Jump to content
Vespaforum.be

Verband temperatuurwijzer-gashendel?


Recommended Posts

Hoe zou ik het volgende fenomeen kunnen verklaren/oplossen:

Een GTS250 ie van 2010, het type met de analoge wijzertjes voor temperatuur en benzinepeil,

Bij het rijden warmt hij normaal op, wijzertje mooi in het midden, en bij het gas volledig loslaten, gaat ook het temperatuurwijzertje naar beneden, koude stand. Terug gas geven=wijzertje terug mooi naar het midden. Koelvloeistof staat mooi op max, stekkertje op sensor zit goed. Even dacht ik aan de laadstroom, maar die is meer dan voldoende, ook in vrijloop. 

Nu geeft die temperatuursensor een signaal naar de ECU, voor de meterstand, maar ook voor de inspuiting. En dit type durft al eens stilvallen bij snel gas lossen en meteen afremmen/stoppen, de van huis uit arme inspuiting wordt vermoedelijk uitgeschakeld bij gas lossen, zolang de motor door het achterwiel wordt aangedreven. Zou er een verband kunnen zijn tussen dat afkoppelen van de injectie, en het vallen van dat wijzertje? De temp-sensor werkt op weerstand via de massa, ik zie daar geen + afgekoppeld worden. Maar zodra ik de gas opendraai, gaat de wijzer weer mooi omhoog, en ook bij volledige stilstand gaat ie weer langzaam omhoog (want bij loskoppelen van aandrijving door het achterwiel bij stilstand, begint de injectie weer benzine in te spuiten voor de vrijloop). Zie ik spoken, is dit een gekend verschijnsel?

Link to comment

Een mens moet hier ook alles zelf doen 😂

Na heel wat opzoekwerk, schema's, doormeten, testen, uiteindelijk toevallig op het volgende uitgekomen:

Bij hoge trillingen, 120km per uur enz, deed het fenomeen zich niet voor. En na het stilleggen wou ie plots ook niet meer starten, geen enkele reactie op de startknop. Wat friemelen met de noodstop-knop, en weer perfect starten. Knop nog eens Off-On, en weer niet starten. Knop een milimeter terug, dus niet helemaal On, en starten als een nieuwe. Die rode knop is dus niet meer goed. En in de stand 'bijna On', is ook het vallen van de temperatuurwijzer verdwenen. Dus een nieuwe knop, en alles moet weer perfect werken. Zouden er ook Duitse of Japanse knoppen bestaan voor op die Vespa's?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...