Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ik snap het ni meer...


PK50

Aanbevolen berichten

Hallo,

Kheb onlangs men motorblok gereviseerd, nieuwe zuiger en cilinder, alle dichtingen vervangen,... Voor ik het blok open deed had ik geen vonk, kheb alles nog eens nagekeken nadat het blok terug dicht was, en omdat alles serieus verduurt was heb ik een nieuwe bougiekabel en bougiekop gestoken, ook een nieuwe cdi, want de schroef was afgebroken. Nog steeds geen vonk. Alles nog eens goed uitgemeten, en dan besloten de ontstekingsgrondplaat ook maar te vervangen. Nu staat alles terug in elkaar, wil ik het even testen... Geen vonk.

Wat kan er nog mis zijn?

Link naar reactie

draadjes verkeerd aangesloten?

Link naar reactie

eu misschien een domme opmerking maareu staat je sleutel goed ? anders eens testen zonder de draden aan te schakelen die draden die uit de moter komen e , gewoon de stekker uit trekken en dan zou je moeten vonk hebben, als je vonk hebt dan is er iets mis in de bedrading van de stekker naar de sleutel

Link naar reactie

Dacht ik ook eerst, al getest zonder kabel aan te sluiten, en er gebeurt nog steeds bitter weinig. Dat kabeltje dat uit de cdi komt, das toch zeker massa he ? Heb hier al eens gelezen dat het niet nodig zou zijn dat aan te sluiten ofzo... Maar daar ligt het ook niet aan denk ik.

Link naar reactie

Welk deel van het vliegwiel geeft eigenlijk het signaal aan de gever voor ontsteking ? Heeft dat iets te maken met die 3 gaatjes die langs binnen in het vliegwiel zijn geboord? Misschien morgen eens proberen het vliegwiel harder aan te spannen, kwestie van er zeker van te zijn dat er wel signaal komt van de gever.

Link naar reactie

Die 3 gaatjes zijn uitlijningen van je vliegwiel zodat hij niet te veel trilt.

Je moet eens grondig nagaan wat je tot nu toe nog niet hebt veranderd.

Het kan iets simpels zijn zoals de bougiekabel of zo...

Heb je al eens gecontroleerd of je ontsteking hebt door enkel de bougiekabel tegen het frame te houden ipv de bougie+bougiekop?

Groetjes

Alex

Link naar reactie

Ik denk meer en meer dat de grondplaat en CDI niet bijeen passen. 1 groen contact op de CDI is voor een pk50xl en twee groene aansluitingen is voor een PK50XL2. Vergelijk ook de grondplaat, kijk vooral naar de vorm en bevestiging van de pick-up spoel en naar de kleur van zijn aansluitdraden.

Die bougiekop is een radio ontstoorde, die moet ook werken daar ligt het niet aan

Succes

Link naar reactie

ik heb nu een cdi met één groen contact, die werkt niet, de grondplaat is voor een pk50xl. Misschien toch maar eens andere CDI gaan halen.

Het gaat om deze grondplaat: Art.-nr. 23432100

En deze cdi Art.-nr. 86000000

Ik denk dat de vorige cdi er zo eentje was: Art. -nr. 85002000

Link naar reactie

Hellow, vandaag eens bij Staar in Kapellen langsgeweest, duidelijke uitleg gekregen. Voor een pk50xl zijn er 2 soorten cdi's. Die werden naar het schijnt een beetje door elkaar gebruikt. je hebt er met 3 aansluitingen en met 4, die 4e aansluiting is een extra massa, die je gebruikt om hem stil te leggen. ideaal dus als je een antidiefstal-systeem wilt inbouwen. Hij had hem in ieder niet op voorraad in Kapellen, dinsdag moest ik hem eens bellen in Antwerpen.

Misschien iemand die dat nog op overschot heeft toevallig ?

Geniet nog van het weekend, Dennis

Link naar reactie

Onze uitleg was nie duidelijk of wa?!

Extra massa om hem stil te leggen?!Ik denk dat je niet goed hebt geluisterd...

Je hebt CDI's met 1 groene aansluiting, dan wordt gewoon in je aftakdoosje een aftakking gemaakt naar je contact.

Dan heb je er met 2 groene aansluitingen, dan kan je de kabel naar je contact daar aansluiten.

1 tip :Drop gewoon je scooter bij een dealer binnen.Dat had je al veel vroeger moeten doen...Dat had je waarschijnlijk al veel onnodige kosten bespaart!

Link naar reactie

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Vespadealer onzin vertelde. Ik denk eerder dat het de geschreven uitleg is die niet klopt.

-De losse zwarte draad is massa

-Wit is ook massa

-Rood geeft de spanning om de condensator op te laden

-Groen (pick-up spoel) geeft de puls voor de ontsteking

-Groen is met ander groen doorverbonden

De CDI’s met 4 en 3 aansluitingen zijn NIET verwisselbaar

Ik denk dat de grondplaat defect is maar de student mototechnologie heeft er nog een fout bij ingestoken door de verkeerde CDI te gebruiken waardoor het vervangen van de grondplaat geen effect had.

Och Alex, het sleutelen is voor velen een hobby en elke hobby kost geld.

Groetjes

Link naar reactie

Euhmmmm, iedereen zal wel eens een foutje gemaakt hebben zeker ?

Niet dat ik jullie uitleg niet geloof, maar als je toch langs de vespadealer moet voor een nieuwe cdi, kan je het net zo goed vragen, die 2 vespadealers die ik vandaag heb gesproken, vertelden in ieder geval niet dezelfde uitleg.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

hangt ervan af waar het probleem zit en hoe lang de de mecanicien erover doet om het probleem op te lossen... plus dan nog eventuele vervang stukken. reken maar een 200 tot 300 euro(dat zei Frank toch van scootermarket).

Het is zeker de moeite dus om het zelf te proberen(tenzij je echt twee linkerhanden hebt en je rechtshandig bent).

Link naar reactie

nee maar kheb 'm nog nooit uit elkaar gehaald .. kheb die nog niet zo lang en ben 17 en zou eig iemand moeten vinden die me daar wa bij kan assisteren maar de meesten hebben ook ni die tyd enz eh :) al wil ik er echt wel veel van kennen en kunnen .. maar je vind ook geen duidelijke beschrijving hoe dit moet enz .. grtz , jonas

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...