht lostrekken, heeft volgens mij geen gevolg voor de prestaties van de motor.

Om on-topic te blijven, het vespa-geluid is volgens mij wereldwijd één van de meest gekende motorgeluiden ik denk ook één van de mooiste, al zijn er toch wel meer oorprikkelende tweetakt-motorgeluiden, een Honda NSR 500, om er maar één te noemen.

Happy scootering, Dennis

Link naar reactie

De sterren verbleken, de hemel kleurt rood in het Oosten, de vogels tjilpen, het wordt dag.

Geef mij maar het geluid van de natuur, wind en water.

En als het betaalbaar is een milieuvriendelijke motor

Goeie morgen een prettige dag aan iedereen.

Rene

Link naar reactie

@bolderik: Er wordt wel degelijk minder vervuild, CO is een verstikkend gas, CO2 kunnen de planten terug omzetten naar suikers en 02 (zie topic: "Fotosynthese")

Ik zou dat slangetje ook laten zitten, de plantjes zullen u eeuwig dankbaar zijn.

Happy scootering vanuit het zonovergoten Stabroek

Link naar reactie

@roadrunner

Het geluid van een kevermotor, pure nostalgie...

Heb 10 jaar met een uitgebouwde kever gereden.

1600 motor, spaghetti uitlaat, 2 dubbele webers,

En zeggen dat ik deze verkocht heb... . STOM!

Misschien komt het er toch nog eens van...

Ne Vespa en ne kever... de max!!

Link naar reactie
Ne Vespa en ne kever... de max!!

Aha een soulmate.

Ik had zelf een 1300 van '72 met hoge fluwelen zetels en karmanstrepen en een 1302LS cabrio van '71.

Ook alle twee ooit weggedaan. Zonde maar ja ...

BTW je wespje ziet er ook best leuk uit.

Ciao

Link naar reactie

Stanman,

Als je darmpjes overgevoelig zijn, koop vast een bigbag met norit als je denkt dat ik zeur over een vervuilende vespa.

Je hebt er geen idee van hoe erg het "gezeur" zal worden in de nabije toekomst over de heilige koe der koeien: DE AUTO !!!.

ps: ik eet dus geen vlees.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...