Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Speedo troubles, primavera et3


Peelke

Aanbevolen berichten

Allowkes!

Ik vrees mijn speedo wat verkloot te hebben. Sinds ik een barst achteraan in de behuizing repareerde met secondenlijm (een beetje maar, écht :) ), draait de naald niet meer vrij. De km teller werkt nog gewoon wel.

Ik heb de naald niet vastgelijmd of zo. Als je het mechanisme uit de behuizing neemt, werkt het nog wel. Maar zodra het op zijn plaats zit, zit de naald vast. Ik denk dat ik de witte behuizing een fractie van een mm verbogen heb met de lijmklem. Daardoor sleept het schijfje van de naald (waar de magneet in ronddraait) waarschijnlijk net tegen de behuizing. (Lijkt me sterk, maar is de enige verklaring die ik kan bedenken. Er zijn langs binnen nergens lijmsporen of zo te bekennen. Ik heb alles al 10x uitgekuist met compressielucht en siliconenspray...)

Heeft er iemand nog een oude behuizing (te koop) liggen van een Primavera ET3 speedo? Die witte plastic versie (insteekkabel met twee weerhaakjes), niet de metalen versie met de schroefaansluiting. Ik zou hem willen repareren ipv vervangen. De speedo is voor mij een essentieel deel van de persoonlijkheid van het ding... :) En de cirkelvormige uitsparing waar de schijf in loopt uit-dremelen lijkt me onbegonnen precisiewerk. Klokje zit in elkaar als een horloge.

Groetelinows!

 

IMG_6442.jpg

IMG_6443.jpg

IMG_6444.jpg

Link naar reactie

*** SOLVED ***

Na een paar uur verder prutsen ben ik erachter gekomen wat het probleem was. Die twee metalen schijfjes  / belletjes op de onderste foto waar de naald aan vasthangt, moeten los van elkaar kunnen draaien. Ze zaten muurvast, daarom dacht ik dat ze één geheel vormden. Waarschijnlijk zat een zandkorreltje tussen of zo. Enkel de binnenste schijf hoort mee te draaien met de magneet. De buitenste is een houder en moet net vast in de behuizing zitten. 't Is ook allemaal heel breekbaar, zo'n klokje, dus ik durfde niet hard te wringen. Maar nu is de naald dus weer vrij. (Ik had die naald er intussen wel al afgehaald en kan dus opnieuw beginnen afstellen. Plezaaaant... :) )

Tip: door die buitenste schijf wat te verdraaien t.o.v. de behuizing kan je dus de naald van je speedo ijken, moest die bv 10km te snel of te traag aanduiden. Gewoon behuizing openen, wijzerplaat eraf en dan kan je eraan.

Ziezo, weer iets bijgeleerd. :)

(En het origineel kunnen behouden! hoera!)

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...